Τα κορίτσια επέδειξαν και εφέτος τα καλλίγραμμα πόδια τους και την αβάσταχτη ελαφρότητα της προκατασκευασμένης καλλονής


«Ο αληθινός δρόμος ένα τεντωμένο σκοινί, όχι ψηλά, μα μόλις πάνω από το έδαφος. Μοιάζει να ‘ναι ‘κεί για να σε πεδικλώσει μάλλον παρά για να το περπατήσεις» γράφει ο Φραντς Κάφκα στους «Αφορισμούς» του. Για τις 40 υποψήφιες των εφετεινών όγδοων Καλλιστείων του Antenna ­ Διαγωνισμού Ομορφιάς πλέον κατά τους διοργανωτές ­ ο αληθινός δρόμος της ζωής τους περνάει από την πασαρέλα. Καμιά ίσως δεν μπορεί να διακρίνει ότι η γυαλιστερή της επιφάνεια δεν είναι παρά το σκοινί που θα μπερδευτεί στα καλλίγραμμα πόδια της για να την ξαπλώσει καταγής με την πιο κωμικοτραγική, αποκαλυπτική των θελγήτρων της, φιγούρα.


Ο δημοφιλής, στις νεανικές μάζες, αοιδός το τραγούδησε αλλιώς: «Απόψε παίρνουν τα όνειρα φωτιά και το ηφαίστειο της νύχτας θα ξεσπάσει (…) ο ήλιος θα χαϊδέψει απόψε το σκοτάδι…». Εδώ πωλούνται όνειρα 24 καρατίων! Η αυλαία έχει μόλις ανοίξει. Η ομορφιά θα εκτεθεί, ανφάς και προφίλ, ντυμένη και ημίγυμνη, απαστράπτουσα σε όλες της τις εκφάνσεις. θα ζυγιστεί, θα υπολογισθεί η αξία της σύμφωνα με τις διαστάσεις: ύψος, βάρος, περιφέρεια στήθους, μέσης, γοφών. (Ο φεμινισμός λίγο πριν από τον 21ο αιώνα μοιάζει να είναι ξεχασμένο παρελθόν). Επιπροσθέτως θα συνυπολογισθεί και η λάμψη του χαμόγελου. Υστερα, «επειδή ο διαγωνισμός ψάχνει για την αληθινή γυναίκα πίσω από την ομορφιά» (!), οι κριτές θα «διερευνήσουν την κοινωνική τους συνείδηση» (!). Οχι, εδώ δεν εμπορεύεται (μόνο) η ομορφιά, περνάει από εξετάσεις και το πνεύμα (;).


Για πρώτη φορά με μπικίνι


Η οικοδέσποινα Ελένη Μενεγάκη, με τη μοναδική εμπειρία που διαθέτει από το σερβίρισμα άπειρων πρωινών καφέδων, επιδεικνύει πλην των λεκτικών της μαργαριταριών και άλλο της τάλαντο: το χορευτικό. «Σε μια προηγούμενη ζωή μου ήμουν χορεύτρια κλασικού χορού» μάς πληροφορεί σε μια προσπάθεια δήθεν αυτοσαρκασμού. Πρίμα μπαλαρίνα ενδεχομένως! Ενα αισθησιακό ταγκό μέσα στην κατακόκκινη αποκαλυπτική τουαλέτα της αρμόζει στην επισημότητα της βραδιάς. Και να μην το ξεχνάει κανείς: Εγώ είμαι η πρωταγωνίστρια, κραυγάζει μέσα από τη σιωπή της, ενώ η καρδιά της σπαρταρά από τον φόβο μήπως και αποτύχει η δύσκολη χορευτική φιγούρα. Ο συνοδός της όμως, ευτυχώς, είναι λίαν έμπειρος και έχει στιβαρά χέρια.


Για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού οι 40 διαγωνιζόμενες κοπέλες εμφανίζονται με μπικίνι. Η τηλεθέαση… τέχνας κατεργάζεται. Μόνο που δεν τις γνωρίζει καλά. Η οργάνωση χωλαίνει. Οι κριτές δεν προλαβαίνουν να βαθμολογήσουν το μέγεθος του ημίγυμνου κάλλους εκάστης και τα διαφημιστικά μηνύματα… κλέβουν την παράσταση. (Τι θα γινόταν άραγε χωρίς αυτά; Ο διοργανωτής τους ούτε που θα ήθελε καν να το φανταστεί). Η οικοδέσποινα ανασαίνει βαθιά.


Πάμε πάλι από την αρχή. Το κοινό, στα καθίσματα εφέτος του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά και όχι όπως άλλοτε στα τραπέζια του κοσμικού, πολυτελούς «Διογένης Παλάς», θαυμάζει την ομορφιά, που την καλύπτει μόνο ένα μικρό κομμάτι λαμέ ύφασμα. Κάποια προσπαθεί να επαναφέρει σε τάξη το «άτακτο» τμήμα του κάτω μέρος του μπικίνι που εισχώρησε εκεί όπου δεν έπρεπε: στο εσώτερον των γλουτών. Ενα μπαλόνι σε σχήμα καρδιάς που κρατά καθεμία στο χέρι με το νούμερό της υπαινίσσεται την τρυφερή αθωότητά τους και απαλύνει τη σκληρότητα της μαζικής έκθεσης. Είναι απαραίτητα άλλωστε τα νούμερα για να ξέρει ο καθένας σε πιο «άλογο» θα «ποντάρει».


Πριν από την παρέλαση με τα νυφικά κρινολίνα της Σήλιας Κριθαριώτη μαθαίνουμε περισσότερα για τις διαγωνιζόμενες: «Στα 21 της χρόνια η Ιωάννα Αρβανιτάκη είναι 1.77 μ.». (Στα 22 της πόσο θα είναι άραγε; Εχει και άλλες ελπίδες;). Η Δήμητρα Αιγινίτη «έχει ένα μηχανάκι που το λένε Μήτσο και ένα χνουδωτό σκύλο, τον Μπούγκι». Ε, σαφώς, πώς να κρίνεις αν δεν γνωρίζεις όλα αυτά τα στοιχεία; Αν δεν γνωρίζεις πόση παιδικότητα κρύβουν μέσα τους ακόμη αυτά τα κορίτσια που εκθέτουν μπροστά σου τα κάλλη τους για να ακολουθήσουν τον δρόμο του ονείρου τους, για να αποκατασταθούν επαγγελματικά! Η Αντζελα Ευριπίδη «αγαπάει τους δύο αδελφούς της» (παράδοξο;) και η Ελένη Πλιάτσικα λατρεύει τις αδελφές της επίσης, αλλά «αδυναμία έχει στον αδελφό της». Α! ναι, «της αρέσει ακόμη να γράφει γράμματα» (!). Η Εφη Φυτά τρελαίνεται να πηγαίνει βόλτα τη σκυλίτσα της και κάποια άλλη «δεν διστάζει να χαλάσει υποτιθέμενες φιλίες, καθώς συνηθίζει να λέει τα πράγματα με τ’ όνομά τους». Ετερη «θαυμάζει τον αδελφό της που φοιτά στη Σχολή Ευελπίδων», καθ’ ότι κάτι τέτοιο απαιτεί τουλάχιστον αρετή και τόλμη.


Τρία δισ. δραχμές ήταν η αξία των κοσμημάτων Bulgari που ταξίδεψαν από τέσσερις μεγαλουπόλεις του κόσμου για να κοσμήσουν τους κύκνειους λαιμούς των κοριτσιών και τους τρυφερούς λοβούς των αφτιών τους. Τόση λάμψη θα μπορούσε να εξουδετερώσει και εκείνη των νεανίδων. Οι 15 εναπομείνασες μετά την κρίση κατά την εμφάνισή τους με τα μαγιό ενεδύθησαν τα ρομαντικά νυφικά και με τον τρόμο να ελλοχεύει στα σπλάγχνα τους, μήπως και σκοντάψουν με τις ψηλοτάκουνες γόβες στα σκαλιά κατά την κάθοδό τους, μάζευαν ψηλά, πολύ πάνω από τα γόνατά τους, το μακρύ ύφασμα, παρουσιάζοντας ένα αρκετά αστείο θέαμα. Το βαθύτερο ροζ όνειρο κάθε κοριτσιού έπαιρνε σάρκα και οστά πάνω στην πασαρέλα: να λάμπει νύφη μέσα σε ένα πληθωρικό νυφικό. Και στη φάση αυτή όμως του «Διαγωνισμού» το μοιραίον δεν απεφεύχθη. Μία εκ των διαγωνιζομένων έμεινε στο σκαλοπάτι με βήμα μετέωρο ωσάν του πελαργού, αφού η οικοδέσποινα είχε ξεχάσει το όνομά της.


Η ώρα της τελικής κρίσης ήγγικεν. Οι διαγωνιζόμενες πρέπει να επιδείξουν και τις… διαστάσεις της προσωπικότητάς τους. Οι ερωτήσεις γνωστές εκ των προτέρων, απλές, σχεδόν απλοϊκές: «Το άγχος κυριαρχεί στην εποχή μας. Πώς το αντιμετωπίζετε;» ερωτά η Εύη Δρούτσα. «Προσπαθώ να το καταπολεμήσω και να μη μου φαίνεται, αν και έχω άγχος να γίνω καλύτερη» (!) απαντά η ερωτώμενη. «Τι πιστεύετε για τα μέσα ενημέρωσης;». «Είναι ψυχαγωγικά. Πρέπει απλώς να γίνουν περισσότερο… πληροφορισιακά» εκτοξεύεται στον αέρα με στόμφο η απάντηση. «Με τις παραβιάσεις του εναέριου χώρου από τουρκικά αεροσκάφη, πώς νιώθετε κάθε φορά που ακούτε τη λέξη Τούρκος και Τουρκία;» ερωτά η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Πασχαλίδου. «Οι διαπροσωπικές σχέσεις ανάμεσα στην Τουρκία και στην Ελλάδα θα μπορούσαν να είναι καλές» κατακεραυνώνει η επόμενη ερωτώμενη. Κάποια είναι αδύνατο να ολοκληρώσει την ημιτελή φράση που κρέμεται ελαττωματική από τα χείλη της, έτοιμη να γκρεμοτσακιστεί στα χάος. Και ενώ όλοι συμφωνούν να της δοθεί άλλη μία ευκαιρία, ένα ηχηρό «Οχι, φύγεεε» ηχεί στον αέρα από το στόμα του κ. Μαστοράκη. Δεν είναι ώρα για επικίνδυνους πειραματισμούς. Η υποψηφία άλλωστε είναι εκ των φαβορί των μεγάλων στεμμάτων.


Βραβεία για όλες


Καθ’ όλη τη διάρκεια του σόου η Μαρίνα Τσιντικίδου και η Βίκυ Καγιά σχολιάζουν τα δρώμενα και μας ενημερώνουν περί των παρασκηνίων. Λένε επίσης τα δικά τους προγνωστικά που ­ οποία σύμπτωσις ­ είναι τα ίδια ακριβώς με τα στοιχεία που προκύπτουν από τη βαθμολογία των κριτών. Παρ’ ότι το ότο-κιου πήρε φωτιά από τη χρήση, τα λάθη δεν αποφεύχθηκαν.


Εν τω μεταξύ η οικοδέσποινα έκανε τις δικές της επιδείξεις, διαγωνιζόμενη με τον εαυτό της. Η μία τουαλέτα διαδεχόταν την άλλη και εκείνες με τη σειρά τους αναμετρούσαν τη λάμψη τους με αυτήν των κοσμημάτων της. «Κορίτσια, παίξτε μπάλα» απευθυνόταν εις άπταιστην αργκό προς την κυρία Τσιντικίδου και την κυρία Καγιά, με την άνεση φανατικού… φιλάθλου.


Οταν ανακοινώνονται τα ονόματα των νικητριών καμία έκπληξη δεν διακρίνεται. Ηταν σαν μια παράσταση που όλοι είχαν ξαναδεί και γνώριζαν το τέλος εξαρχής ­ τα αποτελέσματα ήταν, όπως λέγεται, γνωστά αρκετές ημέρες πριν. Τα έξι βραβεία για ανεξήγητους λόγους έμειναν μόνο τέσσερα. Τα στέμματα, απομίμηση αυτού της λαίδης Νταϊάνας, τοποθετήθηκαν με περισσή χάρη στα κεφάλια των καλλονών.


Οι εστεμμένες Σταρ Ελλάς Δήμητρα Αιγινίτη και Μις Ελλάς Κάτια Μαργαρίτογλου καθώς και οι αναπληρωματικές τους Αντζελα Ευριπίδη και Ολγα Τσακαλίδου χαμογελούν και το χαμόγελό τους μοιάζει να ασφυκτιά στο περίγραμμα του προσώπου τους. Η Μις Μάτια, η Μις Πόδια, η Μις Μαλλιά, η Μις Χαμόγελο, η Μις HardBody (;), η Μις Εμφάνιση και η Μις Φιλία στέκουν παράμερα. Είχαν τίτλους για όλους αυτά τα Καλλιστεία. Ο δρόμος της δόξας ανοίγει για πολλές. Αλλωστε τόσα κανάλια, τόσες εκπομπές χρειάζονται νέα, φρέσκα πρόσωπα να κοσμούν τα σκηνικά, να προσελκύουν το τηλεοπτικό και φιλοθέαμον κοινό. Ο καπνός δίνει μια αίσθηση ζάλης, οι δυνατοί προβολείς θαμπώνουν τη συγκίνηση. Τα λάθη της οργάνωσης θα ξεχασθούν. Η ομορφιά θριάμβευσε. Τα όνειρα βρίσκονται στη θέση εκκίνησης. Κάποιες νομίζουν ότι κατέκτησαν τη «μεγάλη αθανασία» ­ κατά τον Μίλαν Κούντερα. Τα «προϊόντα» ομορφιάς των εφετεινών Καλλιστείων είναι ελεύθερα προς διάθεση στον κόσμο της γκλάμουρ αγοράς και του απατηλού ονείρου.