Αποστολή, Βερολίνο


Η Ιζαμπέλ Υπέρ δεν χρειάζεται συστάσεις, κυρίως ως ηθοποιός. Η ικανότητα της 64χρονης Γαλλίδας ηθοποιού να υποδύεται μυστηριώδεις γυναίκες που ενώ μοιάζουν μεταξύ τους (σε ότι αφορά το παγωμένο βλέμμα και την αγέλαστη έκφραση) στην πραγματικότητα είναι περιπτώσεις μοναδικές, έχει αγαπηθεί από πλήθος κινηματογραφόφιλων και σε όλον τον κόσμο. Και ήταν αυτή ακριβώς η ικανότητά της που (κάπως καθυστερημένα, πέρσι) την οδήγησε στις υποψηφιότητες των Οσκαρ για την ερμηνεία της ως «Εκείνη» του Πολ Βερχόφεν.

Στην σκιά εκείνης της ηρωίδας βρίσκεται και η «Εύα» που η Υπέρ υποδύεται στην ομότιτλη ταινία του Μπενουά Ζακό που προβάλλεται εντός συναγωνισμού στην Μπερλινάλε. Στηριγμένη σε ένα μυθιστόρημα του Τζέιμς Χάντλεϊ Τσέιζ που στην Ελλάδα κυκλοφόρησε για πρώτη φορά από τις εκδόσεις ΒΙΠΕΡ ως «Η κίρκη», η ταινία παρακολουθεί μια τρομερά αμήχανη και ενοχλητική σχέση ανάμεσα σε μια ψυχρή πόρνη πολυτελείας (Υπέρ) και έναν απατεώνα (Γκασπάρ Ουγιέλ).

Εκείνη ζει προσφέροντας σεξουαλικές φαντασιώσεις με μεγάλο τίμημα. Εκείνος είναι ένας τυχοδιώκτης που απολαμβάνει ο ίδιος την επιτυχία του θεατρικού έργου που έκλεψε από έναν συγγραφέα που πέθανε, το οποίο έχει κάνει τρομερό σουξέ στο γαλλικό θέατρο.

Για κάποιο λόγο η πόρνη ελκύει τον συγγραφέα, ο οποίος μάλιστα είναι πολύ μικρότερός της και τόσο όμορφος που θα μπορούσε να έχει όποια γυναίκα θέλει (ο Ουριέλ έχει μια αύρα από Αλέν Ντελόν την εποχή του «Γυμνοί στον ήλιο»). Η ταινία παρακολουθεί την σχέση τους φλερτάροντας έντονα με τον ερωτισμό και το θρίλερ, χωρίς να είναι ξεκάθαρα ούτε το ένα, ούτε το άλλο.

Αυτό που ενδιαφέρει τον Μπενουά Ζακό που έχει συνεργαστεί πάμπολλες φορές με την Υπέρ μετά την πρώτη ταινία τους, τις «Αντίζηλες» (1981) είναι μια ταινία στην οποία όλοι οι ήρωες κινούνται στο χώρο της ανασφάλειας και της αβεβαιότητας. Μαζί τους και ο θεατής…