Σε διαδικασία πώλησης βρίσκεται η Chipita, η εταιρεία που έμαθε τους Eλληνες να τρώνε κρουασάν. Αν ολοκληρωθεί το deal, θα είναι η τρίτη φορά που η εταιρεία θα αλλάξει χέρια.
Το 2006 πέρασε στο άρμα της Vivartia μετά την τριπλή συγχώνευση ΔΕΛΤΑ, Chipita και Γενικής Τροφίμων και το 2010 αποσχίσθηκε από τη Vivartia –η οποία, στο μεταξύ, από το 2007 είχε περάσει στον έλεγχο της MIG –και εξαγοράστηκε από τον όμιλο Olayan. Ολα αυτά τα χρόνια η εταιρεία ακολούθησε ανοδική πορεία, πετυχαίνοντας μεγάλη επέκταση στο εξωτερικό με 16 εργοστάσια σε 10 χώρες και παρουσία των προϊόντων της σε 56 χώρες. Στο τιμόνι της εταιρείας, ανεξάρτητα από το ποιος ήταν βασικός μέτοχος, ήταν πάντα ο ιδρυτής της κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος.
Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη due diligence στην εταιρεία από δύο κολοσσούς. Τις πολυεθνικές Mondelez (πρώην Cadbury) και Pepsico.

Στο Λονδίνο

Ολα ξεκίνησαν όταν η Chipita αποφάσισε με δημόσια εγγραφή να εισαγάγει τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Οι παρουσιάσεις των αναδόχων δεν περιορίστηκαν μόνο σε επενδυτές των αγορών (τράπεζες, αμοιβαία κεφάλαια, συνταξιοδοτικά ταμεία, private equity funds κ.ά.), αλλά αφορούσαν και στρατηγικούς επενδυτές. Μεταξύ αυτών και η Mondelez. Η αποτίμηση της εταιρείας ήταν κοντά στα 750 εκατ. ευρώ και το φιλόδοξο σχέδιο ήταν με το IPO να λάβουν και το ανάλογο premium φτάνοντας την αποτίμηση στα 900 εκατ. ευρώ.
Λόγω της αναταραχής στις αγορές που προκλήθηκε από το εκλογικό αποτέλεσμα στην Ιταλία το IPO «πάγωσε», αλλά υπεβλήθη προσφορά από τη Mondelez προς τους βασικούς μετόχους για την πλήρη εξαγορά της εταιρείας, χωρίς να μεσολαβήσει η διαδικασία της δημόσιας εγγραφής.

Η προσφορά

Η προσφορά ήταν πολύ πάνω από τις προσδοκίες. Αποτιμούσε το enterprise value της εταιρείας (τίμημα + δάνεια) στα 1,3 δισ. ευρώ. Περίπου 1,050 δισ. το τίμημα για τις μετοχές και 250 εκατ. τα δάνεια της εταιρείας. Μάλιστα στην πορεία η προσφορά βελτιώθηκε και έχει διαμορφωθεί στο 1,5 δισ. ευρώ (1,25 δισ. το τίμημα και 250 εκατ. ευρώ τα δάνεια).
Και εκεί που φαινόταν πως οι δύο πλευρές θα δώσουν τα χέρια, προέκυψε πρόταση και από την Pepsico. H πρόταση ανέρχεται σε 1,6 δισ. δολάρια. Ετσι, σήμερα οι δύο μνηστήρες διενεργούν due diligence (οικονομικό και νομικό έλεγχο) στην Chipita ώστε από τα ευρήματά του να διαμορφώσουν και την τελική τους πρόταση.
Η Mondelez επιθυμεί την απόκτηση της Chipita γιατί στην Ανατολική Ευρώπη η πολυεθνική δεν έχει ιδιαίτερη δύναμη και με την απόκτηση της Chipita θα ενισχυθεί σημαντικά.

Η ανάπτυξη

Η εμπλοκή της Pepsico έγκειται στο γεγονός πως η Chipita τής φέρνει το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου της στις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, καθώς τα προϊόντα της ελληνικής εταιρείας διακινούνται μέσα από τα δίκτυα της Pepsico.
Γενικότερα, η ανάπτυξη της Chipita, εκτός από την ποιότητα των προϊόντων της, στήθηκε πάνω στο δίκτυο της αμερικανικής πολυεθνικής. Επίσης με την Pepsico η Chipita έχει προχωρήσει και σε παραγωγικά joint ventures σε διάφορες χώρες.
Οι δύο προσφορές –μένει να διαμορφωθούν μετά το due diligence –ικανοποιούν τον όμιλο Olayan ο οποίος ελέγχει το 80% της Chipita. Ο όμιλος Olayan αγόρασε την Chipita το 2010 έναντι 735 εκατ. ευρώ (περίπου 350 εκατ. ευρώ τίμημα και 385 εκατ. ευρώ τα δάνεια).
Οπως προκύπτει, αν ολοκληρωθεί το deal –με οποιονδήποτε από τους δύο μνηστήρες -, ο όμιλος Olayan θα πάρει περίπου τρεισήμισι φορές τα λεφτά του πίσω. Αλλωστε και η διαδικασία του IPO έγινε με την πρόθεση να λάβουν πίσω μέρος των κεφαλαίων που είχαν επενδύσει στην Chipita.
Το 12% του μετοχικού κεφαλαίου της Chipita ανήκει στον κ. Σπύρο Θεοδωρόπουλο και το υπόλοιπο 8% σε άλλους επιχειρηματίες, μεταξύ των οποίων ο κ. Φώλιας, η κυρία Χατζάκου, ο κ. Φρέρης, ο κ. Αραμπατζής κ.ά.
Οι δύο προσφορές, σύμφωνα με πληροφορίες, μπορεί να είναι περίπου όμοιες ως προς το ύψος τους, αλλά έχουν διαφορετική δομή. Η προσφορά της Mondelez προβλέπει την ανταλλαγή τίτλων. Δηλαδή οι μέτοχοι της Chipita να λάβουν μετοχές της Mondelez. Αντιθέτως, η πρόταση της Pepsico προβλέπει τίμημα με μετρητά.

Η ελληνική πολυεθνική και οι μνηστήρες

H Chipita ιδρύθηκε το 1973. Το 1991 λανσάρισε στην αγορά το croissant 7DAYS και το 1995 τα Bake Rolls. Aπό το 1996 άρχισε να υλοποιεί τη στρατηγική επέκτασης στο εξωτερικό.

Σήμερα διαθέτει 16 εργοστάσια σε 10 χώρες και τα προϊόντα της έχουν παρουσία σε 56 χώρες.
Στο εξωτερικό έχει είτε αυτόνομη παρουσία με θυγατρικές, είτε μέσω στρατηγικών συνεργασιών σε χώρες όπως η Αίγυπτος, η Μαλαισία, το Μεξικό κ.ά.
Δραστηριοποιείται στα κρουασάν, σε προϊόντα ζύμης και σε ψημένα σνακ από ψωμί (bake rolls).
Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του 2016, είχε ενοποιημένες πωλήσεις 432,3 εκατ. ευρώ, κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) στα 60 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 9 εκατ. ευρώ.
Ο όμιλος απασχολεί περίπου 11.000 εργαζoμένους.
Η Mondelez International δραστηριοποιείται στην Ελλάδα μέσω της Mondelez Ελλάς. Εχει ετήσια έσοδα 26 δισ. δολάρια και παρουσία σε 165 χώρες.
Μεταξύ των brands που διακινεί στην αγορά είναι: σοκολάτες Kiss, γκοφρέτα 3BIT, Merenda, Lacta, Υγείας Παυλίδη, τυρί κρέμα Philadelphia, μπισκότα Oreo, ροφήματα σοκολάτας Lacta και Cadbury, τσίκλες Trident, Dentyne, καραμέλες Halls κ.λπ.
H PepsiCo Inc. είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων και ποτών στον κόσμο. Εχει έδρα στη Νέα Υόρκη, ετήσιο τζίρο 63 δισ. δολάρια και απασχολεί πάνω από 260.000 υπαλλήλους, Στην Ελλάδα η PepsiCo-Tasty Foods ιδρύθηκε το 1989, απασχολεί πάνω από 700 εργαζομένους και έχει στο προϊοντικό της portfolio, εκτός από το brand Pepsi, μερικές από τις πιο γνωστές μάρκες αλμυρών σνακ, όπως Lay’s, Cheetos, Ruffles, Doritos, Tasty Naturale, Quaker, Δρακουλίνια, Πακοτίνια κ.ά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ