Αύξηση εγγραφών που μπορεί να προσεγγίσει και το 10% σε σχέση με την περυσινή χρονιά αναμένουν και εφέτος τα ελληνικά ιδιωτικά κολέγια, τα οποία κινούνται σε αναπτυξιακή πορεία μετά την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους, στις περιπτώσεις βέβαια που αποτελούν παραρτήματα ευρωπαϊκών πανεπιστημίων.
Η οικονομική κρίση συνεχίζεται μεν, ωστόσο για πολλούς επιχειρηματίες του χώρου της μεταλυκειακής εκπαίδευσης διαφαίνεται μια χαραμάδα φωτός, καθώς οι παράγοντες που διαμορφώνονται στην ελληνική κοινωνία (με τον μεγάλο αριθμό υποψηφίων για τα δημόσια ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα οποία δεν μπορούν να τους απορροφήσουν) συντελούν στην αύξηση του ενδιαφέροντος για σπουδές στα ιδιωτικά κολέγια.
Ετσι, όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων, αναμένεται αύξηση των νέων φοιτητών λόγω της μεγάλης ζήτησης για σπουδές ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Παράλληλα αναμένεται εφέτος να μειωθεί ο αριθμός των ενδιαφερομένων για σπουδές στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Οπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, τα περισσότερα κολέγια έχουν μειώσει τα δίδακτρά τους, ενώ προσφέρουν πλέον δυνατότητες υποτροφιών, επιπλέον προσφορών κ.τ.λ.
Τα δίδακτρα


Ο συνολικός κύκλος εργασιών των ιδιωτικών κολεγίων στη χώρα μας φθάνει τα 150 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ τα δίδακτρα για τα προπτυχιακά προγράμματά τους με τριετή ή τετραετή φοίτηση κυμαίνονται από 5.500 ως 8.500 ευρώ (ανά έτος) και για τα μεταπτυχιακά από 9.000 ως 12.000 ευρώ (για προγράμματα σπουδών που τελειώνουν σε ένα έτος) και σε περίπου 6.000 ευρώ ανά έτος για προγράμματα που τελειώνουν σε δύο έτη.
Σήμερα λειτουργούν στη χώρα 33 κολέγια, τα οποία και έχουν λάβει νόμιμη άδεια από το υπουργείο Παιδείας. Είκοσι τέσσερα από αυτά εδρεύουν στην Αθήνα, επτά στη Θεσσαλονίκη, από ένα στη Λάρισα και στην Κρήτη.
Σε κάθε περίπτωση, επιπλέον προοπτικές για τους επιχειρηματίες του χώρου της μεταλυκειακής εκπαίδευσης δημιουργεί το γεγονός ότι έχουν ήδη αναγνωριστεί από το υπουργείο Παιδείας, καθώς πληρούσαν τις προϋποθέσεις του νόμου, συγκεκριμένοι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών. Τους χορήγησαν στη χώρα μας κολέγια που συνεργάζονται με μεγάλα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.

«Μεταξύ των σημερινών επιδιώξεων του Συνδέσμου μας (εκτός της αναβάθμισης του επιπέδου λειτουργίας τους, της πλήρους αναγνώρισης των πτυχίων των αποφοίτων τους, του αιτήματος ίδρυσης ιδιωτικών ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έως και ιδιωτικών πανεπιστημίων) είναι και η προσέλκυση ξένων σπουδαστών στη χώρα με γενικότερο όφελος για την ελληνική οικονομία»
λέει στο «Βήμα» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Κολεγίων κ. Κώστας Καρκανιάς. «Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η ολοκλήρωση των νομοθετικών ρυθμίσεων για την αναγνώριση των πτυχίων θα βοηθήσει καθοριστικά την προσέλκυση ξένων φοιτητών, επειδή τα υπουργεία Παιδείας των χωρών τους ενδιαφέρονταν πάντα για το κατά πόσον τα πτυχία που θα έπαιρναν οι ενδιαφερόμενοι θα αναγνωρίζονταν στη χώρα χορηγήσεώς τους, δηλαδή την Ελλάδα» προσθέτει.
«Τα κολέγια τα τελευταία χρόνια δέχονται περισσότερους υποψήφιους σπουδαστές, οι οποίοι δεν είναι μόνο εκείνοι που δεν πέτυχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις αλλά και πολλοί που έχουν πετύχει σε ειδικότητες εκτός των κυρίων ενδιαφερόντων τους ή σε πόλεις μακριά από τον τόπο κατοικίας τους» προσθέτει ο κ. Καρκανιάς.
Διατάξεις λειτουργίας


Σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων, εκτός από την ονομασία των εκπαιδευτηρίων μεταλυκειακής εκπαίδευσης ως «κολεγίων», επεκτείνεται πλέον η αναγνώριση των ευρωπαϊκών πτυχίων που δίδονται και μέσω της φοίτησης σε ελληνικά κολέγια (τα οποία συνεργάζονται με ανώτατα ιδρύματα άλλων χωρών της ΕΕ), ώστε να καλύπτονται όλες οι ειδικότητες και όλα τα επίπεδα σπουδών.
Η νομολογία που διέπει τη λειτουργία των ιδιωτικών κολεγίων είναι η παρακάτω: Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 1 του Ν. 3696/2008 «Ιδρυση και λειτουργία κολεγίων και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του Ν. 3848/2010 και τουΝ. 4093/2012:
1. α.Τα κολέγια είναι πάροχοι υπηρεσιών μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που παρέχουν κατ’ αποκλειστικότητα σπουδές βάσει συμφωνιών πιστοποίησης (validation) και δικαιόχρησης (franchising) με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, αναγνωρισμένα από τις αρμόδιες Αρχές στη χώρα όπου εδρεύουν, οι οποίες οδηγούν σε πρώτο πτυχίο (bachelor) τουλάχιστον τριετούς διάρκειας σπουδών και φοίτησης ή σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών.
β. Επίσης στη συγκεκριμένη κατηγορία (κολέγια) περιλαμβάνονται πάροχοι υπηρεσιών μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, τα προγράμματα σπουδών των οποίων οδηγούν σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, εφόσον αυτά τα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών έχουν πιστοποίηση (accreditation) από διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης. Με απόφαση του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού ορίζονται οι διεθνείς οργανισμοί πιστοποίησης.
Σε εφαρμογή του ανωτέρω νόμου κατά το καλοκαίρι του 2013 δόθηκαν νέες άδειες στα κολέγια που πληρούσαν τις σχετικές προϋποθέσεις.
Αναγνώριση πτυχίων


Η αναγνώριση των πτυχίων των αποφοίτων των κολεγίων έγινε δεκτή μέσω της εφαρμογής των διατάξεων του ΠΔ 38/2010, το οποίο τροποποιήθηκε με τους νόμους 4093/2012 και 4111/2013. Η Ευρωπαϊκή Οδηγία 36 του 2005 μέχρι πρότινος κάλυπτε μόνο τα πτυχία πανεπιστημίων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης που αντιστοιχούσαν σε νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα. Τώρα όμως είναι δυνατή η αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας ενός πτυχίου που έχει δοθεί στον απόφοιτο ενός κολεγίου σε οποιαδήποτε ειδικότητα.
Με βάση το ανωτέρω ΠΔ υπάρχουν δύο μορφές αναγνώρισης:
1. Αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων με βάση την Οδηγία 36|2005 που αφορά τα νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα, δηλαδή εκείνα που χρειάζονται άδεια ασκήσεως, όπως του πολιτικού μηχανικού ή του δικηγόρου ή του ψυχολόγου.
2. Αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων ανώτατης εκπαίδευσης για τους κατόχους πτυχίων από ευρωπαϊκά πανεπιστήμια που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της Οδηγίας 36/2005, δηλαδή πτυχίων σε γνωστικά αντικείμενα που οδηγούν σε μη νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα, όπως για παράδειγμα η διοίκηση επιχειρήσεων, το μάρκετινγκ, η πληροφορική, η ναυτιλία κ.τ.λ.
Επίσης, αρμόδιο για τις αναγνωρίσεις επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας των ανωτέρω πτυχίων με τα αντίστοιχα που απονέμονται στα ελληνικά πανεπιστήμια ή ΤΕΙ είναι το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ).
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα ισχύοντα και τις ρυθμίσεις που η Σύνοδος των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων και το Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της ΕΕ προσυπογράφουν, η τριετής (κατ’ ελάχιστον) φοίτηση και η απόκτηση τίτλου σπουδών (bachelor) από –δημόσιο ή ιδιωτικό –αναγνωρισμένο σε κράτος-μέλος της ΕΕ ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θεωρούνται ότι πληρούν τα ελάχιστα απαιτούμενα ακαδημαϊκής ποιότητας. Στην Ελλάδα ωστόσο τα δημόσια πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ δεν αναγνωρίζουν ακαδημαϊκά τους τίτλους των ιδιωτικών κολεγίων που λειτουργούν στη χώρα μας. Οπότε όσοι νέοι επιλέγουν να παρακολουθήσουν μετά το λύκειο προγράμματα σπουδών σε ιδιωτικό φορέα πρέπει να γνωρίζουν ότι μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους μόνο σε άλλο ευρωπαϊκό (ή και ελληνικό, αλλά μη κρατικό) οργανισμό παροχής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ