από metereologos.gr
Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2018
 
 

Τζίμης Πανούσης: Σε χάχανα και γέλια να πνιγώ

Μία 37χρονη «βλάσφημη» διαδρομή
Τζίμης Πανούσης: Σε χάχανα και γέλια να πνιγώ
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Εκεί κάπου στα 15 σου χρόνια, θέλεις να προκαλέσεις, θέλεις να αλλάξεις τον κόσμο, τα θέλεις όλα και τα θέλεις τώρα. Η΄ τουλάχιστον γυρνώντας τον χρόνο πίσω, αυτό θυμάμαι. Και όχι μόνο για μένα. Αλλά για τους περισσότερους της δικής μου γενιάς. Λογικό είναι όμως στην ηλικία αυτή να μην ξέρεις τι εργαλεία θα χρησιμοποιήσεις και πως θα τα χρησιμοποιήσεις. Οπότε είναι φορές που αφήνεις να κάνουν κάποιο άλλοι την δουλειά αυτή. Στα 1982 – 1983 όταν είχε κυκλοφορήσει το άλμπουμ «Μουσικές Ταξιαρχίες» από τις Μουσικές Ταξιαρχίες του Τζίμη Πανούση ήταν μέγιστη ηδονή να ακουμπάς την βελόνα του πικ απ στο «Ερωτικό» και να ακούς στη διαπασών τον στίχο «Κι εγώ σ' αγαπώ…..» (σ.σ. το υπόλοιπο δεν γράφεται). Από το ρετιρέ της Αγίου Μελετίου, κάτω στα Σεπόλια, να το βάζουμε με τον Μιχάλη όσο το δυνατόν πιο δυνατά, να ανοίγουμε τα παράθυρα για να ακουστεί σε όλη τη γειτονιά. Θέλαμε να προκαλέσουμε. Θέλαμε να γίνει θέμα, να το μάθουν οι γονείς μας, ότι κάναμε κάτι αντισυμβατικό. Ότι δεν ήμασταν σαν και αυτούς.

Ο Τζίμης Πανούσης μάς είχε δώσει το άλλοθι: «Μα δεν το λέμε εμείς. Ένα τραγούδι ακούμε. Άλλος το λέει». Εδώ βρίσκεται όλη η ουσία του έργου του Τζίμη Πανούση. Ελεγε αυτά που οι περισσότεροι θέλαμε να πούμε αλλά δεν τολμούσαμε. Και αυτό στο βάθος του το αναγνώριζαν όσοι ήταν απέναντι του. Ο Τζίμης Πανούσης είχε ανακαλύψει το τρολάρισμα σε μια εποχή που ο ηλεκτρονικός υπολογιστής μας φάνταζε σαν διαστημόπλοιο. Σατιρικός καλλιτέχνης, χιουμορίστας, αντισυμβατικός ο καθένας μπορεί να του αποδώσει την ιδιότητα που επιθυμεί, αλλά πρωτίστως ο Τζίμης τρόλαρε τον εαυτό του, την ζωή του, τα πιστεύω του, τα θέλω του. Και μέσα από αυτό το αυτοτρολάρισμα του, κατόρθωσε να εκφράσει ένα μέρος της γενιάς του. Το θέμα εδώ δεν είναι ποσοτικό. Σαφώς και δεν εξέφραζε όλη την γενιά του, όλους του συνομίληκους του. Μια μειοψηφία εξέφραζε η οποία περνώντας τα χρόνια αυξήθηκε επειδή και ο Τζίμης Πανούσης έγινε εκούσια – ακούσια mainstream. Η΄ για να το πω διαφορετικά ήταν «υποχρεωτικό» να τον δεις και να τον ακούσεις τουλάχιστον σε μία εμφάνισή του.

Ο Τζίμης Πανούσης είναι – το έργο ενός καλλιτέχνη δεν ακολουθεί τον βιολογικό θάνατο του – ένας δημιουργός που κατόρθωσε να κάνει τον μέσο έλληνα να στραφεί προς το ροκ ασχέτως αν το αποδέχεται ή όχι αν το αντιλαμβάνεται ως κοινωνικό φαινόμενο ή μια νεανική τρέλα που θα περάσει γρήγορα.

Η στιχουργία του, προκλητκή, βλάσφημη, αντικομφομιστική αποτέλεσε ιδιαιτέρως τα πρώτα χρόνια της παρουσίας του, την αφορμή να εμφανιστούν φαινόμενα λογοκρισίας, να γίνουν δικαστήρια, να πραγματοποιηθούν απαγορεύσεις συναυλιών, ανακοινώσεις πολιτικών, μηνύσεις συναδέλφων του. Μια σειρά ενεργειών που ουσιαστικά ήταν αντιστρόφως ανάλογη με την Ελλάδα των ΄80ς και ‘90ς που ζούσε την ονείρωξη της άκρατης ευμάρειας και ελευθερίας. Ο Πανούσης βρέθηκε στην άλλη πλευρά όλης αυτής της… φαντασίωσης, ανατρέποντας τα δεδομένα μιας εποχής.

Πολλοί στα social media με αφορμή τον θάνατό του, τον αποκάλεσαν σύγχρονο Αριστοφάνη. Αριστοφάνη της εποχής του. Δεν ξέρω αν στον ίδιο θα άρεσε αυτός ο χαρακτηρισμός. Αλλωστε αν τα social media καθρεφτίζουν την κοινωνία ή έστω ένα μέρος της, ανατρέχοντας κανείς σε αυτά το τελευταίο 24ωρο, θα πιστέψει ότι όλη η Ελλάδα, ζει και αναπνέει με τις Μουσικές Ταξιαρχίες και τον Τζίμη Πανούση. Φυσικά δεν συνέβη ποτέ κάτι τέτοιο. Ο θάνατος όμως «επιβάλλει» τα καλά λόγια ή τέλος πάντων ένα «έξυπνο» ή αυτοβιογραφικό κατευόδιο. Δεν είναι κακό αυτό. Αλλά νομίζω ότι ο ίδιος θα προτιμούσε αντί όλων αυτών να τον αποχαιρετήσουμε με τον στίχο «σε χάχανα και γέλια να πνιγώ» (σ.σ. «Ο λάκκος με τ' αστεία»)

ΥΓ. Το άλμπουμ «Μουσικές Ταξιαρχίες» των Μουσικών Ταξιαρχιών , ακούγεται και σήμερα τόσο φρέσκο όσο τότε όχι μόνο στιχουργικά αλλά και μουσικά. Αυτό και μόνο δείχνει πόσο μπροστά ήταν ό Τζίμης Πανούσης και η παρέα του. Και επειδή όλοι μιλάμε για την περσόνα του, αξιομνημόνευτη είναι και η μουσική του παρακαταθήκη. Ο τρόπος που έδενε το ροκ με την παραδοσιακή μουσική και τους λαϊκούς ήχους. Σε αυτό όμως δεν ήταν μόνος του. Η παρέα δημιουργήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και εμφανίστηκε για πρώτη φορά στις 27.1.81 ως κουαρτέτο (Πανούσης, Βέκιος, Πολίτης, Δρόλαπας) στο ΑΧ ΜΑΡΙΑ. Στη συνέχεια, προστέθηκαν στο σχήμα οι Βαν Σβάρνας (σαξόφωνο) και Δημήτρης Παπαβασιλείου (πιάνο). Την πρώτη εμφάνισή τους με πλήρες σχήμα την έκαναν στο θέατρο ΡΙΑΛΤΟ στις 9.2.81.


Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (11)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Σαν θρηνος | 16/01/2018 01:09
    Αυτο που αισθανομαι αυτες τις ωρες του πενθους και του θρηνου ειναι οτι τον χρειαζομαστε τον Τζιμη Πανουση. Θα τον χρειαζονται και οι επομενες γενιες για παρα πολλες δεκαετιες. Ισως και πολυ περισσοτερο. Ενας σατυρικος αλλα βαθυς αναλυτης της ελληνικης κοινωνιας. Ενας ελληνας που ειδε και καταλαβε οσα δεν καταλαβαν οι περισσοτεροι απο τους αλλους ελληνες. Που εδωσε εποικοδομητικη διεξοδο στην οργη του για τον νεολελληνα και τον συντηρητισμο μεγαλου τμηματος των ελληνων, μεσα απο την σατυρα και το χιουμορ. Θα λειψει αφανταστα σε οσους τον καταλαβαν και εκτιμησαν τη δουλεια του Ο Τζιμακος ηταν ειναι και θα ειναι διαχρονικος. Οπως ο Αριστοφανης.
    Πενθος
    απάντηση51
     
     
    THA | 15/01/2018 20:42
    .. VRAHIKIKLOSO TO SECOUAR .. ..TO SESOUAR TOU KOMOTIRIOU.. ..NA PATHEI ENGEFALIKO EPISODIO.. ..EPISODIO I MANOULA MOU... .... I MANOULA MOU.. MAMAAAA ...THA RIKSO LSD...STI LIMNI TOU MARATHONA ..MPAS KAI TIN VROUNE .. EPITELOUS OI XENEROTOI PROLETARIOI.. ..PROLETARIOI...PROLETARIOI ...MAMAAAA
    ...
    απάντηση01
     
     
    Πουλάκι ξένο πουλί χαμένο | 15/01/2018 16:54
    μου τρώει την σάρκα..θεωρώ ότι αυτός ο στίχος με αναφορά στον Προμηθέα έκανε καλλιτέχνη τον Πανούση και η μουσική στο σημείο αυτό είναι διαφορετική, είναι δική του.
    Ανώνυμος / η
    απάντηση61
     
     
    Βλάσφημη διαδρομή...! | 15/01/2018 15:51
    ΥΓ (2). Η πρώτη διευρυμένης εκτάσεως δημόσια εμφάνιση-συναυλία (εκτός απο το Αχ Μαρία στα Εξάρχεια τότε ) έγινε στην Καρδίτσα περί το 1978-79 όπου και αμέσως μετά υπεβλήθησαν μυνήσεις, ακολούθησαν διώξεις και αυτόφωρα...και μετά το 1981 -2 εκδόθηκαν στο Εφετείο αθωωτικές αποφάσεις με μάρτυρες υπεράσπισης γνωστά σημερινά καλλιτεχνικά ονόματα..ΥΓ (3)H πρώτη ηχογράφηση και δισκ.παραγωγή έγινε στα Πατήσια και διανεμήθηκε εξ ιδίων από τον αναχωρήντα... καλλιτέχνη
    Δημήτρης Παπαβασιλείου
    απάντηση110
     
     
    Η ελληνική γλώσσα έγινε τρόλλευ... | 14/01/2018 21:51
    Τρολάρισμα και αυτοτρολάρισμα... Κάποια άλλη λέξη, περισσότερο τρολαριστή;
    Ανώνυμος / η
    απάντηση111
     
     
    Ως όναρ παρέρχεται και διαλύεται | 14/01/2018 21:35
    Αντισυμβατικός, προκλητικός, βλάσφημος... Έκαναν πλάκα μαζί του διάφορες μειοψηφίες, που δεν είχαν την τόλμη να βρίσουν με δικά τους λόγια. Τελικά, πέθανε ένας καλλιτέχνης που εξέφραζε το περιθώριο. Εμείς προχωράμε.
    πολίτης
    απάντηση1214
     
     
     
    Ας το γράψω εγώ, αφού θεωρείς ότι "δεν γράφεται" | 14/01/2018 20:45
    «Κι εγώ σ' αγαπώ ΓΑΜΩ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΜΟΥ » Για να μην θάψουμε τον Τζιμάκο σε μπάζα κοινωνικού καθωσπρεπισμου ή πολιτικού κορεκτιβισμού κατα το αγγλοσαξωνικότερο, αποστειρώνοντας τον για τις γενιές που θα έρθουν ...........
    ks
    απάντηση5012
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
-