Βερολίνο αποστολή

Υπέρ της επιστροφής των αρχαίων μνημείων στην Ελλάδα δήλωσε ο Τζορτζ Κλούνεϊ κατά την διάρκεια της συνέντευξης Τύπου της τελευταίας ταινίας του, «Μνημείων άνδρες», το Σάββατο το μεσημέρι. Η πολεμική περιπέτεια αναφέρεται στην προσπάθεια μιας ομάδας ιστορικών και επιστημόνων των συμμαχικών δυνάμεσων να πάρουν πίσω τους θησαυρούς των έργων Τέχνης που έκλεψαν οι ναζιστές κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμουπροκειμένου να τα καταστρέωουν σε περίπτωση που χάσουν τον πόλεμο. Η ομάδα που δεν έχει στρατιωτική εμπειρία θα πρέπει να εκπαιδευτεί και να μπει στην πρώτη γραμμή τουμ πυρός…

«Εχετε πολύ καλά επιχειρήματα για να στηρίξετε την υπόθεση της επιστροφής στην Ελλάδα των μνημείων τα οποία σας ανήκουν» είπε χαρακτηριστικά ο αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης απαντωντας στην τελευταία ερώτηση που του τέθηκε στην συνέντευξη Τύπου. Ωστόσο όταν του ζητήθηκε να κάνει μια πρόταση για το πως θα μπορούσαν τα μνημεία να επιστραφού, ο Κλουνεϊ απάντησε «δεν είμαι και τόσο καλός στις προτάσεις».

Το «Μνημείων άνδρες» έχει την μορφή μιας κλασικής αμερικανικής πολεμικής περιπέτειας και δεν είναι καθόλου τυχαίο που μερικές από τις αγαπημένες ταινίες του ηθοποιού και σκηνοθέτη ανήκουν σε αυτό το είδος. Στη συνέντευξη Τύπου αναφέρθηκε στα «Κανόνια του Ναβαρόνε», στην «Μεγάλη απόδραση» και στους «Ηρωες με βρώμικα χέρια», ταινίες που αγάπησε από τότε που τις είδε για πρώτη φορά, όταν ήταν ακόμη παιδί.

Σε ότι αφορά την δημιουργία του «Μνημείων άνδρες» όμως, όλα ξεκίνησαν από την στιγμή που ο σεναριογράφος Γκραντ Χέσλοφ διάβασε το ομότιτλο, ιστορικό βιβλίο στο οποίο στηρίζεται το σενάριο που εντέλει γράφηκε. Ο Χέσλοφ το πρότεινε αμέσως στον Κλούνεϊ και ενώ εκείνος δέχθηκε, το δύσκολο ήταν να πείσει την 20th Century Fox. «Ειναι πολύ δύσκολο να πείσεις ένα μεγάλο στούντιο να χρηματοδοτήσει μια ταινία για την Τέχνη» είπε. «Εμείς είμασταν τυχεροί.»

Μαζί του στο πάνελ της συνέντευξης Τύπου ήταν σχεδόν όλοι οι βασικοί ηθοποιοί του «Μνημείων άνδρες» ανάμεσα στους οποίους ο Ματ Ντέιμον, ο Τζον Γκούντμαν και ο Μπιλ Μάρεϊ. Ωστόσο, όπως ήταν φυσικό όλοι οι υπόλοιποι πλην του Κλούνεϊ μίλησαν από ελάχιστα ως καθόλου.

Και όπως επίσης ήταν φυσικό, συνέντευξη Τύπου με Τζορτζ Κλούνεϊ και να λείπει η πλάκα δεν γίνεται. Κάποια στιγμή όλοι μαζί άρχισαν να σφυρίζουν το εμβατήριο που ακούγεται στην ταινία, ενώ όταν κάποια δημοσιογράφος είπε ότι ο Ντέιμον δείχνει πολύ φρέσκος για την ηλικία του, εκείνος γύρισε και είπε ότι «ο Τζορτζ κάνει τους εβδομηντάρηδες να νιώθουν υπερήφανοι.»

Η ταινία «Μνημείων άνδρες» ανοίγει στην Ελλάδα την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου

Επιστολή Π. Παναγιωτόπουλου στον Τζορτζ Κλούνεϊ

Μόλις πληροφορήθηκε τις δηλώσεις που έκανε ο Τζορτζ Κλούνεϊ σε συνέντευξη τύπου στο Βερολίνο υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος απηύθυνε στον Αμερικανό ηθοποιό την ακόλουθη επιστολή:
Αξιότιμε κύριε Κλούνεϊ
Απευθύνομαι σε σας ως Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας, αλλά πιστεύω ότι εκφράζω όλους τους Έλληνες, καθώς σας μεταφέρω ένα εγκάρδιο ευχαριστώ για τη δήλωσή σας κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου του Φεστιβάλ του Βερολίνου, η οποία αφορούσε τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Πράγματι, όπως είπατε, είναι «και δίκαιο και καλό» να επιστραφούν τα λεηλατημένα αυτά αριστουργήματα της Ελληνικής αρχαιότητας εκεί όπου ανήκουν- στον Παρθενώνα. Είναι «και δίκαιο και καλό», όχι μόνον διότι ανήκουν στην ιστορία του Ελληνικού πολιτισμού, αλλ’ ακριβώς διότι, μέσα από τη δική μας ιστορία, λαμπρύνουν τον παγκόσμιο πολιτισμό.

Εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες απ’ όλο τον κόσμο θαυμάζουν κάθε χρόνο τον Παρθενώνα ως ένα από τα κορυφαία επιτεύγματα του ανθρώπινου πνεύματος. Και, ταυτόχρονα, γίνονται μάρτυρες μιάς ιστορικής βεβήλωσης, που συνεχίζεται με τη μορφή μιάς ανιστόρητης αδικίας. Μόνο μια απόφαση θα αποκαταστήσει αυτή την αδικία: η απόφαση της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στον τόπο όπου σμιλεύτηκαν, πλάι σ’ εκείνα τα γλυπτά από τα οποία παράνομα και βίαια αποσπάστηκαν. Αυτό ζητούν κορυφαίοι ιστορικοί και αρχαιολόγοι, αυτό ζητούν επιτροπές πολιτών από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Αυστραλία, αυτό αντιλαμβάνεται ως δίκαιο και μεγάλο ποσοστό των Βρετανών πολιτών, αυτό, ασφαλώς, διεκδικεί σταθερά και η Ελληνική πολιτεία.
Ηδη από το 1987, το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα βρίσκεται μόνιμα στηνΗμερήσια Διάταξη των διασκέψεων της Διακυβερνητικής Επιτροπής τηςUNESCOγια την Προώθηση της Επιστροφής Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσής τους ή τον Επαναπατρισμό τους σε Περίπτωση Παράνομης Κτήσης. Μετά από δικό μας αίτημα, ο διεθνής αυτός οργανισμός ενημέρωσε πρόσφατα τη βρετανική κυβέρνηση ότι είναι έτοιμος να προχωρήσει σε θεσμική διαμεσολάβηση ανάμεσα στα δυο μέρη.
Οι συμπατριώτες μου και εγώ προσωπικά χαιρόμαστε που συμπλέετε δημόσια με αυτό το αέναο κύμα συμπαράστασης και διεκδίκησης. Δε μας εκπλήσσει, άλλωστε, η στάση σας. Όχι μόνο η νέα σας ταινία, αλλά ολόκληρη η πορεία σας καταδεικνύει έναν ενεργό πολίτη και δημιουργικό καλλιτέχνη που ανυποχώρητα υπερασπίζεται ό,τι είναι «και δίκαιο και καλό».
Σας ευχαριστώ και πάλι και ελπίζω ότι θα δεχθείτε την πρόσκληση να περάσετε λίγες μέρες στην Ελλάδα. Να περιηγηθείτε ένα πλήθος Ελληνικών αρχαιοτήτων που διατηρούνται αλώβητες κάτω από τον μεσογειακό ήλιο. Και, βέβαια, να επισκεφθείτε το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, απέναντι από τον ιερό βράχο, όπου περιμένουν κενές οι θέσεις για τα ξενιτεμένα (χωρίς τη θέλησή τους…) Γλυπτά του Παρθενώνα.