ΟΥΤΕ την εποχή του Σταύρου Νιάρχου τα ναυπηγεία είχαν παρουσιάσει τέτοια κέρδη, σχολιάζουν με δυσπιστία οι παλαιότεροι. Ωστόσο φαίνονται απολύτως βάσιμες οι πληροφορίες ότι τα πολύπαθα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, παρ’ όλο που λειτουργούν με αρνητικά ίδια κεφάλαια και ήδη αντιμετωπίζουν και πάλι πρόβλημα υποαπασχόλησης του προσωπικού τους, δεν θα αργήσουν να ανακοινώσουν σημαντικά κέρδη για το 2006, πεντηκοστό έτος από την ίδρυσή τους και τέταρτο από την επανιδιωτικοποίησή τους μετά την ανάληψη του ελέγχου τους από κορυφαίο γερμανικό όμιλο. Τα κέρδη, όπως εξομολογούνται στελέχη τους, είναι της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ.


Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η επιχείρηση, που ελέγχεται πλήρως από τον όμιλο Thyssen Krupp Marine Systems, αιφνιδιαστικά τις παραμονές των Χριστουγέννων προσέφερε μπόνους 350 ευρώ σε καθέναν από τους περίπου 1.500 εργαζομένους που απασχολεί με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου κάνοντας πολλούς να απορούν ή και να αισιοδοξούν ότι επιτέλους έρχονται καλύτερες ημέρες.


«Προφανώς η εταιρεία θέλησε να δείξει ότι πιστεύει σε ένα καλύτερο μέλλον» εκτιμά με εύλογη μετριοπάθεια ένα από τα μεσαία στελέχη της.


* Η ανάθεση νέων παραγγελιών


Η αλήθεια είναι ότι το μέλλον στον Σκαραμαγκά εξαιτίας περιορισμού του όγκου των εργασιών κάθε άλλο παρά ρόδινο διαφαίνεται. Οι υπεύθυνοι του ναυπηγείου, τόσο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Ρ. Κούλμαν όσο και ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής κ. Αθ. Ζαχαρίας, δείχνουν να εστιάζουν την προσοχή τους σε ένα άλλο γεγονός, ευελπιστώντας ότι θα επιδράσει καταλυτικά στην απήχηση των αιτημάτων που σχεδόν ανά εβδομάδα υποβάλλουν τον τελευταίο καιρό στα υπουργεία Αμυνας και Μεταφορών για την ανάθεση νέων παραγγελιών. Τον επόμενο μήνα, εκτός απροόπτου, στον Σκαραμαγκά θα γίνει η καθέλκυση του πρώτου από τα τρία υπερμοντέρνα υποβρύχια που κατασκευάζονται στη χώρα μας από ελληνικά χέρια, εννοείται για πρώτη φορά, για το Πολεμικό Ναυτικό. Μολονότι η τεχνολογία είναι βεβαίως γερμανική, η Ελλάδα θα συγκαταλέγεται πλέον στις ελάχιστες διεθνώς χώρες κατασκευής υποβρυχίων και μάλιστα «του πλέον σύγχρονου και τεχνολογικά προηγμένου υποβρυχίου σε όλον τον κόσμο», όπως τονίζει με υπερηφάνεια ένας από τους έλληνες υπευθύνους του σχετικού προγράμματος, εκφράζοντας την ελπίδα ότι κάποτε θα μπορούν να κατασκευαστούν στη χώρα μας υποβρύχια και για τρίτες χώρες.


Επί του παρόντος και με το φάσμα των απολύσεων να αιωρείται για ακόμη μία φορά πάνω από τον Σκαραμαγκά, η επιχείρηση φαίνεται να εναποθέτει τις ελπίδες της κυρίως στην ενεργοποίηση από το υπουργείο Αμυνας οψιόν για την κατασκευή δύο ακόμη κανονιοφόρων, στην ανάθεση επίσης του προγραμματισμένου έργου αναβάθμισης ορισμένων φρεγατών και, φυσικά, στην αποφασιστική συμμετοχή της στο μεσοπρόθεσμο έργο της κατασκευής έξι νέων φρεγατών, σε συνεργασία ίσως με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας του ομίλου Νεωρίου. Οι ανησυχίες για το μέλλον εξηγούν το ότι η εταιρεία άρχισε χωρίς κέφι, όπως λέγεται, να οργανώνει την πανηγυρική και πραγματικά ιστορική για τα ελληνικά βιομηχανικά δεδομένα τελετή για την καθέλκυση του υποβρυχίου, το οποίο θα φέρει το όνομα «Πιπίνος» και προβλέπεται να παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό έξι μήνες μετά την καθέλκυση.


Το γεγονός σκιάζεται από την εκκρεμότητα που υπάρχει όσον αφορά την επίλυση της γνωστής διαφοράς που ανέκυψε πριν από λίγες εβδομάδες ανάμεσα στον όμιλο της Thyssen Krupp Marine System και στην ελληνική κυβέρνηση σχετικά με την αρτιότητα του υποβρυχίου-πιλότου «Παπανικολής» που κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου στη Γερμανία. Ελπίζεται ότι η εκκρεμότητα αυτή θα διευθετηθεί γρήγορα με αμοιβαία επωφελή τρόπο και δεν θα επηρεάσει δραματικά τις σχέσεις της ελληνικής εταιρείας με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, αν και αρκετοί αναγνωρίζουν ότι η διαφορά αυτή τις επηρεάζει, όπως είναι φυσικό, δυσμενώς. «Οπωσδήποτε ο υπουργός Αμυνας κ. Β. Μεϊμαράκης δεν θα αισθάνεται ευτυχής με την τελετή αν το θέμα δεν έχει λυθεί» σχολιάζει ένα από τα στελέχη της. «Η εκκρεμότητα αυτή προφανώς παίζει αρνητικό ρόλο και στην ανάθεση νέων εργασιών στο ναυπηγείο» προσθέτει ευθέως ο κ. Β. Καρακίτσος, από την πλευρά του σωματείου των εργαζομένων, θίγοντας την ουσία του προβλήματος.


Ετσι το επίτευγμα της κατασκευής του υποβρυχίου σκιάζεται από την επανεμφάνιση οξύτατου προβλήματος υποαπασχόλησης του εργατικού δυναμικού. Στελέχη της εταιρείας δεν κρύβουν ότι μέσα στο επόμενο εξάμηνο το πρόβλημα ενδέχεται να προσλάβει δραματικές διαστάσεις, πράγμα που το σωματείο των εργαζομένων υποστηρίζει ότι ήδη συμβαίνει. Εκπρόσωπος του τελευταίου αναβιβάζει σε 40% το ποσοστό των ήδη υποαπασχολουμένων και αρμόδιο στέλεχος της επιχείρησης άναψε φωτιές προ ημερών στο ναυπηγείο δηλώνοντας ότι «υπάρχει πρόβλημα πλεονάζοντος προσωπικού».


* Πρόβλημα υποαπασχόλησης


Παρ’ όλο που τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, βάσει της συμφωνίας της εξαγοράς τους το 2002, υποχρεούνται ως το 2010 να απασχολούν τουλάχιστον 1.400 άτομα, η προοπτική υιοθέτησης ενός νέου προγράμματος «εθελουσίας εξόδου» μέρους του προσωπικού, περίπου ενάμιση χρόνο μετά την εφαρμογή ενός παρόμοιου προγράμματος που οδήγησε στην αποχώρηση 100 εργαζομένων, μοιάζει αναπόφευκτη με τα σημερινά δεδομένα. «Αν ο ιδιοκτήτης της εταιρείας ήταν ένας οποιοσδήποτε άλλος ιδιώτης, τους επόμενους μήνες θα της έβαζε λουκέτο» ακούστηκε να λέει υψηλόβαθμο στέλεχός της εκτιμώντας ότι μόνο η ανάθεση από το υπουργείο Αμυνας νέων προγραμμάτων κατασκευής και μετασκευής πλοίων επιφανείας, σύμφωνα με το αναθεωρημένο εξοπλιστικό πρόγραμμα, θα μπορούσε να αποσοβήσει την παραγωγική κατάρρευση.


Ο τομέας της κατασκευής τρένων έχει από τον περασμένο Οκτώβριο αποσχισθεί και εισφερθεί σε θυγατρική με την επωνυμία Εταιρεία Τροχαίου Υλικού Ελλάδος. Η προοπτική για τον τομέα αυτόν είναι να μεταβιβαστεί εν μέρει ή εν όλω σε εξειδικευμένη διεθνή ή ελληνική εταιρεία και ήδη, κατά πληροφορίες, διεξάγονται εντατικές συζητήσεις με ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις.


«Είναι γεγονός ότι ούτε το έργο των υποβρυχίων ούτε οι επισκευές εμπορικών πλοίων και το τμήμα των τρένων επαρκούν για να στηρίξουν το παρόν επίπεδο απασχόλησης» περιορίζεται να αναφέρει αρμόδιο στέλεχος της εταιρείας, αρνούμενος να υπεισέλθει σε λεπτομέρειες και δεσμεύσεις για το μέλλον.