Μια από τις ταινίες που προκάλεσαν αίσθηση στο τελευταίο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Βερολίνου ήταν οι «3 μέρες στο Κίμπερον» («3 Tage in Quiberon») με θέμα τους τελευταίους μήνες ζωής της Ρόμι Σνάιντερ (1938-1982). Γυρισμένη από γυναίκα, την Εμιλί Ατέφ, η ασπρόμαυρη αυτή ταινία είναι ένας φόρος τιμής σε μια μεγάλη ευρωπαία σταρ του 20ού αιώνα, η οποία δυστυχώς υπήρξε και μια άκρως ατυχήσασα, ταλαιπωρημένη γυναίκα που βρήκε πρόωρο θάνατο, ενώ είχαν προηγηθεί η αυτοκτονία του συζύγου της και ο τραγικός θάνατος του γιου της το 1981. Οι «3 μέρες στο Κίμπερον», που θα δούμε αργότερα και στην Ελλάδα, αδικήθηκαν τελικά στα βραβεία της διοργάνωσης. Η ταινία άξιζε τουλάχιστον εκείνο της καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για τη Μαρί Μπάουμερ που υποδύεται τη Σνάιντερ), ωστόσο δεν κέρδισε κανένα.
Αυτή η «επιστροφή» στη Ρόμι Σνάιντερ, η οποία δεν κατάφερε ποτέ να αποβάλει τη σκιά της «Πριγκίπισσας Σίσι», ηρωίδας που υποδύθηκε σε αρκετές ταινίες στη δεκαετία του 1950, έδωσε την αφορμή στο Ινστιτούτο Γκαίτε της Αθήνας να κάνει με ελεύθερη είσοδο μια ειδική βραδινή προβολή της ταινίας «Η περαστική του Σαν Σουσί», που υπήρξε το κύκνειο άσμα της ηθοποιού. Η προβολή θα γίνει τη Δευτέρα 5 Μαρτίου στο auditorium του Ινστιτούτου Γκαίτε (Ομήρου 14-16, Αθήνα, τηλ. 210 3661.000). Αξίζει ωστόσο να επισημανθεί ότι η «Περαστική του Σαν Σουσί» βρισκόταν ήδη στον προγραμματισμό του Ινστιτούτου με πρωινές προβολές για λύκεια σε συνεργασία με τον οργανισμό «Petit Plan, Κινηματογράφος για Εφήβους».
Γυρισμένη από τον γάλλο σκηνοθέτη Ζακ Ρουφιό η «Περαστική του Σαν Σουσί» εκτυλίσσεται στο Παρίσι των αρχών της δεκαετίας του 1980 και η πλοκή της περιστρέφεται γύρω από την υπόθεση δολοφονίας του πρέσβη της Παραγουάης από έναν επιτυχημένο επιχειρηματία και υπέρμαχο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Στη δίκη που θα ακολουθήσει ο κατηγορούμενος θα αποκαλύψει τα κίνητρα της πράξης του, τα οποία πηγάζουν από τη ναζιστική τρομοκρατία που ο ίδιος βίωσε ως παιδί.
Συνεπώς η «Περαστική του Σαν Σουσί» είναι κατά μια έννοια ένα ντοκουμέντο που τεκμηριώνει τη «ραγισμένη καρδιά» της ηθοποιού, αλλά και μια ταινία ενάντια στη λήθη των ναζιστικών εγκλημάτων. Για τη Σνάιντερ η υλοποίηση της «Περαστικής του Σαν Σουσί» υπήρξε μια βαθιά, προσωπική επιθυμία. Είχε αγοράσει η ίδια από πιο πριν τα δικαιώματα του ομότιτλου μυθιστορήματος του Ζοζέφ Κεσέλ (ο συγγραφέας της «Ωραίας της ημέρας»), καθώς επίσης κράτησε η ίδια καθήκοντα παραγωγού (γαλλογερμανική συμπαραγωγή). Η ταινία είναι αφιερωμένη στον γιο της και στον πατέρα του. Η τραγική ειρωνεία είναι ότι η Σνάιντερ πέθανε λίγο πριν από την πρεμιέρα της ταινίας.

HeliosPlus