Νέες δημιουργίες, παραγγελίες νέων έργων σε Έλληνες συνθέτες, συμπαραγωγές με ομάδες μουσικού θεάτρου και περιφέρειας, όπερες σύγχρονου ρεπερτορίου, μιούζικαλ, φεστιβάλ, συναυλίες και όπερα για παιδιά και νέους. Στους παραπάνω άξονες κινείται το πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με την υπογραφή του καλλιτεχνικού διευθυντή Αλέξανδρου Ευκλείδη για την περίοδο 2018/19. Φιλοδοξεί να καλύψει ένα ευρύ φάσμα στο πεδίο του μουσικού θεάτρου και της σύγχρονης όπερας, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην πρωτογενή δημιουργία και διευρύνει τον ορίζοντα των συνεργασιών και του διαλόγου μεταξύ καταξιωμένων και νεότερων καλλιτεχνών της μουσικής και του θεάτρου.
Στο πλαίσιο αυτό, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του 2018/19 της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, συστήνει στο κοινό σημαντικά έργα που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, όπως το πολυβραβευμένο μιούζικαλ «Once» με πρωταγωνίστρια τη Μαρίνα Σάττι (Δεκέμβριος ’18-Ιανουάριος ’19) το μουσικό παραμύθι «Το αηδόνι του αυτοκράτορα» (Οκτώβριος ’18-Ιανουάριος ’19) της πρωτοπόρου της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής Λένας Πλάτωνος στην πρώτη του σκηνική παρουσίαση και το εμβληματικό έργο «Λευκό ρόδο» (1986) του σπουδαίου Γερμανού συνθέτη Ούντο Τσίμμερμαν (Νοέμβριος ’18) Στις παραγγελίες νέων έργων συναντάμε το περίφημο μυθιστόρημα «Η κερένια κούκλα» (Μάρτιος ’19) του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου που «εντάσσεται» στο λυρικό ρεπερτόριο, καθώς και την όπερα «Οράματα και θάματα» του Δημήτρη Μαραγκόπουλου.
Διακεκριμένοι και νεότεροι συνθέτες θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά στη σκηνή τα νέα έργα τους: O Χαράλαμπος Γωγιός την όπερα «Ο θάνατος του Άντονυ» (Φεβρουάριος ’19), ο Τάσος Ρωσόπουλος την όπερα «Η κερένια κούκλα», ο Θοδωρής Οικονόμου το μιούζικαλ για παιδιά «Μούζικα! Η μάχη των ήχων» (Μάρτιος ’19) και ο Γιώργος Δούσης την όπερα «Έντα Γκάμπλερ» (Ιανουάριος-Φεβρουάριος ’19)
Οι συμπαραγωγές ενισχύονται με τις παραστάσεις του σουρεαλιστικού ντουέτου Opera Chaotique σε συνεργασία με την ομάδα κουκλοθεάτρου Merlin («Βάτραχοι»/ Οκτώβριος ’18), του Συνεργείου Μουσικού Θεάτρου της Λάρισας («Παραμυφικό»/ Οκτώβριος ’18) και των ομάδων μουσικού θεάτρου Όπερες των ζητιάνων («Ο θάνατος του Άντονυ») και The Medium Project Έντα Γκάμπλερ»).
O Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις φέρνει την παρουσίαση του Μεγάλου Ερωτικού σε μεταγραφή για μπαρόκ όργανα, καθώς και τρία εμβληματικά έργα, τα «Κοινός βίος», «Παίδες επί Κολωνώ» και «Τα τραγούδια της αμαρτίας».
Τέλος, τρία φεστιβάλ επιστρέφουν με διάθεση ανανέωσης: το Φεστιβάλ Πιάνου με θέμα Πιάνο & Τζαζ (Νοέμβριος ’18) , οι Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής υπό τον τίτλο Οράματα και θάματα (Απρίλιος ’19) και οι Ημέρες Μουσικού Θεάτρου μας προσκαλούν να ανακαλύψουμε χαμένους θησαυρούς του ελαφρού μουσικού θεάτρου (Μάιος-Ιούνιος ’19).
«Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είχε από την αρχή βασιστεί σε μια λογική τριετούς προγραμματισμού, αρθρωμένου σε έναν σημαντικό αριθμό αξόνων τους οποίους ο Γιώργος Κουμεντάκης, υπεύθυνος τότε προγραμματισμού, θέλησε να αναπτυχθούν στη διάρκεια ενός εύλογου χρονικού διαστήματος» σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής. Και συνεχίζει: « Τη λογική αυτή ακολουθούμε και κατά τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο, συνεχίζοντας έναν προγραμματισμό ο οποίος, στο ευρύ πεδίο του μουσικού θεάτρου, επιχειρεί να πάρει διαφορετικές και αλληλοσυμπληρούμενες κατευθύνσεις. Η Εναλλακτική Σκηνή δεν είναι ένας φορέας ενιαίας αισθητικής γραμμής, κάθε άλλο: προσδοκά να προσελκύσει κοινό διαφορετικών αισθητικών οριζόντων, απευθύνεται σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, επιδιώκει έναν πολυφωνικό προγραμματισμό. Ο στόχος της Εναλλακτικής Σκηνής δεν είναι μόνο η διεύρυνση του κοινού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αλλά συνολικά η διεύρυνση του κοινού του μουσικού θεάτρου, του σταθερού σημείου αναφοράς του προγραμματισμού της».