Ο «ψυχρός πόλεμος» ανάμεσα στη Nestlé και στη Unilever, τη «μαμά» δηλαδή της Algida, για την κυριαρχία στην παγκόσμια αγορά των παγωτών βρίσκεται σε εξέλιξη στην ελληνική αγορά, καθώς η πρώτη απέκτησε σαφές προβάδισμα μετά την εξαγορά της Δέλτα Παγωτού. Πλην όμως ούτε η πάντοτε δημοφιλής και ισχυρή ΕΒΓΑ, που φρόντισε να κάνει ακόμη πιο εμφανή την ελληνικότητά της τονίζοντας τις παστέλ αποχρώσεις στον λογότυπό της, ούτε η επίσης ελληνικής ιδιοκτησίας Κρι-Κρι, δηλαδή ο μικρότερος από τους «μεγάλους παίκτες» που επιμένει στο κίτρινο χρώμα, έχασαν το κέφι τους. Οι πολυεθνικές, ως γνωστόν, «αγαπούν» τη γραφειοκρατία και κάθε άλλο παρά φημίζονται για γρήγορα αντανακλαστικά και ευελιξία κινήσεων – στοιχεία που θεωρούνται καθοριστικά για την επιτυχία σε αγορές όπως αυτή του παγωτού.


«H αξία κάθε ελληνικού παγωτατζίδικου ήταν ανέκαθεν, πέρα από το όνομά του, πάνω απ’ όλα το πάθος και το μεράκι των ανθρώπων του. Οι εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έχουν αποκτήσει, από αυτή την άποψη, συγκριτικό πλεονέκτημα. Μπορεί να μην έχουν τα κεφάλαια των πολυεθνικών, αλλά αν εξασφαλίσουν καλύτερη ρευστότητα θα κερδίσουν μερίδια στο μέλλον» προβλέπει ένας βετεράνος μάνατζερ της άκρως ευαίσθητης στις ιδιοτροπίες του καιρού ελληνικής αγοράς παγωτού. Μάλλον αυτό συμβαίνει κιόλας.


* Παράπονα για τον καιρό


Ολες ανεξαιρέτως οι επιχειρήσεις παραπονούνται βεβαίως για τον καιρό, ο οποίος δεν ευνόησε τις πωλήσεις. Οι βοριάδες του Ιουλίου «έριξαν» τον όγκο των πωλήσεων, αν και ο τζίρος θα παρουσιάσει ενδεχομένως αύξηση, αφού οι τιμές σε σχέση με το 2005 αυξήθηκαν και το πρώτο μισό του Αυγούστου οι πωλήσεις κινήθηκαν ανοδικά. Τα μερίδια όμως αλλάζουν, πιθανότατα όχι υπέρ αλλά εις βάρος των πολυεθνικών.


Οι εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, δηλαδή η ΕΒΓΑ και η Κρι-Κρι, θα ήθελαν η Nestlé να είχε κάνει ένα μοιραίο ίσως λάθος, που είχε τη σοφία να μην αποτολμήσει.


Οσοι υπέθεταν ότι τα ψυγεία και οι συσκευασίες των εγχωρίως παραγομένων παγωτών με το σήμα Δέλτα θα βάφονταν στο μπλε χρώμα της Nestlé και θα συνδυάζονταν με τα εισαγόμενα και προς το παρόν ελάχιστα δημοφιλή προϊόντα της διαψεύσθηκαν.


Τόσο αυτό το καλοκαίρι όσο και το επόμενο η εταιρεία διατηρεί το εμπορικό σήμα Δέλτα, διαφημίζοντας παράλληλα το πολυεθνικό σήμα της με την – φρούδα όπως υποθέτουν μερικοί, αλλά βάσιμη κατ’ άλλους – προσδοκία ότι το 2008 θα μπορεί να αποσύρει το ελληνικό σήμα και να χρησιμοποιεί μόνο το σήμα Nestlé χωρίς να υποστεί μεγάλες απώλειες.


* Το πάνω χέρι


Για πρώτη φορά πάντως εφέτος οι πολυεθνικές, είτε χάνουν ελαφρώς μερίδια είτε όχι, έχουν το «πάνω χέρι» στην ελληνική αγορά των παγωτών με αθροιστικό μερίδιο που πλησιάζει ίσως το 60%.


«Παρά το γεγονός ότι η συνολική αγορά του παγωτού είναι πεσμένη, καθώς το φετινό καλοκαίρι είναι από τα πιο δροσερά των τελευταίων ετών και ο καιρός επηρεάζει ιδιαίτερα την εγχώρια αγορά παγωτού, η οποία διακρίνεται για τον μεγάλο βαθμό εποχικότητάς της», αναφέρει εκπρόσωπος της Nestlé, «τα παγωτά με το σήμα Δέλτα και με το σήμα Nestle αύξησαν τις πωλήσεις και συνεπώς και τα μερίδιά τους σε ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 2% και 3%». Οπως εξηγεί, ορισμένα καινούργια προϊόντα είχαν σημαντική απήχηση, αν και «οι σταθερές αξίες, όπως οι πύραυλοι Magnum και τα Nirvana με το σήμα Δέλτα και το Maxibon με το σήμα Nestlè, πηγαίνουν πολύ καλά».


Ο συνδυασμένος αριθμός των ψυγείων με τα δύο σήματα φθάνει περίπου τις 40.000 και η επιχείρηση εκτιμά ότι το μερίδιο των παγωτών Δέλτα είναι της τάξεως του 38% και ότι αυτό των Nestlé ανέβηκε στο 3,5%.


* Οι ρυθμοί της αγοράς


«Ακολουθώντας τους ρυθμούς της αγοράς η πορεία των πωλήσεων της ΕΒΓΑ είναι σταθερή σε όγκο, ενώ, λόγω της ανοδικής πορείας των super premium παγωτών, είναι αυξητική σε αξία» αναφέρει με τη σειρά του στέλεχος της παλαιότερης αυτής ελληνικής εταιρείας παγωτού, η οποία στο παρελθόν είχε αποκρούσει πρόταση εξαγοράς από τη Nestlé, προσθέτοντας ότι «οι καιρικές συνθήκες, κατά τους κρίσιμους για το παγωτό μήνες, δεν ήταν όσο θα έπρεπε ευνοϊκές». Εξαιρετική λέγεται ότι είναι η πορεία της μάρκας Scandal, μετά το επαναλανσάρισμά της, όσο και των παγωτών Status, 4X4 και Variete.


H επιχείρηση άρχισε να παράγει παγωτά και για σουπερμάρκετ και εκτιμά ότι κατέχει διαχρονικά περίπου το 1/3 της αγοράς του τυποποιημένου παγωτού σε όγκο. Τα εν λειτουργία ψυγεία της ανέρχονται σε 50.000 καλύπτοντας 35.000 σημεία πώλησης.


Στη Unilever, η οποία διαθέτει τα εισαγόμενα παγωτά Algida, αναφέρουν ότι τουλάχιστον ως τα τέλη του Ιουνίου κατέγραφαν «αυξήσεις σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες τόσο σε αξία όσο και σε όγκο» και εκτιμούν ότι στο σύνολό της η χρονιά θα είναι επιτυχής. Για μία ακόμη χρονιά η εταιρεία υποστήριξε τις δυνατές μάρκες της με σημαντική διαφημιστική επένδυση. H μάρκα Carte d’Or διευρύνθηκε με μια νέα σειρά κυπέλλων παγωτού, ενώ δυναμική χαρακτηρίζεται η απήχηση και του νέου παγωτού 0% με μηδενική ζάχαρη. Με περίπου 30.000 ψυγεία στο δυναμικό της η επιχείρηση εκτιμά ότι κατέχει μερίδιο 18% σε αξία στο σύνολο της ελληνικής αγοράς.


Για «σημαντική αύξηση» των πωλήσεών της σε σχέση με το 2005 κάνει λόγο η Κρι


-Κρι, η οποία φιλοδοξεί να αποκτήσει σταδιακά πανελλαδικό δίκτυο. «Συνεκτιμώντας τις χαμηλές για την εποχή θερμοκρασίες ως και τα μέσα Ιουλίου, καθώς και την έντονη διαφημιστική παρουσία του ανταγωνισμού, τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου παγωτού της εταιρείας μας κρίνονται απολύτως επιτυχή και είναι σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις μας» αναφέρει εκπρόσωπός της. Στην ανοδική πορεία της συνέβαλε κυρίως, όπως λέγεται, η εξαιρετική πορεία των οικογενειακών παγωτών Dolce Vita, αλλά και η διεύρυνση της συνεργασίας της με τη σοκολατοβιομηχανία ΙΟΝ.


H επιχείρηση καλύπτει περίπου 11.000 σημεία πώλησης και εκτιμά ότι έχει αυξήσει από 5% πέρυσι σε 6% εφέτος το πανελλαδικό μερίδιό της, ανεβάζοντας παράλληλα σε 16% το μερίδιό της στη Βόρεια Ελλάδα.