Το νέο έργο του συνθέτη Κωστή Κριτσωτάκη με τίτλο «Raven Rivisited» παρουσιάζει, σε πρώτη εκτέλεση, η ομάδα όπερας The Medium Project στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής» από τις 9 Ιουνίου και για έξι συνολικά παραστάσεις (οι επόμενες στις 10, 11, 15, 16 και 17/6). Μια σύγχρονη, μονόπρακτη όπερα δωματίου «νεορομαντικού» ύφους που αποτελείται από τρία μέρη για δύο τραγουδιστές, έναν αφηγητή, χορωδιακό σύνολο και πιάνο. Το έργο, σε λιμπρέτο Νίνας Ράπη, θα παρουσιαστεί σε μουσική διεύθυνση Ανδρέα Τσελίκα και σκηνοθεσία Ράιας Τσακηρίδη. Τραγουδούν οι Μαριλένα Χρυσοχοΐδη, Γιώργος Παπαδημητρίου, Στρατής Στηλ, Πέννυ Δεληγιάννη, Αννυ Φασσέα, Λεονώρα Γαϊτάνου, Νίκος Ζιάζιαρης, Ηλίας Καπάνταης.
Η κεντρική ιδέα είναι βασισμένη στο ποίημα του Εντγκαρ Αλαν Πόε «Το κοράκι», με βασικούς ήρωες τη Λενόρ και τον Ποιητή. Ο τελευταίος είναι διχασμένος ανάμεσα στον Εναν που καταφεύγει στη λογική και στον Αλλον, που είναι ανίκανος να χειριστεί την απώλεια της αγαπημένης του και σταδιακά χάνει την αίσθηση της πραγματικότητας.
«Αρχικά μάς προσέγγισε ο συνθέτης. Είχε μια μικρή, συμπυκνωμένη μορφή του έργου και μέσα από συζήτηση βγήκε η διευρυμένη του μορφή, όπου ουσιαστικά μιλάμε για καινούργιο έργο. Δεν έχει μετασχηματιστεί το προϋπάρχον, έχει χτιστεί από την αρχή» εξηγεί ο Ανδρέας Τσελίκας.
Τι ήταν άραγε αυτό που συγκίνησε τόσο τον ίδιο όσο και τη Ράια Τσακηρίδη, συνιδρυτές της ομάδας το 2013; «Τα κοινωνικά θέματα μας αφορούν γενικότερα. Εν προκειμένω, η αγάπη και ο έρωτας μας συγκίνησαν. Το «Raven Rivisited» είναι μια σύγχρονη όπερα για τον έρωτα. Η μουσική ταιριάζει πολύ με την αισθητική του Πόε» σχολιάζει ο αρχιμουσικός.

Στο νεανικό κοινό

Ο ίδιος πιστεύει πως το ελληνικό κοινό δεν θα πρέπει να «φοβάται» ούτε τη σύγχρονη όπερα ούτε τους σύγχρονους συνθέτες. «Πλέον οι δημιουργοί γράφουν έχοντας στον νου τους το κοινό, οι τάσεις έχουν αφομοιωθεί. Η επικοινωνία είναι καθαρή και άμεση». Παραδέχεται πως όταν ακούει ένα έργο για πρώτη φορά τού προκαλεί θαυμασμό και έκπληξη. Είναι ένας καινούργιος κόσμος που δεν μπορείς να τον περιγράψεις με λόγια.
Θεωρεί πως ο έρωτας, κομβικό σημείο του έργου, απασχολεί πάντα, ανεξαρτήτως εποχής και συνθηκών. «Μπορεί να αλλάξει ο τρόπος έκφρασής του, αλλά τον έχουμε ανάγκη και ζούμε με αυτόν» σχολιάζει. Πιστεύει πως οι όποιες δύσκολες συγκυρίες δεν επηρεάζουν το αυθεντικό συναίσθημα.
Ο Ανδρέας Τσελίκας λέει πως με τη συγκεκριμένη επιλογή έργου η ομάδα απευθύνεται περισσότερο στο νεανικό κοινό. «Μάλλον προσπαθούμε να ανακαλέσουμε τα χρόνια μεταξύ 16-20. Την πολύ νεανική ηλικία, το βίωμα του πρώτου έρωτα, τις επιπτώσεις του. Πώς αλλάζει η ψυχοσύνθεσή μας, πώς φεύγει η λογική και έρχεται το συναίσθημα. Εν προκειμένω, δεν πρόκειται για μια παραδοσιακή παράσταση όπερας. Είναι κάτι μεταξύ μουσικού θεάτρου και όπερας».

Από την πλευρά της, η Ράια Τσακηρίδη, που υπογράφει τη σκηνοθεσία, λέει πως αυτή τη φορά λειτούργησε λίγο διαφορετικά από τις προηγούμενες. «Με κινεί το ίδιο το έργο» λέει. «Ο τίτλος από το σπαρτίτο «όπερα-καντάτα» υποδηλώνει εξαρχής μια πιο ποιητική μορφή. Σε αυτό το πλαίσιο έπρεπε να εφεύρω δράση έτσι ώστε να μπορεί να αφορά το κοινό. Μέσα από την ιστορία αναδύθηκαν πολύ έντονα τα γυναικεία αρχέτυπα που είχε ο Πόε στη ζωή του. Αξίζει να πω πως έχασε όλες τις αγαπημένες του γυναίκες από φυματίωση. Το ψυχογράφημά του είναι με τέτοιον τρόπο δοσμένο ώστε να μπορεί να ταυτιστεί οποιοσδήποτε. Πρόκειται για συναισθηματικό έργο» καταλήγει η Ράια Τσακηρίδη, μιλώντας παράλληλα με ενθουσιασμό για τους συντελεστές του εγχειρήματος.

HeliosPlus