Επειδή και οι φανατικοί θαμώνες των απανταχού κλαμπ έχουν ανάγκη να ανταλλάσσουν μεταξύ τους «απόρρητες» πληροφορίες, επινοήθηκαν τα flyers, διαφημιστικά φυλλάδια – έργα τέχνης σε… 4.000 αντίτυπα. Διανέμονται δωρεάν και παντού


Τα πάρτι στα μεγάλα κλαμπ είναι πια καθεστώς όπως και η διαφήμισή τους. Ο τρόπος που καθιερώθηκε να διαφημίζονται: τα flyerς. Δεν πρόκειται για συνηθισμένα διαφημιστικά φυλλάδια αλλά για «έργα τέχνης». Μια «τέχνη» που χρειάζεται και αυτή την αποκωδικοποίησή της, αφού οι πληροφορίες που αναγράφονται στο καθένα από αυτά περιορίζονται στην ημέρα, στο club και στον dj.


Σάββατο – King Size – dj Morales. Κάποιο άλλο γράφει: Τετάρτη – +Soda – djs Ιωσηφίνα-Lefki. Για τους μυημένους clubbers το μήνυμα ελήφθη. Οσο για τους υπόλοιπους που δεν κατάλαβαν τι είναι το +Soda ή το King Size και ποιος είναι ο Morales ή η Ιωσηφίνα κανείς δεν φαίνεται να νοιάζεται. Τα flyers απευθύνονται σε ειδικό κοινό που οι ηλικίες δεν ξεπερνούν τα 25. Σκοπός τους άλλωστε είναι να ενημερώσουν τους οπαδούς τού είδους και μόνο.


Ενα μικρό ιλουστρασιόν χαρτόνι με έντονα χρώματα, φουτουριστικές απεικονίσεις και ευανάγνωστα γράμματα είναι τα απαραίτητα στοιχεία για τη δημιουργία αυτού του είδους διαφημιστικών εντύπων. Τα έντονα χρώματα αναγκαίο συστατικό για να «τραβούν» την προσοχή. Σε καμία περίπτωση δεν παραβλέπεται όμως η αισθητική τους. Τα μεγάλα γραφεία (Boolet και Factory) διαθέτουν γραφίστες που τα επιμελούνται. «Οταν πρωτοεμφανίστηκαν στην αγορά τα flyers δεν είχαν την ανάλογη ανταπόκριση. Με τα χρόνια απέκτησαν όμως και αυτά το κοινό τους, με αποτέλεσμα να είναι πια αποδεκτά στην αγορά. Τώρα μπαίνουν ακόμη και σε καταχωρήσεις περιοδικών. Και φυσικά υπάρχουν σπόνσορες που τα υποστηρίζουν τις περισσότερες φορές» τονίζει ο Λεωνίδας Διάκονος δημιουργός flyers στην εταιρεία Boolet ΑΕ.


Η πρώτη εμφάνιση των flyers έγινε στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Τότε οι ίδιοι οι θαμωνες ψάχνοντας να βρουν έναν τρόπο για να επικοινωνούν μεταξύ τους ξεκίνησαν σε ερασιτεχνικό επίπεδο να τυπώνουν διαφημιστικά φυλλάδια. Οι 18χρονοι clubbers μεγάλωσαν όμως και άνοιξαν ανώνυμες εταιρείες όπου αντιμετωπίζουν με επαγγελματισμό πια την «τέχνη» τους. Ενα φυλλάδιο με απλό σχέδιο σε 4.000 αντίτυπα στοιχίζει γύρω στις 200.000 δραχμές. Οι καλύτεροι πελάτες τους, τα μεγάλα club αλλά και οι συναυλιακοί χώροι.