«Μετά την πρόβα» και «Περσόνα» του Μπέργκμαν

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών –Φεστιβάλ,3 Ιουνίου
Ο ολλανδός σκηνοθέτης Ιβο βαν Χόβε έρχεται στην Ελλάδα και μαζί με τη θεατρική του ομάδα τιμά τον κορυφαίο σουηδό δημιουργό, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μπέργκμαν. Καταπιάνεται με το ίδιο το θέατρο, την τέχνη που χωρίζει την πραγματικότητα από τη φαντασία, σε μια παράσταση με μια σχεδόν μινιμαλιστική σκηνική απλότητα. Αλλοτε με όχημα τη δυναμική του ματιά (όπως στις παραστάσεις «Ψηλά από τη γέφυρα» και «Εντα Γκάμπλερ») και άλλοτε καθοδηγούμενος από την υψηλή του αισθητική («Λάζαρος» και «Εμμονές») ο Βαν Χόβε αποτελεί σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη ευρωπαϊκή δημιουργία.

«1993» του Ορελιάν Μπελανζέ

Μέγαρο Μουσικής / Αίθουσα Τριάντη –Φεστιβάλ, 7-8 Ιουνίου
Ο Ζιλιέν Γκοσλέν, αυτό το τρομερό παιδί της γαλλικής σκηνής, επιστρέφει στην Αθήνα με τη νέα του δουλειά, βασισμένη στο έργο «1993» του Ορελιάν Μπελανζέ. Η παράσταση, μια παραγωγή του Θεάτρου του Στρασβούργου, πραγματεύεται τις σύγχρονες ευρωπαϊκές μυθολογίες, με τα τούνελ του CERΝ και της Μάγχης να υποδηλώνουν τα σύμβολα του τέλους της χιλιετίας. Ο 31χρονος σκηνοθέτης συνεργάζεται με νέους ηθοποιούς και θέτει μέσα από το κείμενο του Μπελανζέ ερωτήματα για τη γενιά που γεννήθηκε μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, τις απογοητεύσεις και τα όνειρά της.

«Φαρενάιτ 451» του Ρέι Μπράντμπουρι

Πειραιώς 260 Η, 8-10 Ιουνίου
Σε ποια θερμοκρασία καίγεται το χαρτί ή μάλλον ένα βιβλίο; Την απάντηση δίνει με τον τίτλο του μυθιστορήματός του ο αμερικανός συγγραφέας Ρέι Μπράντμπουρι. Γραμμένο το 1953 και ίσως ένα από τα καλύτερά του, το έργο αναφέρεται σε ένα μέλλον όπου τα βιβλία θα απαγορεύονται, θα καίγονται. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος, μετά τον επιτυχημένο Βολταίρο («Καντίντ ή Η αισιοδοξία», Πόρτα), σχολιάζει με την παράστασή του το σύγχρονο αλλά πάντοτε εφιαλτικό πρόσωπο του ολοκληρωτισμού. Με τον Αλέξανδρο Λογοθέτη, την Αννα Μάσχα στον θίασο, όπου συνεργάζεται και η Ξένια Καλογεροπούλου.

«Η Πόλη» και «Εργοτάξιο Λούλα Αναγνωστάκη»

Πειραιώς Β’ & Ε’, 10-12 και 17-19 Ιουνίου
Το μεγάλο αφιέρωμα που πραγματοποιεί το Φεστιβάλ στη Λούλα Αναγνωστάκη, με επίκεντρο την έκθεση «Δωμάτια Μνήμης», πλαισιώνεται από νέες θεατρικές παραγωγές. Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί την «Πόλη», με τους Μιχάλη Συριόπουλο, Λουκία Μιχαλοπούλου και Θέμη Πάνου. Η Ρούλα Πατεράκη υπογράφει το «Εργοτάξιο», μια «πράξη μεταδραματουργίας» στα κείμενα της συγγραφέως από ηθοποιούς που «την είδαν, τη γνώρισαν, την ερμήνευσαν, τη φαντάστηκαν»… Με επιστέγασμα τον «Ουρανό κατακόκκινο» που θα ερμηνεύσει η ίδια η σκηνοθέτρια, στην παράσταση συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, ο Μάνος Καρατζογιάννης, ο Γιώργος Νανούρης, η Δανάη Παπουτσή κ.ά.

«Ο μισάνθρωπος» του Μολιέρου

Γαλλικό Ινστιτούτο / Auditorium –Φεστιβάλ, 13 Ιουνίου
Ο γαλλικός Τύπος ύμνησε αυτόν τον «Μισάνθρωπο», παραγωγής 2017, στη σκηνοθεσία του Κλεμάν Ερβιέ-Λεζέ. Η σύγχρονη ματιά πάνω σε αυτό το κλασικό, διαχρονικό θέμα καθήλωσε κοινό και κριτικούς, ξαναζωντανεύοντας το έργο του 1666. Η παράσταση, που μεταδόθηκε ζωντανά από την αίθουσα Ρισελιέ της Κομεντί Φρανσέζ στο Παρίσι σε 300 κινηματογραφικές αίθουσες της Γαλλίας, θα μεταδοθεί και στην Αθήνα, για μία βραδιά. Λιτή και μοντέρνα η σκηνοθεσία αυτού του έργου, όπου η δράση και η αλλαγή σκηνικών υποχωρούν μπροστά στη δύναμη του λόγου, μεταφέροντας το κέντρο βάρους στους διαλόγους.

«Πέρσες» του Αισχύλου

Ηρώδειο, 1 Ιουλίου
Η πιο ενδιαφέρουσα (ίσως) παράσταση των περυσινών Επιδαυρίων, η παραγωγή του ΘΟΚ σε σκηνοθεσία και μουσική δραματουργία του Αρη Μπινιάρη και στη στέρεη μετάφραση του Παναγιώτη Μουλλά, επιστρέφει για μία βραδιά στο Ηρώδειο. Η τραγωδία των ηττημένων, η τραγωδία με τον Χορό (ένας-ένας οι ηθοποιοί που τον απαρτίζουν) σε ρόλο πρωταγωνιστή, ζωντανεύει μέσα από την καθοριστική δουλειά που έχει κάνει ο σκηνοθέτης με τη μουσική, τους ήχους και τον ρυθμό. Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στον ρόλο της Ατοσσας καταθέτει μια εξαιρετικής έντασης ερμηνεία. Μαζί της ο Νίκος Ψαρράς, ο Αντώνης Μυριαγκός και ο Χάρης Χαραλάμπους.

«Τρωάδες» του Ευριπίδη

Δελφοί, 6-7 Ιουλίου
Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος είναι το τιμώμενο πρόσωπο των εκδηλώσεων του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δελφών και στο επίκεντρο βρίσκεται η παράσταση της ευριπίδειας τραγωδίας «Τρωάδες», σε δική του σκηνοθεσία –μια παραγωγή της Πάφου – Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2017. Με τη Δέσποινα Μπεμπεδέλη στον ρόλο της Εκάβης, ο Τερζόπουλος προτείνει τη δική του προσέγγιση σε αυτή την τραγωδία με έναν πολυφωνικό θίασο Ελλήνων, Κυπρίων, αλλά και ηθοποιών από τη Βοσνία, το Ισραήλ, την Κροατία και τη Συρία. Σαν μια συνάντηση λαών και γλωσσών της Μεσογείου, σε έναν θρήνο που τελικά δεν γνωρίζει πατρίδες…

«Αγαμέμνων», «Χοηφόροι» και «Ευμενίδες» του Αισχύλου

Επίδαυρος, 6-7 Ιουλίου. Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, 6-7/7 και 14-15/7
Τρεις διαφορετικές παραστάσεις, μοιρασμένες στα δύο θέατρα της Επιδαύρου, παρουσιάζουν, άτυπα, την «Ορέστεια» του Αισχύλου. Στο θέατρο του Πολυκλείτου ο Τσέζαρις Γκραουζίνις σκηνοθετεί τον «Αγαμέμνονα» με τον Γιάννη Στάνκογλου (μαζί του οι Μαρία Πρωτόπαππα, Αργύρης Πανταζάρας, Θοδωρής Κατσαφάδος), ενώ στο Μικρό Θέατρο, διαδοχικά, θα παιχθούν οι «Χοηφόροι» από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη και οι «Ευμενίδες» από τη Στεφανία Γουλιώτη –η οποία επιστρέφει, μετά το πρώτο ανέβασμα του 2015, στο κείμενο, σε μια παράσταση που στοχεύει στο ιδανικό της ταύτισης ηθοποιού και θεατή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ