«Μάχη» για την αναδιανομή της «πίτας» των 30 εκατ. ευρώ, των ετησίων εσόδων δηλαδή της υπηρεσίας πληροφοριών καταλόγου που ως πρόσφατα καρπωνόταν εξ ολοκλήρου ο ΟΤΕ, δίνουν οι εταιρείες που διαθέτουν αυτή την υπηρεσία μέσω των γνωστών πενταψήφιων αριθμών κλήσεως 118-XX.


Το παραπάνω ποσό προκύπτει από την αναγωγή σε ετήσια βάση του μέσου αριθμού κλήσεων που δέχεται ανά εικοσιτετράωρο η υπηρεσία και υπολογίζεται σε 250.000, με κόστος για τον καταναλωτή 0,34 ευρώ ανά κλήση.


Την υπηρεσία αυτή σήμερα, μέσω των πενταψήφιων αριθμών κλήσεως, προσφέρουν ο ΟΤΕ με το 11888, η INFOTE (Χρυσός Αριθμός) με το 11811, η εταιρεία παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών Newsphone με το 11880, η Vodafone με το 11833 και η Cosmote με το 11831. Οι αριθμοί αυτοί εκχωρούνται στις εταιρείες από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (EETT), ενώ η παροχή υπηρεσιών πληροφοριών καταλόγου λειτουργεί πλέον σε καθεστώς απελευθερωμένης αγοράς. Το γεγονός αυτό, όπως είναι ευνόητο, δίνει τη δυνατότητα σε όποιον τηλεπικοινωνιακό πάροχο επιθυμεί να προσφέρει την παραπάνω υπηρεσία διά μέσου του δικτύου του χρησιμοποιώντας δικούς του αριθμούς κλήσης.


* Δικαστική διαμάχη


Βέβαια, αν λάβουμε υπόψη μας το γεγονός ότι οι υπηρεσίες πληροφοριών της Vodafone και της Cosmote εξυπηρετούν κυρίως κλήσεις συνδρομητών από κινητά τηλέφωνα και ότι η θυγατρική του ομίλου ΟΤΕ, INFOTE, με τον αριθμό 11811 απευθύνεται κυρίως σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις (υπηρεσία business-to-business), τότε ο ανταγωνισμός για το «φιλέτο» της συγκεκριμένης αγοράς, που είναι οι πάσης φύσεως πληροφορίες τηλεφωνικού καταλόγου, μετατίθεται ουσιαστικά μεταξύ του ΟΤΕ και της Newsphone Hellas.


Ο ανταγωνισμός αυτός τον περασμένο Αύγουστο κατέληξε σε μια δικαστική διαμάχη, η οποία ακόμη δεν έχει λάβει οριστικό τέλος. H διαμάχη ξεκίνησε με την εμφάνιση της τηλεοπτικής διαφήμισης του αριθμού 11880 της Newsphone ο οποίος προσφέρει πληροφορίες τηλεφωνικού καταλόγου. H διαφήμιση, σύμφωνα με τις απόψεις του ΟΤΕ αλλά και με καταγγελίες καταναλωτικών ενώσεων, όπως το INKA, δημιουργούσε την εντύπωση ότι ο αριθμός αυτός είναι το νέο νούμερο του ΟΤΕ που αντικατέστησε το 131, δεδομένου ότι διέφερε μόνο στο τελευταίο ψηφίο ενώ παράλληλα μνημόνευε και το «παλαιό» 131. Ετσι πολλοί καταναλωτές καλούσαν την υπηρεσία της Newsphone νομίζοντας ότι καλούν τον ΟΤΕ με τη διαφορά ότι χρεώνονταν με το τιμολόγιο της Newsphone, το οποίο είναι 0,013 ευρώ το δευτερόλεπτο (0,79 ευρώ ανά λεπτό) συν ΦΠΑ και με ελάχιστη χρέωση 60 δευτερολέπτων έναντι 0,34 ευρώ ανά κλήση (συν ΦΠΑ) του ΟΤΕ, ανεξαρτήτως διαρκείας.


* Οι πληροφορίες χρέωσης


Επιπροσθέτως οι πληροφορίες χρέωσης στη διαφήμιση, σύμφωνα με τις ίδιες απόψεις, εμφανίζονταν φευγαλέα, σε μια γραμμή που διατρέχει το κάτω μέρος της οθόνης της τηλεόρασης για ελάχιστα δευτερόλεπτα. H υπόθεση βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, με τον ΟΤΕ να ζητεί να γίνει το συγκεκριμένο μήνυμα πιο σαφές.


Ο αριθμός κλήσεως της Newsphone μπορεί να έχει μεγαλύτερη χρέωση αλλά, σύμφωνα με την εταιρεία, περιλαμβάνει και τη δυνατότητα πρόσθετων χρηστικών υπηρεσιών, όπως απευθείας σύνδεση με τον επιθυμητό αριθμό (Call Completion), αποστολή των στοιχείων του επιθυμητού αριθμού με γραπτό μήνυμα SMS, απεριόριστος αριθμός ερωτήσεων ανά τηλεφώνημα, δυνατότητα αποστολής φωνητικής και γραπτής (μέσω SMS) ενημέρωσης σε αριθμό παραλήπτη κατ’ απαίτηση του καλούντος και πρόσθετες πληροφορίες για εφημερεύοντα νοσοκομεία, φαρμακεία, βενζινάδικα, κινηματογράφους, θέατρα, δρομολόγια πλοίων, αεροπλάνων, λεωφορείων κτλ..


ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ Πώς φθάσαμε στα πενταψήφια νούμερα


Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η αλλαγή του 131 του ΟΤΕ και των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας που το χρησιμοποιούσαν έγινε στις αρχές του χρόνου βάσει απόφασης της EETT (Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) στο πλαίσιο της εναρμόνισης με όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με τη φιλοσοφία ότι όλες οι πληροφορίες τηλεφωνικού καταλόγου σε όλη την Ευρώπη θα παρέχονται από υπηρεσίες με πενταψήφιο αριθμό κλήσης που ξεκινά από 118.


Το 131 ως υπηρεσία, με τον αριθμό 13, προϋπήρχε του ΟΤΕ. Το 1949, με την ίδρυση του ΟΤΕ, τότε που η περιοχή της Αθήνας είχε πενταψήφιους αριθμούς κλήσεων, το 13 εξυπηρετούσε καθημερινά μικρό αριθμό κλήσεων. Το 1963 ο αριθμός 13 έγινε 130 και από το 1977 ως το 2005 131.


H πρώτη σημαντική προσπάθεια για την αυτοματοποίηση αναζήτησης της πληροφορίας με τερματικό που τοποθετήθηκε στους σταθμούς εργασίας έγινε από τον ΟΤΕ το 1991. Ως τότε η αναζήτηση γινόταν πολύ δύσκολα, μέσα σε πολυσέλιδους καταλόγους, τις γνωστές «αντένες», που υπήρχαν σε κάθε θέση εργασίας. Το 1993 η αναζήτηση αυτοματοποιείται ακόμη περισσότερο με την εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος (das) στο 50% των σταθμών εργασίας. Το 1998 είναι η χρονιά ορόσημο για τις πληροφορίες τηλεφωνικού κατάλογου 131 καθώς αρχίζει να υλοποιείται ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και εξυγίανσης, το οποίο και ολοκληρώθηκε επιτυχώς από τη Διεύθυνση Εξυπηρέτησης Πελατών και Πωλήσεων.