Τεράστιες αλλαγές στον οπτικοακουστικό χώρο προμηνύονται αν ψηφιστεί το σχετικό πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή την Παρασκευή 21 Ιουλίου και για το οποίο το ΒΗΜΑ έχει ήδη αναφερθεί την περασμένη Κυριακή στο δημοσίευμα Πολυνομοσχέδιο ανάσα 400 εκατομμυρίων ευρώ για το ελληνικό σινεμά. Εξάλλου, στην παρουσίαση του πολυνομοσχεδίου προς τους δημοσιογράφους που έγινε το μεσημέρι της Πέμπτης από τον Γενικό Γραμματέα Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρη Κρέτσο και τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ Α.Ε) Πάνο Κουάνη, αναφέρθηκε ότι το ποσόν που είναι έτοιμο να διατεθεί στον οπτικοακουστικό χώρο είναι ακόμα μεγαλύτερο, αγγίζει τα 450 εκατομμύρια ευρώ.

Ο κ. Κρέτσος ωστόσο επιμένει να λέει ότι δεν πανηγυρίζει. Ολα άλλωστε βρίσκονται σε πολύ αρχικό στάδιο. «Ενώ πρόκειται όντως για ένα μεγάλο βήμα, χρειάζεται να ασκηθούν πιέσεις, κυρίως σε ότι αφορά τα οικονομικά κίνητρα» είπε και αυτό από μόνο του δυσκολεύει την κατάσταση διότι είναι άλλωστε γνωστό ότι η ΤΡΟΙΚΑ έχει πολύ ισχυρό λόγο οποτεδήποτε αποπειράται αλλαγή στα φορολογικά θέματα που σημαίνει επίδραση στα δημοσιονομικά. «Εφόσον όμως το έχουν κάνει και άλλες χώρες γιατί να μην μπορέσει και η Ελλάδα; Ειδικά σήμερα που έχουμε μπει σε μια ρότα χωρίς μεγάλη αστάθεια.»
Αυτή την στιγμή στην Ελλάδα, το ποσοστό του ΑΕΠ που πηγαίνει στην δημιουργική βιομηχανία είναι 1,4 %, το μισό του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ενωσης που βρίσκεται στο 2,8 %. Βρισκόμαστε στο μισό του μέσου όρου, ή σύμφωνα με τον κ. Κουάνη «στον πάτο.» Η κρίση διέλυσε τα πάντα στον οπτικοακουστικό χώρο και κανείς δεν έχει κάνει κάτι για να αναβαθμίσει την κατάσταση. Η απασχόληση στην δημιουργική βιομηχανία έχει μειωθεί στο 35 %. Εκλεισαν διαφημιστικές εταιρίες, πτώχευσαν κανάλια, ηθοποιοί και τεχνικοί έχουν μείνει απλήρωτοι, σίριαλ γίνονται στην Κύπρο, ή κι αν γίνονται εδώ, γίνονται με παραγωγές της πλάκας. Εχουν χαθεί θέσεις εργασίας και δεν δημιουργούνται. Η οπτικοακουστική παραγωγή έχει μειωθεί διότι δεν υπάρχουν κίνητρα. «Πρέπει λοιπόν να φτιάξουμε κάτι που θα ανοίξει την αγορά προς όλες τις πλευρές.»
Ισπανία, Μάλτα, Ιταλία, Γαλλία είναι μερικές από τις χώρες των οποίων το μοντέλο έχει εξεταστεί για την σύνθεση του νομοσχεδίου. Ο κ. Κρέτσος ωστόσο, ενώ θαυμάζει την επιτυχία της Γαλλίας στην κινηματογραφική παραγωγή (πρώτη στην Ευρώπη) η οποία οφείλεται στο ότι οι Γάλλοι υποστηρίζουν τον πολιτισμό τους, δεν είναι ιδιαίτερος λάτρης του γαλλικού μοντέλου λόγω της γραφειοκατείας του συστήματος που μεταφράζεται σε καθυστέρηση. «Εμείς θέλουμε κάτι που θα μπορέσει να υλοποιηθεί άμεσα, το 2018.»
Το νομοσχέδιο δεν αφορά μόνον τις ξένες παραγωγές (στις οποίες ένας έλληνας παραγωγός θα είναι ούτως ή άλλως ενδιάμεσος) αλλά και τις ελληνικές. Επίσης _και αυτό είναι πολύ σημαντικό_ δεν αφορά μόνον τον κινηματογράφο αλλά τα οπτικοακουστικά μέσα γενικώς. Αλλωστε οι μεγαλύτερες παραγωγές αυτή την στιγμή γίνονται στις over the top τηλεόρασεις, τη Netflix και την Amazon. «Ο Γιώργος Λάνθιμος συνεργάζεται με την Amazon για την επόμενη ταινία του» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κρέτσος.
Το περίφημο cash rebate είναι το μεγάλο κίνητρο που μπορεί να προσφερθεί σε μια ξένη παραγωγή που γυρίζεται στην Ελλάδα. Λέει ο κ. Κουάνης :«Με το rebate ουσιαστικά στηρίζεις την κατανάλωση στην Ελλάδα. Με απλά λόγια αυτό που λέμε στους ξένους είναι να έρθουν να ξοδέψουν χρήματα στην Ελλάδα και στην συνέχεια, αφού γίνει ο έλεγχος των τιμολογίων να πάρουν πίσω τα χρήματα που τους αναλογούν. Αρα η χρηματοδότηση γίνεται στο τέλος. Αν δεν ξοδέψεις, δεν παίρνεις.»
Ενας ακόμη παράγοντας του νομοσχεδίου που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι στηρίζει πολύ την περιφέρεια και όχι μόνον της Αττική όπως συνέβαινε ως τώρα. «Ηδη το έχουν ξεκινήσει» είπε ο κ. Κρέτσος. «Αυτή την στιγμή ετοιμάζουν ένα μεγάλο στούντιο στη Σύρο.»
Για τον Γενικό Γραμματέα πάντως, η συνέργεια είναι η λέξη – κλειδί του νομοσχεδίου. «Μόνον με την συνέργεια υπάρχει πιθανότητα επιτυχίας» είπε. «Οταν όλοι αντιλαμβάνονται αυτό το έργο ως βιομηχανία και όχι απαραιτήτως μόνον ως τέχνη, τότε μόνο μπορούν να υπάρξουν αποτελέσματα.» Ο κ. Κρέτσος αναφέρθηκε συγκεκριμένα στα υπουργεία Παιδέιας, Πολιτισμού, Ανάπτυξης, Οικονομίας αλλά και Τουρισμού.
Σύμφωνα με τους δύο αρμόδιους το ΕΚΟΜΕ δεν θα επηρεάσει την δράση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όπως πολλοί πιστεύουν. «Το νομοσχέδιο είναι καθαρά αναπτυξιακό, δεν κάνουμε πολιτική κινηματογράφου. Για αυτό υπάρχει αρμόδιος φορέας το Hellenic Film Office του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου που έχει την ευθύνη των διαδικασιών παραγωγής μιας ταινίας και προώθησης του ελληνικού κινηματογραφικού έργου στο εξωτερικό. Το δικό μας έργο είναι συμπληρωματικό.»

Ωστόσο, η βασικότερη αλλαγή που θα πρέπει να επέλθει για να πετύχει το νομοσχέδιο είναι στη νοοτροπία. Οπως πολύ σωστά επισήμανε ο Γενικός Γραμματέος για να γίνει «κινηματογραφικά φιλική μια χώρα θα πρέπει πρώτα να αποκτήσει κινηματογραφικά φιλική κουλτούρα. Θα πρέπει να αγαπηθεί αυτό το σχέδιο από τους δημοσίους υπαλλήλους
Πάντως το ότι κάποια χρήματα, αυτά τα 450 εκατομμύρια ευρώ που θα πήγαιναν σε άλλους κλάδους μεταφέρονται τελικά στη δημιουργική βιομηχανία είναι πράγματι μια μεγάλη επιτυχία.