Η ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ συμφερόντων και έντονα εξωστρεφής φαρμακευτική εταιρεία Βιανέξ της οικογενείας του κ. Π. Γιαννακόπουλου, η οποία ξεκίνησε τη βιομηχανική της δραστηριότητα το 1974 και εξαγόρασε εργοστάσια πολυεθνικών, προσπέρασε το 2006 την πρώτη τις αρχές του 2000 και τέταρτη το 2005 βρετανικής ιδιοκτησίας GlaxoSmithKline καταλαμβάνοντας την πέμπτη θέση ανάμεσα σε όλες τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις βάσει των πωλήσεων που πραγματοποιούνται προς τις φαρμακαποθήκες και τα φαρμακεία της χώρας. Είναι η επιχείρηση που, ενώ κανείς δεν το περίμενε, αθόρυβα και απροσδόκητα, αλλά όχι ανεξήγητα, κέρδισε τα δικαιώματα διάθεσης στην ελληνική αγορά του εμβολίου Gardasil κατά του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας, αποκτώντας ένα σημαντικό πλεονέκτημα στη μάχη που διεξάγεται για τα μερίδια στην ελληνική αγορά φαρμάκων, με αιχμή τα νέα φάρμακα. Παρ’ όλο που ήδη μελετάται η κάλυψη του μεγαλύτερου κόστους του νέου εμβολίου από το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία, η Βιανέξ από τις 15 Ιανουαρίου το τοποθέτησε σε φαρμακεία και λέγεται ότι έχει διαθέσει κιόλας περισσότερα από 10.000 εμβόλια.


Αρκετοί στην αγορά υποθέτουν ότι η επιχείρηση αυτή, καθώς εξασφαλίζει σημαντικές νέες διεθνείς συνεργασίες τόσο για την παραγωγή όσο και για την εισαγωγή και εμπορία νέων και παλαιότερων φαρμάκων, θα διεκδικήσει εφέτος ακόμη υψηλότερη θέση «απειλώντας» τη σκανδιναβικής ιδιοκτησίας AstraZeneca αλλά και την ελβετικής υπηκοότητας Novartis, οι οποίες το 2006 κατέλαβαν την τέταρτη και την τρίτη θέση αντιστοίχως στο σύνολο της εξωνοσοκομειακής αγοράς.


Οι ανακατατάξεις στην κυριαρχούμενη από τις πολυεθνικές ελληνική αγορά φαρμάκων το 2006 ήταν εντονότερες από ποτέ τα τελευταία χρόνια, με τον ρυθμό αύξησης των πωλήσεων να περιορίζεται, σύμφωνα με την εξειδικευμένη εταιρεία μετρήσεων IMS, σε 11,4% έναντι 12,6% το 2005 και τη μάχη στην κορυφή να φουντώνει. Η αμερικανικών συμφερόντων Pfizer «έπεσε» κάτω από το 10% καθώς απώλεσε μερίδιο 0,5% και νιώθει έντονη την πίεση της γαλλογερμανικής υπηκοότητας Sanofi-Aventis. Το μερίδιο της εταιρείας αυτής αυξήθηκε από 8,8% σε 9,1%, αφού οι πωλήσεις της σημείωσαν άνοδο 15,1%.


Τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων από τις δέκα πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες του κλάδου παρουσίασε η Βιανέξ, η οποία είδε τον τζίρο της να διευρύνεται κατά 16,1%. Αυτή και η Sanofi-Aventis, που πολλοί ήταν έτοιμοι να στοιχηματίσουν ότι θα είναι ο φορέας διάθεσης του πολλά υποσχόμενου εμβολίου Gardasil στην εγχώρια αγορά, ήταν οι μεγάλοι κερδισμένοι του 2006, αφού όλες οι άλλες επιχειρήσεις που απαρτίζουν τις δέκα πρώτες σε πωλήσεις απώλεσαν μερίδια.


* Ο μεγάλος χαμένος


Ο μεγάλος χαμένος δεν ήταν άλλος από την GlaxoSmithKline, η οποία τον χρόνο που πέρασε είδε τις πωλήσεις της, σύμφωνα με την IMS, να μειώνονται κατά 0,9% και το μερίδιό της να υποχωρεί όσο καμίας άλλης εταιρείας. Η θυγατρική του βρετανικού οίκου οργανώνει βέβαια την αντεπίθεσή της και προετοιμάζεται ώστε εντός του 2007 να μπορέσει να διαθέσει και αυτή στην αγορά ένα ανάλογο εμβόλιο για την προστασία από τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, σύμφωνα με τον διεθνή προγραμματισμό της μητρικής της, κοντράροντας την κυρίαρχη στα κάθε είδους εμβόλια Βιανέξ.


Αρκετές άλλες επιχειρήσεις μικρότερου μεγέθους πέτυχαν πάντως ακόμη υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, με κορυφαίες από τις θυγατρικές πολυεθνικών την αμερικανικής ιθαγένειας Wyeth και από τις ελληνικών συμφερόντων την εταιρεία Γερολυμάτος. Ο μεγαλύτερος έλληνας παραγωγός αντιγράφων, η Elpen, που διαθέτει επίσης δικά της φάρμακα και δαπανά σημαντικά κεφάλαια στον τομέα της έρευνας, επίσης αύξησε τις πωλήσεις του ταχύτερα απ’ ό,τι κορυφαίες θυγατρικές πολυεθνικών. Γενικότερα πάντως μόνο πέντε από τις 20 πρώτες σε πωλήσεις ελέγχονται απολύτως ή σε μεγάλο βαθμό από ελληνικά συμφέροντα. Οι πολυεθνικές, όπως φαίνεται στον σχετικό πίνακα, αποσπούν φυσικά τη μερίδα του λέοντος, κερδίζοντας και χάνοντας μερίδια κατά περίπτωση, με περισσότερο ωφελημένες ανάμεσά τους τις μικρότερες. Στο εγγύς μέλλον αναμένεται μάλιστα η δυναμική είσοδος στην εγχώρια αγορά μιας ακόμη, πολύ ισχυρής, η οποία έχει την έδρα της στο Ισραήλ και εξειδικεύεται στην παραγωγή και διάθεση αντιγράφων φαρμάκων.


Παρά την ενδυνάμωση ορισμένων εταιρειών ελληνικής ιδιοκτησίας που συνεργάζονται λιγότερο ή περισσότερο με διεθνείς οίκους, φαίνεται να βρίσκεται σε εξέλιξη «ακόμη μεγαλύτερη συγκέντρωση του τζίρου στις πολυεθνικές εταιρείες», όπως τουλάχιστον υποστήριζαν έλληνες φαρμακοβιομήχανοι σε non-paper που απέστειλαν τον περασμένο χρόνο σε κυβερνητικούς αξιωματούχους, καλώντας τους στην ουσία να πάρουν αποστάσεις από τη στρατηγική των πολυεθνικών και να μην ενισχύουν με τις αποφάσεις τους την τάση της υποκατάστασης των φθηνών και αποτελεσματικών φαρμάκων με νέα, κατά πολύ ακριβότερα. Ακριβώς αυτή η υποκατάσταση ήταν άλλωστε ο κύριος λόγος για τον οποίο ο τζίρος των φαρμακευτικών επιχειρήσεων το 2006 εμφανίζει άνοδο κατά 11,4%, αφού η αύξηση του όγκου των πωλήσεων σε μονάδες δεν ξεπέρασε το 1,3%.


* Τα δικαιώματα διάθεσης


Για τα δικαιώματα διάθεσης του Gardasil στην ελληνική αγορά δόθηκε, όπως λέγεται στην αγορά, μια σύνθετη επιχειρηματική μάχη. Η εταιρεία παραγωγής του, η αμερικανική Merck Sharp Dohme (MSD), με την οποία η Βιανέξ διατηρεί πολυετή συνεργασία, κατέχοντας από το 1983 τα δικαιώματα παραγωγής και εμπορίας των προϊόντων της στην Ελλάδα, προωθεί το εμβόλιο στην Ευρώπη μέσω κοινοπραξίας που έχει συστήσει με τη γαλλογερμανική Sanofi-Aventis με την επωνυμία Sanofi Pasteur MSD, κατέχοντας κάθε πλευρά από 50%. Ετσι, με δεδομένο ότι η κοινοπραξία αυτή για τη διάθεση των εμβολίων της στην ευρωπαϊκή αγορά αξιοποιεί τα εμπορικά δίκτυα της γαλλογερμανικής εταιρείας, όλοι ανέμεναν ότι ο επιχειρηματικός βραχίονας της τελευταίας στη χώρα μας, η ελληνική θυγατρική Sanofi-Aventis, θα κέρδιζε τόσο τα δικαιώματα εισαγωγής όσο και τα δικαιώματα εμπορίας του διάσημου πλέον εμβολίου που ήδη κυκλοφορεί σε 15 συνολικά ευρωπαϊκές χώρες, όπως και στις ΗΠΑ, στην Αυστραλία και στο Μεξικό.


* Η εξαίρεση στον κανόνα


Η ανάθεσή τους για την ελληνική αγορά στη Βιανέξ αποτελεί εξαίρεση του κανόνα και προφανώς ήταν αποτέλεσμα κοινής συμφωνίας των επιτελείων της Merck και της Sanofi-Aventis σε ευρωπαϊκό επίπεδο. «Εκτιμήθηκε η μακρόχρονη και απολύτως αξιόπιστη συνεργασία μας με αμφότερα τα μέρη, καθώς και η μακρά πείρα και η υπεροχή μας στην ελληνική αγορά των εμβολίων» περιορίζεται να αναφέρει με φανερή ικανοποίηση και χωρίς άλλες διευκρινίσεις στέλεχος της Βιανέξ, η οποία το τελευταίο διάστημα διευρύνει θεαματικά τις διεθνείς συνεργασίες της, όπως πληροφορεί το ίδιο στέλεχος, συνάπτοντας συμφωνίες για την παραγωγή ή την εμπορία προϊόντων της γερμανικής Bayer και των αμερικανικών Schering Plough και Bristol Myers Squibb, αν και αυτές διαθέτουν από ετών ισχυρές θυγατρικές στη χώρα μας. Παρ’ όλο που έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα παραγωγής και διάθεσης των προϊόντων της Merck Sharp Dohme, η Βιανέξ διατηρεί την ανεξαρτησία της και παράγει στα τέσσερα εργοστάσιά της φάρμακα για λογαριασμό πληθώρας διεθνών οίκων, ακόμη και ανταγωνιστών της, τόσο για την ελληνική όσο και για την ευρύτερη ευρωπαϊκή και την ιαπωνική αγορά.


Διάδοχος ενός καταστήματος-αποθήκης φαρμακευτικών ειδών που άνοιξε στην Αθήνα το 1924 και μετεξελίχθηκε το 1951 σε ομόρρυθυμη εταιρεία με την επωνυμία Φαρμαγιάν, η Βιανέξ δημιούργησε μια πρώτη βιομηχανική μονάδα στην Αθήνα το 1974. Το 1983 και το 1985 εξαγόρασε τα αθηναϊκά εργοστάσια των πολυεθνικών Sterling και Upjon, ενώ το 1999 απέκτησε τέταρτο εργοστάσιο στην Πάτρα.


Πρόληψη για τη νέα γενιά


Το εμβόλιο Gardasil είναι το πρώτο εμβόλιο για την πρόληψη του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας το οποίο έλαβε έγκριση τόσο στην ΕΕ όσο και στις ΗΠΑ. Το εμβόλιο διατίθεται και στα ελληνικά φαρμακεία από τις 11 Ιανουαρίου και προς το παρόν το κόστος του (ανέρχεται σε 555 ευρώ) δεν καλύπτεται από τα ασφαλιστικά ταμεία. Σημειώνεται πάντως ότι σε πρόσφατες δηλώσεις του ο υπουργός Υγείας κ. Δ. Αβραμόπουλος άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο κάλυψης του εμβολίου από τα ασφαλιστικά ταμεία.


Το Gardasil προσφέρει προστασία ενάντια σε δύο υπότυπους (16 και 18) του ιού HPV (ιός των ανθρωπίνων θηλωμάτων) οι οποίοι ευθύνονται για το 70% των περιπτώσεων του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας, αλλά και ενάντια σε δύο υπότυπους (6 και 11) που είναι υπεύθυνοι για το 90% των κονδυλωμάτων κυρίως της πρωκτογεννητικής περιοχής. Χορηγείται σε τρεις δόσεις και σε συνολικό συνολικό διάστημα έξι μηνών (με βάση τον τρόπο χορήγησης το κόστος της κάθε δόσης καθορίζεται στα 185 ευρώ).


Μπορεί να χορηγηθεί σε κορίτσια από την ηλικία των εννέα ετών. Ωστόσο η χορήγησή του ενδείκνυται ως και την ηλικία των 26 ετών, ανεξαρτήτως του αν οι νεαρές γυναίκες είναι σεξουαλικώς ενεργές ή φορείς του ιού HPV. Βέβαια σύμφωνα με τους ειδικούς είναι προτιμότερο ο εμβολιασμός να γίνεται προτού η γυναίκα ξεκινήσει τη σεξουαλική ζωή της. Επισημαίνεται ότι οι γυναίκες που θα εμβολιαστούν θα πρέπει να συνεχίσουν να κάνουν τεστ Παπανικολάου.


Εγκριση κυκλοφορίας του εμβολίου στην ΕΕ έχει λάβει από την αρμόδια Υπηρεσία Φαρμάκων (ΕΜΕΑ) η εταιρεία Sanofi Pasteur MSD, που αποτελεί σύμπραξη της Sanofi Pasteur (αρμόδιο τμήμα για τα εμβόλια της εταιρείας Sanofi-Aventis) και της εταιρείας Merck&Co Inc.


Επισημαίνεται ότι και άλλες εταιρείες έχουν μπει στον «χορό» για την ανάπτυξη εμβολίου για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας. Η GlaxoSmithKline έχει ήδη υποβάλει αίτηση στην ΕΜΕΑ για έγκριση του δικού της εμβολίου, του Cervarix, υποστηρίζοντας ότι δίνει ακόμη καλύτερα αποτελέσματα από το Gardasil. Ως φαίνεται, ο… χορός μόλις τώρα αρχίζει.


Από τη Φαρμαγιάν της οδού Σωκράτους στην κορυφή της ελληνικής αγοράς Πώς οι αδελφοί Παύλος, Θανάσης και Κώστας Γιαννακόπουλος που διευθύνουν σήμερα τη Βιανέξ εκπλήρωσαν το «τρελό τους όνειρο»


Ογδόντα τρία χρόνια πριν, το 1924, η οικογένεια Γιαννακόπουλου έκανε τα πρώτα της βήματα στην αγορά του φαρμάκου. Ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος, πατέρας των αδελφών κκ. Παύλου, Θανάση και Κώστα Γιαννακόπουλου που διευθύνουν σήμερα τη Βιανέξ, άνοιξε τότε ένα κατάστημα – αποθήκη φαρμακευτικών και συναφών προϊόντων στη γωνία των οδών Σωκράτους και Σατωβριάνδου, που έμελλε να αποτελέσει τον πρόγονο της σημερινής κορυφαίας σε πωλήσεις και κερδοφορία βιομηχανικής και εμπορικής φαρμακευτικής εταιρείας ελληνικών συμφερόντων, προϊόντα της οποίας τοποθετούνται όχι μόνο σε ελληνικά και ευρωπαϊκά, αλλά και σε ιαπωνικά φαρμακεία.


Σύντομα ο δημιουργός του καταστήματος προέβλεψε ότι ο παραδοσιακός τρόπος παρασκευής φαρμακοτεχνικών σκευασμάτων θα άλλαζε. Το παραδοσιακό γουδί, τα διάφορα καταπότια και εκχυλίσματα δρογών έχαναν την προτίμηση των γιατρών της εποχής, καθώς η βιομηχανία φαρμάκων έκανε ήδη αισθητή την παρουσία της και στην Ελλάδα.


Τα πρώτα ιδιοσκευάσματα άρχισαν να εισάγονται από την Ευρώπη και την Αμερική, ενώ η ελληνική παραγωγή δοκίμαζε τις δυνατότητές της. Ετσι το χονδρεμπορικό κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας δεν άργησε να στραφεί στην εισαγωγή σειράς φαρμακευτικών προϊόντων, κυρίως από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αναπτύσσοντας συνεχώς τις δραστηριότητές του. Στους χώρους του συσσωρεύονταν βουνά τα βιβλία και οι τόμοι που αφορούσαν τα φάρμακα, τις διάφορες ουσίες, την παραγωγή και την εμπορία τους, τους τρόπους της προώθησής τους και την ενημέρωση του κοινού. Οι διηγήσεις παλαιοτέρων αναφέρουν ότι οι συνεργάτες του, μαζί και τα μέλη της οικογένειας που από μικρά παιδιά μπήκαν στη βιοπάλη, ήταν υποχρεωμένοι να μελετούν, να εντρυφούν στη φαρμακευτική και παράλληλα να δουλεύουν ατελείωτες ώρες. Τελικός στόχος, η σύνδεση με τους πιο διάσημους φαρμακευτικούς οίκους παγκοσμίως. Από τότε λεγόταν ότι αν θέλεις να μάθεις οτιδήποτε για οποιοδήποτε φάρμακο, συμβουλέψου καλού-κακού πέρα από τον γιατρό σου και την «κινητή εγκυκλοπαίδεια» για τα φάρμακα, την οικογένεια Γιαννακόπουλου!


* Συνεργασίες


Η έλλειψη των απαιτούμενων σημαντικών οικονομικών πόρων για την ανακάλυψη νέων φαρμάκων σε συνδυασμό με το περιορισμένο μέγεθος της ελληνικής αγοράς επέβαλαν, όπως λέγεται, την ανάγκη σοβαρής συνεργασίας με καταξιωμένους οίκους του εξωτερικού.


Το νερό μπήκε στο αυλάκι για τα καλά το 1951, όταν το κατάστημα και η αποθήκη εξελίχθηκαν σε ομόρρυθμη εταιρεία με την ονομασία Φαρμαγιάν. Η εταιρεία αυτή ξεκίνησε δυναμικά την επιχειρηματική της δραστηριότητα απλώνοντας τις εμπορικές της δυνάμεις σε ολόκληρη την Ελλάδα με όπλα αφενός την αξιοπιστία και την οργάνωση δικτύου με βάση τα ευρωπαϊκά εμπορικά ήθη και έθιμα, και αφετέρου τη θεραπευτική πρωτοτυπία των προϊόντων που εισήγε είτε από την Ευρώπη είτε από την Αμερική. Για πολλά χρόνια η Φαρμαγιάν πάσχιζε να φέρει πρώτη στην Ελλάδα νέα φάρμακα και έχοντας επικεφαλής της από το 1959 τον κ. Παύλο Γιαννακόπουλο δεν άργησε να κερδίσει την εμπιστοσύνη τέτοιων διεθνών οίκων όπως η Bristol Myers, η Janssen Pharmaceutica, η Eli Lilly, η Roussel και η Alcon, που την έχρισαν αντιπρόσωπό τους επί του ελληνικού εδάφους.


Ολα αυτά όμως δεν ήταν παρά η προετοιμασία για το επόμενο μεγάλο βήμα, που έγινε το 1971. Η ομόρρυθμη φίρμα Φαρμαγιάν έδωσε τη θέση της τότε στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Βιανέξ, η οποία υποσχέθηκε στους συνεργάτες της νέα, ταχύρρυθμη ανάπτυξη και δεν δίστασε να ενημερώσει τις κορυφαίες πολυεθνικές φαρμάκων όπου γης ότι μπορούν να συνεργαστούν μαζί της, αν έχουν πολύ υψηλές φιλοδοξίες. Δεν έληγε τυχαία σε -εξ το επώνυμο της νέας φίρμας. Τα αφεντικά της είχαν «χορτάσει» από τις εισαγωγές και είχαν βαλθεί να κάνουν ό,τι οι άλλες εταιρείες δεν μπορούσαν: εξαγωγές!


* Η καταξίωση


Η ιδέα της βιομηχανοποίησης ωρίμασε σταδιακά, μέσα από την εμπορική καταξίωση που έφερε η συνεργασία με εταιρείες του μεγέθους της Merck Sharp & Dohme των ΗΠΑ και της Takeda της Ιαπωνίας, καθώς και άλλων ευρωπαϊκών και αμερικανικών, όπως η Smith Kline, η Upjohn, η Du Pont, η Marion Merrel Dow, η Boots, η Fujisawa και η Searle. Ολες ανεξαιρέτως όχι μόνο εμπιστεύθηκαν την αντιπροσώπευση των προϊόντων τους στη Βιανέξ, αλλά επέτρεψαν αργότερα και την παρασκευή πολλών φαρμάκων τους στα εργοστάσια της εταιρείας. Η πρώτη εξ αυτών, ο κολοσσός της αμερικανικής αγοράς φαρμάκων που ακούει στο όνομα Merck Sharp & Dohme και ανακάλυψε το εμβόλιο Gardasil, αντιπροσωπεύεται σε όλες τις χώρες του κόσμου μέσω ιδιόκτητων θυγατρικών, αλλά και στην Ελλάδα μέσω της Βιανέξ.


Το «τρελό όνειρο» της μετεξέλιξης της Βιανέξ και σε βιομηχανική εταιρεία απέκτησε σάρκα και οστά το 1975. Τότε η εταιρεία προχώρησε στην κατασκευή του πρώτου εργοστασίου της στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας, στο ύψος της Μεταμόρφωσης. Φιλοδοξώντας να ξεχωρίσει ευθύς εξαρχής, παρήγγειλε ό,τι τελειότερο είχε να προσφέρει η διεθνής αγορά. Η μονάδα έγινε με ιαπωνική «συνταγή», κατευθείαν από την εταιρεία Takeda.


Και όταν λίγο μετά οι πολυεθνικές, θορυβημένες, έλεγαν ότι δεν αξίζει να διατηρεί κανείς εργοστάσιο στην Ελλάδα, ο κ. Π. Γιαννακόπουλος και τα αδέλφια του δεν δίστασαν. Βασανίστηκαν μερόνυχτα προτού αποφασίσουν, αλλά τόλμησαν κάτι που ουδείς Ελληνας διενοείτο. «Ενας τρελός Ελληνας αγοράζει τα εργοστάσια των πολυεθνικών που κλείνουν» έλεγαν οι ξένοι μάνατζερ το 1983 και το 1985. Η Βιανέξ εξαγόρασε τότε τα εργοστάσια των πολυεθνικών εταιρειών Sterling και Upjohn στην περιοχή της Παλλήνης στην Αθήνα, για να τα ανασυγκροτήσει στη συνέχεια εκ βάθρων, επεκτείνοντας παράλληλα τις γραμμές παραγωγής τους. Ενα από αυτά θεωρείται σήμερα από τα καλύτερα του είδους του στην Ευρώπη, καθώς παρασκευάζει λυόφιλα φάρμακα της υψηλότερης τεχνολογίας και εξάγει σε ποσοστό 80% την παραγωγή του. Ολα τα εργοστάσια φαρμάκων στην Ελλάδα τον περασμένο Αύγουστο, όπως κάθε Αύγουστο, έκλεισαν για έναν μήνα, αυτό καθόλου.


* Η πρωτιά


Η Βιανέξ δεν άργησε να γίνει η πρώτη βιομηχανία φαρμάκων στην Ελλάδα, ανάμεσα όχι μόνο στις ελληνικών κεφαλαίων αλλά και στις θυγατρικές των πολυεθνικών, που έλαβε πιστοποιητικό διασφάλισης ποιότητας ISO-9002.


Στα μέσα του 1995, μέσω θυγατρικής της με την επωνυμία Βιάν, η εταιρεία εισήλθε δυναμικά στην αγορά και της διανομής και πώλησης μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, των παραφαρμακευτικών προϊόντων, των καλλυντικών και των ειδών φαρμακείου. Τότε η Βιανέξ έφθασε να απασχολεί 540 άτομα. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί πια περίπου μόνο στο 50% του σημερινού ανθρώπινου δυναμικού της. Ο τζίρος της τον περασμένο χρόνο έφθασε τα 285 εκατ. ευρώ.


Εδώ και οκτώ χρόνια άλλωστε η εταιρεία διαθέτει και τέταρτο εργοστάσιο, στην Πάτρα. Πρόκειται για εξειδικευμένη μονάδα παραγωγής αντιβιοτικών. Την εξαγόρασε το 1999 από το Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Ερευνας και Τεχνολογίας.


Π. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Τα αγαπημένα του βιβλία αναφέρονται στα… φάρμακα


Ο επικεφαλής της Βιανέξ κ. Π. Γιαννακόπουλος λέγεται ότι πηγαίνει συνήθως στο γραφείο του προτού έλθουν οι συνεργάτες του. Τις σημαντικότερες συναντήσεις και επαφές του τις κάνει νωρίς το πρωί. Εχει άμεση επικοινωνία με ανώτατα και ανώτερα στελέχη διεθνών εταιρειών φαρμάκων και περιστοιχίζεται από εξειδικευμένο επιτελείο διοίκησης, σχεδιασμού και προγραμματισμού. Τα αγαπημένα του βιβλία αναφέρονται στα… φάρμακα. Αρκετοί νομίζουν ότι σπαταλά τον χρόνο του στην ενασχόλησή του με τον Παναθηναϊκό και με τον αθλητισμό. Δεν συμβαίνει, όμως, αυτό, αν και πολλές φορές – λένε οι συνεργάτες του – διακόπτει κρίσιμες επαφές για να επιλύσει θέματα του αθλητικού συλλόγου. Χαρακτηρίζεται απλός, άνετος στη συμπεριφορά του, αγαπητός στο κοινό και άνθρωπος του διαλόγου, αλλά και αποφασιστικός όταν το κρίνει απαραίτητο.