H υπόθεση στην οποία θα αναφερθώ σήμερα δεν είναι μείζονος οικονομικού ενδιαφέροντος και ίσως δεν θα έπρεπε να απασχολήσω το αξιοσέβαστο αναγνωστικό κοινό της στήλης με ένα τόσο μικρό θέμα. Αλλά δεδομένου ότι η κυβέρνηση βάζει την έμφαση στα προβλήματα της καθημερινότητας, στην εξυπηρέτηση του πολίτη, στη μάχη κατά των μονοπωλίων και των ολιγοπωλίων και γενικά στην προστασία της αγοραστικής δύναμης των χαμηλών εισοδηματικών τάξεων, θα με βοηθήσει να αναδείξω ένα πρόβλημα με μεγάλες αρνητικές συνέπειες στις πιο πάνω κυβερνητικές επιδιώξεις. Εν συντομία τα δεδομένα έχουν ως εξής.


Στις 14.12.2004 πλοιοκτήτης κατέθεσε αίτηση στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (YEN) για τη δρομολόγηση ενός οχηματαγωγού πλοίου στη γραμμή Αγ. Γεώργιος Κερατσινίου – Σουβάλα – Αίγινα – Αγκίστρι. Από την αιτιολογία η οποία αναφέρεται στην αίτησή του προκύπτει ότι η δρομολόγηση του πλοίου αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση των επαγγελματιών και του Δήμου της Αίγινας για λογαριασμό των οποίων διακινούνται καθημερινά πολλά φορτηγά αυτοκίνητα και απορριμματοφόρα. Για την υποστήριξη του αιτήματός του ζήτησε και έλαβε εγγράφως την υποστήριξη πολλών ενδιαφερόμενων φορέων της Αίγινας. Ειδικότερα, τη δρομολόγηση του πλοίου υποστηρίζουν 55 επώνυμοι επαγγελματίες του νησιού. Ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου της Αίγινας βεβαιώνει ότι η γραμμή διαθέτει την κατάλληλη λιμενική υποδομή και ότι με τη διακίνηση βαρέων οχημάτων από το λιμάνι της Σουβάλας θα γίνει σε μεγάλο βαθμό αποσυμφόρηση του κεντρικού λιμανιού της Αίγινας. Τέλος ο δήμαρχος της Αίγινας επισημαίνει ότι: «… Ο Δήμος της Αίγινας θεωρεί αναγκαία τη δρομολόγηση του πλοίου γιατί α) η διαδρομή θα καλύπτεται σε σημαντικά μικρότερο χρόνο, β) το κόστος της μεταφοράς θα είναι χαμηλό, με αποτέλεσμα να μειωθεί σε μεγάλο ποσοστό το κόστος μεταφοράς απορριμματοφόρων αυτοκινήτων του δήμου, και γ) θα υπάρξει δυνατότητα εκτέλεσης περισσότερων δρομολογίων…».


Εν όψει των ανωτέρω θα περίμενε κανείς οι αρμόδιοι του YEN να καλωσορίσουν την προοπτική της καλύτερης εξυπηρέτησης των κατοίκων της Αίγινας και του Αγκιστριού και να εγκρίνουν αμέσως τη δρομολόγηση του πλοίου. Εν τούτοις η αίτηση του πλοιοκτήτη εισήχθη στην Επιτροπή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών την 1.3.2005 και αφού συζητήθηκε απορρίφθηκε, με συνέπεια να προκύψουν ερωτηματικά τα οποία σχολιάζονται με πολλά υπονοούμενα στον τοπικό Τύπο. Επειδή λοιπόν εξαιτίας αυτής της απόφασης υποσκάπτεται σοβαρά η αξιοπιστία των εξαγγελιών του Πρωθυπουργού και της κυβέρνησης, η πολιτική ηγεσία του YEN οφείλει σε πρώτη φάση να απαντήσει στις ακόλουθες ερωτήσεις:


1. Με την άρνησή της να εγκρίνει τη δρομολόγηση του πλοίου η Επιτροπή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στρεβλώνει τον ανταγωνισμό στη συγκεκριμένη γραμμή και στέλνει λάθος σήματα στους παράγοντες των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Γνωρίζει η πολιτική ηγεσία του YEN ότι με την απόφαση αυτή υποσκάπτεται σοβαρά η αξιοπιστία της οικονομικής πολιτικής;


2. Τώρα που οι άμεσα ενδιαφερόμενοι υπουργοί Οικονομίας, Ανάπτυξης και Εμπορικής Ναυτιλίας πληροφορούνται για την υπόθεση, θα παρέμβουν ώστε να δοθεί η άδεια δρομολόγησης του πλοίου και να περιοριστεί η ζημιά που έχει προκληθεί στην κυβέρνηση;


3. Ασχέτως αν είχε λειτουργήσει ή όχι αποτελεσματικά η Ρυθμιστική Αρχή Θαλάσσιων Επικοινωνιών (ΡΑΘΕ), η ύπαρξή της δημιουργούσε στους πολίτες την προσδοκία ότι κάτω από διαφορετικές συνθήκες θα μπορούσε να επιβάλλει τον ανταγωνισμό στις ακτοπλοϊκές μεταφορές. Μήπως λοιπόν η παρούσα πολιτική ηγεσία του YEN που την κατήργησε πρέπει να το ξανασκεφτεί ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον περιστατικά όπως η συγκεκριμένη απόφαση;


4. Τελικά μπορούμε να πληροφορηθούμε αν έχουν απελευθερωθεί οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ή όχι; Γιατί αν μεν έχουν απελευθερωθεί η Επιτροπή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών δεν έχει κανένα λόγο ύπαρξης, ενώ αν δεν έχουν απελευθερωθεί τότε η συμπεριφορά του YEN θα προκαλέσει μια ακόμη τριβή στις σχέσεις της χώρας μας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.


5. Ως σήμερα ο πλοιοκτήτης δεν έχει πληροφορηθεί τους λόγους για τους οποίους απορρίφθηκε η αίτησή του. Ετσι δεν μπορεί να ασκήσει έγκαιρα τα δικαιώματα που έχει από τους νόμους. Θα του κοινοποιηθεί η απόφαση της Επιτροπής Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και αν ναι πότε;


Αυτά και εύχομαι να λυθεί το θέμα, ώστε να μη χρειαστεί να επανέλθω.


Ο κ. Γεώργιος K. Μπήτρος είναι καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.