Ο ζωγράφος, γλύπτης και σκηνογράφος Διαμαντής Διαμαντόπουλος (1914 – 1995) αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση νεοέλληνα καλλιτέχνη: υπηρέτησε την τέχνη του με συνείδηση του κοινωνικού ρόλου της αλλά και των βίαιων ταξικών και θεσμικών συγκρούσεων που διέτρεχαν και εξακολουθούν να διατρέχουν την κοινωνία στην οποία ζούσε. Διόλου τυχαία ο Δ. Διαμαντόπουλος θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους έλληνες ζωγράφους του 20ού αιώνα. Επομένως η έκθεση ΤΕΡΑΤΟΛΟΓΙΕΣ. Από την Ιστορία του Ανθρώπου, η τρίτη κατά σειρά ετήσια έκθεση που συνδιοργανώνει η Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών με τον συλλέκτη Ζαχαρία Πορταλάκη, αποκτά ιδιαίτερη σημασία για το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης που τη φιλοξενεί.
Στην έκθεση, που εγκαινιάζεται το Σάββατο 17 Μαρτίου στις 19.00, παρουσιάζονται εννέα επιλεγμένα έργα του Διαμαντόπουλου από τη Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης του Ζαχαρία Πορταλάκη. Είναι τα Χρωματική σπουδή, Tα μωρά, Ο σκοτωμένος, Τερατολογία 12, Τερατολογία 14, Τερατολογία 16 (Η μάνα), Τερατολογία 18, Τερατολογία 19 και Τερατολογία 20. «Τα έργα αυτά εντάσσονται ίσως στην πιο αμφιλεγόμενη ενότητα του ζωγράφου, που ο ίδιος ονόμαζε «Ιστορία του Ανθρώπου» ή «Τερατολογίες»» αναφέρουν οι επιμελήτριες της έκθεσης Ντενίζ-Χλόη Αλεβίζου, Αγγελική Μπαλτατζή και Δέσποινα Περτσελάκη (η επιμέλεια έγινε από το επιστημονικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό του Μουσείου, υπό τον συντονισμό του Αλέξη Καλοκαιρινού). «Φιλοτεχνούνται στην κρίσιμη μεταπολεμική περίοδο, από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 ως τα τέλη της δεκαετίας του 1970, σε διάστημα 30 χρόνων, κατά το οποίο ο ζωγράφος σχεδόν εμμονικά επιστρέφει σε αυτά με συνεχείς παρεμβάσεις. Οι «Τερατολογίες» δέχθηκαν εντονότατη κριτική όταν παρουσιάστηκαν στο Καλλιτεχνικό και Πνευματικό Κέντρο «Ωρα», στην Αθήνα (1980), και συνεχίζουν να συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον –ειδικών και μη –για την ευρηματική ζωγραφική γλώσσα που προτείνει σε αυτά ο Διαμαντόπουλος».
Γεννημένος στη Μαγνησία της Μ. Ασίας, ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος πρωτοπαρουσίασε έργα του το 1930 προκαλώντας το ενδιαφέρον ανθρώπων του πνεύματος όπως ο Πικιώνης και ο Τερζάκης. Το 1931 μπήκε στη Σχολή Καλών Τεχνών όπου φοίτησε με δάσκαλο τον Παρθένη. 1946: Συμμετοχή σε ομαδική έκθεση ελλήνων ζωγράφων στο Λονδίνο. 1947: Συμμετέχει σε ομαδική έκθεση στην αίθουσα «Ρόμβος» της Αθήνας, μαζί με τους Γουναρόπουλο, Κανέλη, Μόραλη, Βακαλό, Αστεριάδη. 1950: Διδάσκει στο «Ελληνικό Σπίτι» της Αγγελικής Χατζημιχάλη, ενώ την ίδια χρονιά αποφασίζει να «σιωπήσει» εκθεσιακά και να αφοσιωθεί αποκλειστικά στο έργο του (με εξαίρεση μια συμμετοχή το 1964 σε ομαδική έκθεση, «Για την Κύπρο», στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών).
Εννέα χρόνια αργότερα, το 1975, ο Ασαντούρ Μπαχαριάν του Καλλιτεχνικού Πνευματικού Κέντρου «Ωρα» έπεισε τον Διαμαντόπουλο να διοργανώσει μεγάλη έκθεση στον χώρο του. Τα έργα του εικαστικού προκαλούν γενική κατάπληξη και τον κατατάσσουν στους μεγάλους έλληνες δημιουργούς της γενιάς του. Οι δραστηριότητές του σταμάτησαν στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Το 1982 συμμετείχε στα Ευρωπάλια και το 1983 στην Μπιενάλε της Βενετίας.
Η έκθεση στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης συνοδεύεται από δίγλωσσο πολύπτυχο (ελληνικά, αγγλικά) που διανέμεται δωρεάν και πολυτελή δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά, αγγλικά), με διεισδυτικά κείμενα τριών σημαντικών επιστημονικών μελετών που φέρουν την υπογραφή των ιστορικών της Τέχνης, Μανώλη Μαυρομμάτη, ομότιμου καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Αντώνη Κωτίδη, καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και Μάνου Στεφανίδη, αναπληρωτή καθηγητή του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η γραφιστική σχεδίαση του έντυπου υλικού έγινε από τον Δημήτρη Καλοκύρη, σταθερό συνεργάτη του Ιστορικού Μουσείου.
Εξάλλου τη βραδιά των εγκαινίων που (θα εγκαινιάσει ο περιφερειάρχης Κρήτης, κ. Σταύρος Αρναουτάκης) οι ιστορικοί της Τέχνης κ.κ. Μ. Μαυρομάτης και Μ. Στεφανίδης θα κάνουν μια πρώτη παρουσίαση του έργου του Διαμαντή Διαμαντόπουλου, στο αμφιθέατρο Γιάννη Περτσελάκη του ΙΜΚ (θα ακολουθήσει ξενάγηση στον χώρο της έκθεσης από τον κ. Μαυρομμάτη).
Η έκθεση ΤΕΡΑΤΟΛΟΓΙΕΣ. Από την Ιστορία του Ανθρώπου ακολουθεί τις εκθέσεις Θεότητα, (α)συνέχεια (με έργα των Παρθένη, Τσαρούχη, Στάμου και Καπράλου), και Διάλογος με το Αόρατο (με έργα του Γιάννη Σπυρόπουλου), στην ίδια αίθουσα, δίπλα στη μόνιμη έκθεση της συλλογής μεταβυζαντινών εικόνων (15ου – αρχών 20ού αιώνα) που δώρισε ο Ζ. Πορταλάκης στην Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών.
Διάρκεια έκθεσης: Μάρτιος 2018 – Φεβρουάριος 2019
Πληροφορίες: 2810 283219
Είσοδος: ελεύθερη
www.historical-museum.gr |
info@historical-museum.gr

HeliosPlus