«Το μπλε δεν έχει διαστάσεις, είναι πέρα από αυτές» είχε πει ο γάλλος εικαστικός Ιβ Κλάιν, ο ειδήμων επί του συγκεκριμένου χρώματος, ή έστω της δικής του απόχρωσης International Klein Blu. Αυτή ακριβώς η απεραντοσύνη του μαζί με τις απρόσμενες κατευθύνσεις της αποτελεί τη θεματική της έκθεσης «A certain blue of the sea» η οποία φιλοξενείται στην Ιόνιο Βουλή στην Κέρκυρα με τη στήριξη του δήμου.

Σαράντα σύγχρονοι έλληνες εικαστικοί, από την Αιμιλία Παπαφιλίππου και τον Νίκο Ναυρίδη ως τη Μάρω Μιχαλακάκου, την Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, τη Δανάη Στράτου και τον Κωστή Βελώνη, «ανιχνεύουν τις διαφορετικές ερμηνείες του χρώματος ως αισθήσεις, αισθητικές εμπειρίες, ψυχολογικές ιδιότητες οπτικών εμπειριών, αλλά και ως αναπαραστάσεις των δομών του εγκεφάλου» όπως εξηγεί η επιμελήτρια της έκθεσης, Σωζήτα Γκουντούνα. Αλλωστε «Ενα ορισμένο μπλε της θάλασσας είναι τόσο μπλε που μόνο το αίμα θα ήταν πιο κόκκινο» όπως μεταφράζεται ποιητική τη αδεία ο τίτλος της έκθεσης στα ελληνικά, με μια φράση δανεισμένη από το έργο του φιλόσοφου Μορίς Μερλό-Ποντί «Το ορατό και το αόρατο».

Η εικαστικός Εσμεράλδα Κοσματόπουλος, φέρ’ ειπείν, συμμετέχει με το «Dessine moi un arc-en-ciel» (Σχεδίασέ μου ένα ουράνιο τόξο, 2015), μια οσφρητική εγκατάσταση η οποία συνδυάζει μια διαφορετική οσμή με κάθε ένα από τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Ο Ασπάσιος Χαρωνιτάκης παρουσιάζει τα «Λουλούδια Σελήνης», τον «εσωτερικό κόσμο» φυτών, σε ένα έργο μοναδικής τεχνικής που βασίζεται στις ακτίνες Χ και τη μαγνητική τομογραφία, και είναι ο καρπός μιας μακροχρόνιας ερευνητικής συνεργασίας με μια ομάδα γιατρών, ακτινολόγων και τεχνικών της General Electric που εργάζονται στο νοσοκομείο «Πομπιντού» στο Παρίσι.


«Η αντίληψη του χρώματος με έχει απασχολήσει πολύ»
εξηγεί η Γκουντούνα. «Είτε με τον τρόπο που προσδιορίζεται στη φιλοσοφία, είτε μέσα από κείμενα που εξετάζουν τη φαινομενολογία του χρώματος, αλλά κυρίως στην τέχνη. Εξάλλου, η Ιστορία της Τέχνης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη δική του ιστορία του και ένα από τα κυρίαρχα χρώματα στα εικαστικά είναι το μπλε και οι διαφορετικές εκφάνσεις και αποχρώσεις του. Είχα εδώ και καιρό την πρόθεση να επιμεληθώ μια έκθεση που να διερευνά αποκλειστικά το χρώμα όχι απλώς ως το κυρίαρχο μέσο που διέπει κάθε καλλιτεχνική δημιουργία αλλά ως κάτι που κατευθύνει και καθορίζει τη φόρμα και το περιεχόμενο του έργου».
Η κατάλληλη ευκαιρία προέκυψε τον περασμένο χειμώνα και ενώ προετοίμαζε ένα πρότζεκτ για την Documenta 14 στο πλαίσιο του δημόσιου προγράμματος «Η Βουλή των Σωμάτων». Με αφορμή τη Regatta Corfu Challenge, έναν αγώνα σκαφών πολυτελείας που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και διοργανώνεται από τον ιστιοπλοϊκό όμιλο της μαρίνας Γουβιών, με τη συνεργασία του International Maxi Association (IMA) και της κλάσης Maxi 72 Class, της προτάθηκε να επιμεληθεί μια έκθεση στο μεταίχμιο της σύζευξης πολιτισμού και τουρισμού.

«Στην αρχή μού φάνηκε περίεργο αλλά έπειτα έμαθα ότι είχε πολλά χρόνια να πραγματοποιηθεί έκθεση με την παρουσία ενός αντιπροσωπευτικού αριθμού σύγχρονων ελλήνων καλλιτεχνών στο νησί. Θεώρησα ότι κάτι τέτοιο θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός σύγχρονου πολιτιστικού διαλόγου ακόμη και μέσα από διοργανώσεις στις οποίες ο πολιτισμός συνήθως δεν αποτελεί προτεραιότητα».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ