«Τι ομάδα είσαι;». Αυτή ήταν η ερώτηση που δέχτηκε διευθυντής σχολείου της Αθήνας στη συνέντευξη που έδωσε πριν από τον διορισμό του, όπως δηλώνει ο ίδιος στο «Βήμα»! «Τι να απαντούσα;» αναρωτιέται. «Η διαδικασία ήταν ο ορισμός της αναξιοκρατίας…».

Με δεδομένες τις νέες υπέρ-εξουσίες που δίνει ο νέος νόμος του υπουργείου Παιδείας στους διευθυντές των σχολείων, η διαδικασία επιλογής τους αλλάζει συνολικά. «Ψυχολογικό προφίλ» θα παίρνουν στο εξής οι αρμόδιες επιτροπές του υπουργείου πριν την επιλογή των νέων διευθυντών σχολείων.
Από την ερχόμενη εβδομάδα ξεκινάει ένας διαφορετικός τύπος συνεντεύξεων, στην διάρκεια των οποίων ο υποψήφιος για την πρόσληψη σε θέση διευθυντή θα πρέπει να δώσει «εξετάσεις» και μάλιστα να καταθέσει την… ψυχή του. Οπως είναι γνωστό, η θητεία των παλιών στελεχών λήγει στις 31 Ιουλίου 2011 και το καλοκαίρι πρέπει να αντικατασταθούν.
Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος», η νέα διαδικασία θα είναι η εξής:
– Θα συνεκτιμώνται τα τυπικά προσόντα του υποψηφίου (επιστημονική παιδαγωγική συγκρότηση μέχρι 24 μονάδες, υπηρεσιακή κατάσταση-διδακτική και διοικητική εμπειρία μέχρι 14 μονάδες).
– Θα καλούνται να δώσουν συνέντευξη (μέχρι 15 μονάδες), στην οποία και θα τους ζητείται να απαντήσουν πως θα αντιδρούσαν σε συγκεκριμένα «σενάρια» καθημερινών προβλημάτων των σχολείων.
– Στη διάρκεια των συνεντεύξεων θα ανοίγεται παρουσία των υποψηφίων φάκελος μεταξύ 300 υποθετικών «σεναρίων». Ο υποψήφιος θα ερωτάται πώς θα αντιδρούσε στην περίπτωση αυτή.
– Ο εκπαιδευτικός θα αποσύρεται για 15 λεπτά να σκεφτεί και στη συνέχεια θα απαντάει πώς θα λειτουργούσε και ποιες κινήσεις θα έκανε. Θα δέχεται ερωτήσεις και όλη η διαδικασία θα μαγνητοφωνείται ώστε να έχει τη δυνατότητα και ο ίδιος να καταθέσει ένσταση αν το επιθυμεί αλλά και οι επιτροπές να αποδείξουν πώς τον βαθμολόγησαν.
– Οι υποψήφιοι δεν θα μπορούν να καταθέσουν αιτήσεις προτίμησης για την τοποθέτησή τους σε συγκεκριμένα σχολεία προτού μάθουν τη βαθμολογία τους. Κάτι αντίστοιχο δηλαδή με τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων από τους υποψήφιους για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών τους.
Για εφέτος υπολογίζεται ότι θα πρέπει να καλυφθούν περίπου 22-23.000 θέσεις ενώ οι ενδιαφερόμενοι που κατέθεσαν τις σχετικές αιτήσεις ξεπέρασαν τα 50.000 άτομα. Οι συνεντεύξεις των υποψηφίων ξεκινούν την ερχόμενη εβδομάδα και θα ολοκληρωθούν εντός 15 ημερών.

Ο νέος Νόμος
Οπως είναι γνωστό, ο νέος νόμος για την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης δίνει αυξημένες αρμοδιότητες στον διευθυντή κάθε σχολείου, που θα εκτελεί πλέον χρέη «μάνατζερ». Επιπλέον μοριοδότηση δίνεται έτσι στα προσόντα των υποψηφίων καθώς η επιστημονική παιδαγωγική συγκρότηση μοριοδοτείται μέχρι 24 μονάδες, ενώ στο παρελθόν δεν ξεπερνούσε τις 14 μονάδες. Οι διευθυντές θα είναι υπεύθυνοι και για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών του σχολείου.

Τα ερωτήματα των συνεντεύξεων
Σειρά ερωτημάτων που αφορούν την εκπαιδευτική διαδικασία και την καθημερινότητα στα σχολεία θα τίθενται κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων στους υποψήφιους διευθυντές. Στη δημοσιότητα δόθηκε την Πέμπτη μόνο η περιγραφή του κάθε «σεναρίου», ενώ στα μέλη του κάθε Συμβουλίου Επιλογής θα δίδονται ενδεικτικές ερωτήσεις και ενδεικτικές απαντήσεις. Βέβαια, τα μέλη του Συμβουλίου έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν και άλλες ερωτήσεις, πέραν των ενδεικτικών. Συγκεκριμένα οι υποψήφιοι θα ερωτηθούν τις επόμενες ημέρες πως θα αντιδρούσαν σε «σενάρια» όπως τα παρακάτω:

Πρωτοβάθμια εκπαίδευση:

– Σας καταγγέλλεται από γονείς μαθητών που φοιτούν στο σχολείο σας ότι κατά την ώρα της Φυσικής Αγωγής δεν γίνεται μάθημα και ο αρμόδιος εκπαιδευτικός επιτρέπει στους μαθητές «να κάνουν ότι θέλουν, να πάρουν μπάλα, να συζητούν, να τρώνε ή να κάνουν βόλτες».

– Σε έρευνα που διεξήχθη στο σχολείο σας διαπιστώθηκε ότι κατά την τελευταία τριετία δεν παρουσίασε ένδειξη ανανέωσης και ανάπτυξης δραστηριοτήτων, ώστε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις.

– Διευθυντής σχολικής μονάδας έχει πληροφορηθεί ότι στο σχολείο που έχει πρόσφατα τοποθετηθεί το κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών και του προηγούμενου διευθυντή δεν ήταν θετικό. Μάλιστα, έχει πληροφορηθεί ότι και οι σχέσεις του Συλλόγου Γονέων με τους εκπαιδευτικούς δεν ήταν και τόσο καλές και γι’ αυτό αρκετοί εκπαιδευτικοί είχαν ζητήσει μετάθεση.

Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
– Η διεθνής εκπαιδευτική έρευνα δείχνει ότι η εμπιστοσύνη και η αίσθηση εμπιστοσύνης μεταξύ του προσωπικού, των μαθητών και της διεύθυνσης είναι πολύ σημαντικά στοιχεία για να μπορεί ο διευθυντής με άνεση να προωθεί ένα σύστημα συμμετοχικής ηγεσίας και δημοκρατικού πλουραλισμού στο σχολείο. Ομως, για να δημιουργηθεί αυτή η εμπιστοσύνη απαιτούνται ικανότητες διάγνωσης και κατοχής συναισθηματικών χαρακτηριστικών της προσωπικότητας από μέρους του διευθυντή, καθώς επίσης και μια βασική ικανότητα να συνδέει την εξουσία που του δίνει η θέση του με την προσωπικότητά του.

– Εντός λεπτών από τη στιγμή που οπλοφόρος μπήκε στο σχολείο και πυροβόλησε μαθητές, η αστυνομία και το προσωπικό επείγουσας ιατρικής βοήθειας βρίσκονταν επί τόπου. Τα τραυματισμένα παιδιά είχαν μεταφερθεί στο νοσοκομείο και τα υπόλοιπα παρέμειναν στις τάξεις τους, όπου ότι ήταν ασφαλή. Το τηλεφωνικό «δέντρο» τέθηκε αμέσως σε λειτουργία με σκοπό να καθησυχαστούν οι γονείς και να εξασφαλιστεί η βοήθειά τους. Σε τριάντα λεπτά, ψυχολόγος, κοινωνικοί λειτουργοί, όπως και ιδιώτες επαγγελματίες και γονείς είχαν φθάσει για βοήθεια. Ο λυκειάρχης μίλησε στους γονείς και σε κάθε τάξη είπε στους μαθητές τι ακριβώς συνέβη. Πριν οι γονείς πάρουν τα παιδιά, ενημερώθηκαν για τις δυνατότητες βοήθειας από ειδικούς ψυχικής υγείας
– Σε σχολείο της Ξάνθης εκπαιδευτικός έκανε παρατήρηση στη μαθήτρια Κ. Μ. γιατί κατ’ επανάληψη δεν έφερνε στο σχολείο το βιβλίο των μαθηματικών. Μετά το συμβάν, και κατά τη διάρκεια του μαθήματος, η μαθήτρια ζήτησε από τον εκπαιδευτικό να πάει στην τουαλέτα. Τότε επισκέφθηκε το γραφείο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, που στεγάζεται σ’ ένα μικρό χώρο στο ισόγειο του σχολείου και εξέφρασε το παράπονό της για το συμβάν στην αντιπρόεδρο του Συλλόγου που βρισκόταν την ώρα εκείνη στο γραφείο του Συλλόγου Γονέων. Η εν λόγω κυρία ανέφερε το γεγονός με γραπτή αναφορά της στον Διευθυντή του σχολείου.
– Υστερα από υπερχείλιση του ποταμού Εβρου δημιουργήθηκε πρόβλημα στη λειτουργία μιας σχολικής μονάδας. Ο Διευθυντής του σχολείου αποφάσισε να διακοπούν τα μαθήματα για τρεις μέρες.