Ενα ακόμη εμπορικό τρικ, μια βιώσιμη και υγιής επιλογή ανταπόκρισης σε ανάγκες των καταναλωτών ή μήπως μια απεγνωσμένη κίνηση αυτοσυντήρησης σε μια αγορά που δεν αδιαφορεί για την ποιότητα αλλά «κοιτάζει» όλο και πιο πολύ την τιμή; Ποικίλες είναι οι ερμηνείες που δίνουν φίλοι και ανταγωνιστές τής άλλοτε συνεταιριστικής και από τον Ιούνιο του 2003 ιδιωτικής, πλην όμως ζημιογόνου, γαλακτοβιομηχανίας Αγνό στην πολυσυζητημένη συμφωνία της με την οργάνωση των αρτοποιών της Αθήνας να διαθέτουν το επώνυμο φρέσκο γάλα της στην τιμή των 89 λεπτών το λίτρο ως τα τέλη του 2007, υπό τον όρο ότι δεν θα της επιστρέφουν τις ποσότητες που θα μένουν αδιάθετες. Στους φούρνους άλλωστε που βρίσκονται κοντά στο εργοστάσιό της, η ίδια συσκευασία γάλακτος διατίθεται προς 1,30 ευρώ το λίτρο!


«Ας μη μεγαλοποιούμε τα πράγματα, πρόκειται απλώς για μία ακόμη επιχειρηματική, εμπορική συμφωνία, τίποτε λιγότερο και τίποτε περισσότερο» εξηγεί χαμηλώνοντας τους τόνους ο γενικός διευθυντής της Αγνό κ. Θ. Κωστόπουλος, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει κανένα μυστήριο στη συμφωνία με τη Συντεχνία Αρτοποιών Αθηνών, Προαστίων και Περιχώρων ούτε «ρίχνει» παντού τις τιμές της.


Θυμίζει ότι εδώ και ενάμιση χρόνο η εταιρεία έχει συνάψει ανάλογη συμφωνία με την αλυσίδα σουπερμάρκετ Βερόπουλος ειδικά για την Αττική, αν και παραδέχεται ότι, κατά τα άλλα, στα περισσότερα σημεία πώλησης όπου μπορεί να βρει κανείς το προϊόν της η τιμή του δεν διαφέρει ουσιαστικά από εκείνη των ομοειδών προϊόντων των άλλων ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών. Πολλή φασαρία για το τίποτα λοιπόν; «Υλοποιούμε μια συγκεκριμένη στρατηγική και εμπορική πλατφόρμα για την Αττική, αυτό είναι επί του παρόντος το μόνο που μπορούμε να πούμε» εξηγεί και συμπληρώνει ότι «μπορούμε να αντέξουμε με τις τιμές που ορίζουμε για τη διάθεση των προϊόντων μας στις διάφορες κατηγορίες των σημείων πώλησης», επιμένοντας ότι το γάλα της είναι το ίδιο είτε πωλείται 0,89 λεπτά είτε πωλείται 1,30 ευρώ.


Η αλήθεια είναι ότι όλες οι γαλακτοβιομηχανίες θα μπορούσαν να «ρίξουν» τις τιμές τους αν ήξεραν ότι δεν θα είχαν επιστροφές αδιάθετου φρέσκου γάλακτος, δηλαδή αν οι μεγάλοι ή μικροί λιανέμποροι-πελάτες τους συμφωνούσαν να μην επιστρέφουν αλλά να πληρώνουν από την τσέπη τους το γάλα που παρήγγειλαν και έμεινε αδιάθετο στο ράφι. Με αυτόν τον όρο η Αγνό συμφώνησε να διαθέτει το γάλα της σε αρτοποιεία της Αθήνας προς 0,73 ευρώ το λίτρο προ ΦΠΑ και αυτά προς 0,89 ευρώ στον καταναλωτή, μετά την προσθήκη του ΦΠΑ 9%. Σε όλα τα άλλα σημεία πώλησης, τα οποία έχουν δικαίωμα επιστροφής του αδιάθετου γάλακτος, το διαθέτει φυσικά σε υψηλότερες τιμές, πάνω-κάτω τις ίδιες που έχουν και οι άλλες γαλακτοβιομηχανίες. Προφανώς βρίσκεται σε εξέλιξη ένα «πείραμα» καθιέρωσης των πωλήσεων γάλακτος χωρίς επιστροφές. «Οι επιστροφές είναι ένα μεγάλο, δυσβάστακτο κόστος, το οποίο ενσωματώνεται φυσικά στις τιμές» συνομολογεί στέλεχος άλλης γαλακτοβιομηχανίας.


Με μερίδιο στην αγορά του φρέσκου γάλακτος σχεδόν 15% στη Θεσσαλονίκη έναντι 19,5% πριν από λίγα χρόνια και κάτι λιγότερο από 5% πανελλαδικά, η Αγνό παρουσιάζει προς το παρόν ζημιές, φιλοδοξώντας το 2007 να επανέλθει σε κερδοφόρο αποτέλεσμα. Το 2005 η ετήσια ζημιά της ήταν της τάξεως των 5,53 εκατ. ευρώ, ίση προς το 15,7% των πωλήσεών της ύψους 35,28 εκατ. ευρώ, ενώ οι πάσης φύσεως υποχρεώσεις της ανέρχονταν σε 37,78 εκατ. ευρώ. Ιδιοκτήτης της είναι ο κ. Ν. Κολιός, δημιουργός της ομώνυμης μεγάλης τυροκομικής βιομηχανίας. Την απέκτησε το 2003 ύστερα από έναν εξαιρετικά περιπετειώδη διαγωνισμό που προκήρυξε η Αγροτική Τράπεζα. Η Αγνό δέχθηκε ένα ισχυρό πλήγμα πριν από λίγους μήνες, όταν ο ΕΦΕΤ ανακοίνωσε ότι σε έλεγχο στις εγκαταστάσεις της διαπίστωσε πως στις φιάλες του γάλακτος αναγράφονταν παραπλανητικές ημερομηνίες σχετικά με την παστερίωση και τη λήξη της διάρκειας ζωής του προϊόντος. Η επιχείρηση αρνήθηκε ότι συνέβαινε κάτι τέτοιο, ωστόσο λίγο μετά η αλυσίδα σουπερμάρκετ Dia απέσυρε το προϊόν και έσπασε το συμβόλαιό της με την Αγνό, η οποία εν τω μεταξύ είχε συμβληθεί με περισσότερους κτηνοτρόφους. «Ο,τι είχαμε να πούμε το είπαμε τότε» αναφέρει για το πρώτο θέμα ο γενικός διευθυντής της, προσθέτοντας ότι ο λόγος για τον οποίο η Dia έπαψε να συνεργάζεται μαζί της ήταν «μόνο η αδυναμία να καλύψουμε όλα τα καταστήματά της σε πανελλαδική κλίμακα, αυτός και κανείς άλλος».


Αρκετές από τις ελπίδες για την αναπλήρωση απωλειών και την εξασφάλιση νέων πωλήσεων στην πρωτεύουσα φαίνεται να έχουν εναποτεθεί στη συμφωνία με τη συντεχνία των αρτοποιών της Αθήνας, η οποία αριθμεί 1.600 μέλη και αναζητεί «προϊόντα-κράχτες» για την τόνωση της ζήτησης των φούρνων, καθώς η αναμενόμενη επέκταση των σουπερμάρκετ στα αρτοποιήματα είναι δυνατόν να την περιορίσει. Στις λίγες εβδομάδες που ισχύει η συμφωνία «τα μηνύματα είναι θετικά» και η εταιρεία δεν δείχνει να αποθαρρύνεται από το γεγονός ότι, σύμφωνα με ορισμένους αρτοποιούς, ως τώρα πολύ λιγότεροι από το 10% των φούρνων έχουν αποδεχθεί να πληρώνουν τις ποσότητες του γάλακτος που μένει αζήτητο.


Η Συντεχνία την περασμένη Τετάρτη απηύθυνε μάλιστα ερώτημα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού κατά πόσον τα μέλη της δικαιούνται να τοποθετούν το γάλα τής Αγνό στα ψυγεία που έχουν παραχωρήσει οι άλλες γαλακτοβιομηχανίες, υποστηρίζοντας ότι η Δέλτα και οι άλλες εταιρείες δεν το επιτρέπουν.