Η νέα γενιά παίρνει το πηδάλιο


Μια επέτειος, και μάλιστα σημαντική, είναι η καλύτερη αφορμή για να ανακοινώσεις τη διαδοχή σου. Στην περίπτωση της οικογενείας Μπενετόν η συμπλήρωση 40 ετών από την ίδρυση της ομώνυμης εταιρείας έδωσε την ευκαιρία στον αρχηγό της Λουτσιάνο Μπενετόν να «δώσει το δαχτυλίδι» στον γιο του Αλεσάντρο, ο οποίος από το 2007 θα αναλάβει πλήρως τη διοίκηση του ομίλου. «Η αποστολή μου έχει σχεδόν τελειώσει» δήλωσε. «Δεν θα σταματήσω εντελώς να δουλεύω αλλά από εδώ και πέρα μπορώ να κάνω λίγο περισσότερες διακοπές». Υστερα από 40 χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων η φίρμα Benetton έγινε συνώνυμη με το προσιτό και επώνυμο ένδυμα και έγινε παράδειγμα προς μίμηση για δεκάδες άλλες εταιρείες, ήρθε η ώρα της νέας γενιάς να αναλάβει τα ηνία της αυτοκρατορίας, που εκτείνεται σε 120 χώρες σε όλον τον κόσμο. Ο Αλεσάντρο Μπενετόν είναι ο μοναδικός από τα 14 ξαδέλφια του που ασχολείται ενεργά με τη διοίκηση του ομίλου. Ισως γιατί προετοιμάστηκε έγκαιρα για αυτό.


Τα σαράντα της χρόνια γιορτάζει εφέτος η φίρμα Benetton και το γεγονός γιορτάστηκε με μια μεγάλη εκδήλωση στο παρισινό Κέντρο Πομπιντού, που περιελάμβανε μια επίδειξη μόδας με τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα από την… πολύχρωμη πορεία της εταιρείας όλα αυτά τα χρόνια και μια εικαστική έκθεση εμπνευσμένη από τις περίφημες διαφημιστικές εκστρατείες του Ολιβιέρο Τοσκάνι. Με αυτή λοιπόν την αφορμή ο Λουτσιάνο Μπενετόν ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την ενεργό δράση και ταυτόχρονα τον διάδοχό του, που δεν είναι άλλος από τον γιο του Αλεσάντρο Μπενετόν.


Με αυτόν τον τρόπο ολοκληρώνεται ένας μεγάλος κύκλος που ξεκίνησε πριν από 50 χρόνια με το περίφημο πια κίτρινο πουλόβερ που έπλεξε η αδελφή του Λουτσιάνο, η Τζουλιάνα. Η τέχνη της στο πλέξιμο και η επιχειρηματική ευφυΐα του αδελφού της δημιούργησαν τις βάσεις για τη δημιουργία της οικογενειακής αυτοκρατορίας, με βάση το Τρεβίζο, κοντά στη Βενετία. Από τις βελόνες πλεξίματος της Τζουλιάνας περάσαμε γρήγορα στην πρώτη πλεκτική μηχανή, την οποία αγόρασε ο Λουτσιάνο πουλώντας το ποδήλατο με το οποίο έκανε τη διανομή των προϊόντων που έπλεκε η αδελφή του! Το ταπεινό ξεκίνημα της οικογένειας και η μετατροπή της πλεκτοβιομηχανίας σε ένα παγκόσμιο brand name, με πωλήσεις που ξεπερνούν τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, αποτελεί υλικό που διδάσκεται πλέον στις περισσότερες business schools του κόσμου. Το πιο σημαντικό επίτευγμα των Μπενετόν είναι όμως άλλο: κατάφεραν, μαζί με πολλούς άλλους βέβαια, να βάλουν την Ιταλία στον παγκόσμιο χάρτη της βιομηχανίας μόδας και να μετατρέψουν σε ισχυρούς βιομηχανικούς ομίλους τις μικρές οικοτεχνίες ή στην καλύτερη περίπτωση βιοτεχνίες που είχαν στην κατοχή τους. Οι Μπενετόν, όπως και άλλες ανάλογες περιπτώσεις, σαν τον Αρμάνι, την Πράντα και την οικογένεια Μισόνι, αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς μπορεί να εξελιχθεί μια μικρή επιχείρηση, φτάνει να υπάρχουν το μεράκι, το όραμα και φυσικά η κατάλληλη υποδομή για κάτι μεγαλύτερο.


Στην περίπτωση όλων αυτών βοήθησαν βέβαια και η βιομηχανική παράδοση της Ιταλίας και η ύπαρξη πραγματικών μαστόρων στην κατασκευή του ενδύματος, είτε πρόκειται για πανάκριβα μοντέλα είτε για ρούχα πλατιάς κατανάλωσης σαν αυτά της φίρμας Benetton.


Σήμερα ο όμιλος της Benetton μέσω της Edizione Holding δεν δραστηριοποιείται μόνο στην ένδυση αλλά διαθέτει ένα σωρό συμμετοχές στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, σε ξενοδοχεία και ακίνητα, στους ιταλικούς αυτοκινητοδρόμους, ακόμη και στους αγώνες της Φόρμουλα 1. Το «Forbes» υπολογίζει την οικογενειακή περιουσία σε πέντε δισεκατομμύρια ευρώ, που τα μοιράζονται ο Λουτσιάνο, η Τζουλιάνα, ο Τζιλμπέρτο και ο Κάρλο Μπενετόν, δηλαδή τα τέσσερα αδέλφια μαζί με τα 14 παιδιά τους. Η φίρμα απέχει σήμερα πολύ από την εποχή εκείνη κατά την οποία βρισκόταν στο απόγειο της δόξας της. Αυτό συνέβαινε τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 με τις περίφημες προκλητικές διαφημίσεις του Τοσκάνι. Η εποχή αυτή έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Οπως λέει και ο ίδιος ο Λουτσιάνο, «δεν είναι ανάγκη να χτυπάς πια τον κόσμο στο στομάχι. Η πραγματικότητα είναι εξίσου σοκαριστική».


Εχουν αλλάξει επίσης οι συνθήκες στην αγορά. Εκεί που η φίρμα Benetton σχεδόν μονοπωλούσε στην κατηγορία του επώνυμου προσιτού ενδύματος, η έλευση της ισπανικής Inditex με τη φίρμα Zara και η ραγδαία εξάπλωση της σουηδικής Hennes & Mauritz έφεραν νέα δεδομένα στην αγορά και ανάγκασαν τους Μπενετόν να αναδιπλωθούν. Πέρυσι η Benetton κατέγραψε περιθώρια κέρδους της τάξεως του 8,9%, τη στιγμή που οι ισπανοί ανταγωνιστές της δουλεύουν με 16,4% και οι Σουηδοί με 21,5%.


Ο Αλεσάντρο Μπενετόν θα αντιμετωπίσει αυτή τη νέα πραγματικότητα και αναμένεται να συνεχίσει την πολιτική της διαφοροποίησης από τον κλάδο του ενδύματος. «Το ένδυμα βρίσκεται μέσα στο DNA μας» παραδέχεται όμως ο Λουτσιάνο, αναγνωρίζοντας ότι το ένα τρίτο των εσόδων της φίρμας προέρχεται από τα 5.000 καταστήματα που εφοδιάζει με ρούχα σε όλον τον κόσμο – τα περισσότερα λειτουργούν με τη μέθοδο του franchising. Οι καιροί όμως αλλάζουν και η ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί η πορεία της εταιρείας καθίσταται επιτακτική. Το βάρος πέφτει στους ώμους του Αλεσάντρο, ο οποίος αναμένεται να δώσει έμφαση στο παιδικό και ανδρικό ένδυμα αλλά και στην επέκταση σε νέες αγορές. Η Benetton ετοιμάζεται να ανοίξει 250 νέα καταστήματα στην Κίνα μέσα στο επόμενο διάστημα και παράλληλα οργανώνει την έφοδό της στην ανεκμετάλλευτη αγορά του Ιράν, όπου το ένα δεύτερο του πληθυσμού είναι κάτω των 30 ετών – ιδανικοί, δηλαδή, πελάτες της εταιρείας. Η Benetton θα ανοίξει στο Ιράν δέκα καταστήματα μέσα στο 2007.


Ο Αλεσάντρο Μπενετόν γεννήθηκε το 1964 και από νωρίς η οικογένειά του τον ετοίμασε για τη διαδοχή. Σπουδές στις Ηνωμένες Πολιτείες (Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και στη συνέχεια ΜΒΑ από το Χάρβαρντ), δουλειά στην Goldman Sachs του Λονδίνου και στη συνέχεια ανάμειξη στις δουλειές της οικογένειας. Ο Αλεσάντρο είχε πρώτα υπό την ευθύνη του την ομάδα της Φόρμουλα 1 και το έτος 2000 κατέλαβε τις πρώτες θέσεις στα διοικητικά συμβούλια του ομίλου. Παράλληλα ανέπτυξε και δική του δραστηριότητα ιδρύοντας τη δική του τράπεζα επενδύσεων με την επωνυμία 21 Investimenti, μέσω της οποίας εισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο διαφόρων άλλων εταιρειών. Είναι παντρεμένος με την ολυμπιονίκη του σκι Ντέμπορα Κομπανιόνι και το ζευγάρι έχει δύο παιδιά, ενώ αναμένει το τρίτο του. Είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Confindustria, του ιταλικού ΣΕΒ δηλαδή. Εχει το ιδανικό προφίλ και τα κατάλληλα εφόδια για να συνεχίσει το έργο του πατέρα του και να το πάει ακόμη παραπέρα.