Κλιμακώνονται μέρα με τη μέρα οι «εχθροπραξίες» στον πόλεμο που έχει κηρύξει στη διεθνή εμπορική κοινότητα η Ουάσιγκτον. Την περασμένη Τρίτη ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ προανήγγειλε την επιβολή δασμών 10% σε μια νέα σειρά εισαγόμενων προϊόντων από την Κίνα συνολικής αξίας 200 δισ. δολαρίων. Τη μεθεπόμενη το Πεκίνο απηύθυνε έκκληση προς τις αμερικανικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα να ασκήσουν την επιρροή τους στον Λευκό Οίκο και στην αμερικανική κυβέρνηση ώστε να σταματήσει «ο μεγαλύτερος εμπορικός πόλεμος στην Ιστορία», όπως τον χαρακτήρισε ο κινέζος υπουργός Εμπορίου.
Εν τω μεταξύ, άρχισαν να ξεχωρίζουν τα πρώτα «θύματα» από τις 6 Ιουλίου, όταν ξεκίνησε ο… πόλεμος στη σινοαμερικανική του εκδοχή –από την επιβολή δηλαδή των πρώτων δασμών 25% σε κινεζικά προϊόντα αξίας 34 δισ. δολαρίων και από τα πρώτα αντίποινα του Πεκίνου: είναι τα γερμανικά αυτοκίνητα και οι αμερικανικές μπριζόλες. Και εύλογα θα αναρωτιόταν κανείς γιατί να πληγούν οι γερμανοί και όχι οι αμερικανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων από τα αντίμετρα των Κινέζων. Η απάντηση έχει να κάνει με τις μονάδες κατασκευής των αυτοκινητοβιομηχανιών που προμηθεύουν την κινεζική αγορά.

Ακατανίκητη παγκοσμιοποίηση

Ασφαλώς και πλήττονται οι αμερικανοί κατασκευαστές. Οι Γερμανοί όμως –και κυρίως η BMW και η Daimler –εξάγουν στην Κίνα αυτοκίνητα που συνήθως κατασκευάζονται σε μονάδες παραγωγής που λειτουργούν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η BMW ήδη ανακοίνωσε ότι δεν θα καταφέρει να απορροφήσει τις δασμολογικές αυξήσεις και ότι σχεδιάζει να προχωρήσει σε αυξήσεις στην τελική τιμή των μοντέλων της που πωλεί στην Κίνα. Οι αμερικανικές Ford Motor και Tesla λίγες εβδομάδες νωρίτερα είχαν ανακοινώσει μειώσεις των τιμών στην κινεζική αγορά, καθώς το Πεκίνο είχε μειώσει κατά 15% τους δασμούς των εισαγόμενων οχημάτων. Αλλά από τις 6 Ιουλίου τα μοντέλα τους υπόκεινται σε δασμολόγηση 40%.
Κάποιες αμερικανικές και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, πάντως, που διαθέτουν μονάδες παραγωγής στην Κίνα (σε κοινοπραξία απαραιτήτως με κάποια κινεζική φίρμα) παρακάμπτουν ως έναν βαθμό τη δασμολόγηση –η Volkswagen συγκαταλέγεται μεταξύ των τυχερών. Η Tesla, πάλι, σπεύδει να δημιουργήσει μονάδες κατασκευής στην Κίνα –η τεράστια κινεζική αγορά, άλλωστε, είναι από τις πρώτες παγκοσμίως σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Η εταιρεία του πολυμήχανου επιχειρηματία Ελον Μασκ υπέγραψε προσύμφωνο με τις Αρχές της Σανγκάης για την ανέγερση εργοστασίου που θα έχει τη δυνατότητα να κατασκευάζει 500.000 αυτοκίνητα ετησίως!

«Θα καταπιούμε τους δασμούς»

Υπάρχει βέβαια και ο Ντόναλντ Τραμπ που επαγρυπνεί (είναι γνωστό ότι κοιμάται ελάχιστες ώρες τα βράδια) και απειλεί με εξοντωτική φορολόγηση τις αμερικανικές εταιρείες που σκέφτονται να μεταφέρουν την παραγωγή τους σε ξένες χώρες για να αποφύγουν τη δασμολόγηση των προϊόντων τους. Πριν από ένα δεκαήμερο απείλησε να φορολογήσει «όσο ποτέ πριν» τη Harley Davidson, η οποία αποκάλυψε ότι σκέφτεται να μεταφέρει παραγωγή από το Κάνσας Σίτι στην Ταϊλάνδη, όπου ήδη λειτουργεί εργοστασιακή μονάδα.

«Το δίλημμα αν θα απορροφήσουν την υψηλότερη δασμολόγηση ή θα μετακυλίσουν το κόστος στους καταναλωτές ταλανίζει τις επιχειρήσεις» μεταδίδει το Bloomberg. Οι κινέζοι εισαγωγείς χοιρινού από τις ΗΠΑ, όμως, το πήραν απόφαση: «Στα αυτοκίνητα το κόστος θα επιμεριστεί μεταξύ εμπόρου και καταναλωτή. Στον κλάδο μας δεν έχουμε επιλογή. Οι πελάτες μας θα φάνε τις μπριζόλες και εμείς θα καταπιούμε τους δασμούς. Θα μειώσουμε, ωστόσο, πολύ τις εισαγωγές μας από τους αμερικανούς εκτροφείς» δήλωσε ο Γκονγκ Πενγκ, γενικός διευθυντής της Suzhou Huadong Foods.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ