Οργασμός αγοράς και εφέτος στο Φεστιβάλ των Καννών, καθώς οι 17 από τις 19 ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος έχουν αγοραστεί από την ελληνική διανομή με στόχο την προβολή τους κάποια στιγμή στις αίθουσες. Και λέμε κάποια στιγμή διότι η πληθώρα των ταινιών είναι τέτοια που πολλές φορές χρειάζεται να περάσει ως και ένας χρόνος μέχρι κάποια ταινία να βρει τον δρόμο για την αίθουσα. Παράδειγμα, η ταινία «Οικογένεια Βαν Πέτεγκεμ» του Μπρουνό Ντιμόν ήταν πέρσι στις Κάννες και διανέμεται στις αίθουσες την Πέμπτη που μας έρχεται.
Η τυχερή εταιρεία αυτής της διοργάνωσης ήταν η Feelgood Entertainment, στην οποία ανήκει ο Χρυσός Φοίνικας, η «Πλατεία» του Σουηδού Ρούμπεν Οστλουντ, μια εξαιρετικά επίκαιρη δημιουργία που αναφέρεται στο χάσμα της διαφοράς των τάξεων στις μέρες μας αλλά και στην ανάγκη του κόσμου για απομόνωση. Το κυριότερο όμως, η Feelgood θα διανείμει την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Ο φόνος ενός ιερού ελαφιού» που απέσπασε το βραβείο σεναρίου εξ ημισείας με το θρίλερ της Λιν Ράμζεϊ «You were never really there». Για τα Art House μέτρα της, η ταινία αναμένεται να κάνει θραύση μετά τον θόρυβο που προκάλεσε στις Κάννες.
Συν τοις άλλοις, η ίδια εταιρεία έχει στη διάθεσή της το «Le redoutable» του Μισέλ Χαζαναβίσιους (μια διασκεδαστική ματιά σε μια συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του Ζαν-Λικ Γκοντάρ), τον ερωτικό λαβύρινθο του Φρανσουά Οζόν «L’ amant double» και την παραγωγή των Πάρη Κασιδόκωστα-Λάτση, Τέρι Ντούγκας «Good time» που σκηνοθέτησαν τα αδέλφια Μπεν και Τζόσουα Σάφντι με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Πάτινσον. Παρά τις αρετές της η τελευταία αγνοήθηκε πλήρως στα βραβεία, κάτι που συνέβη και με το «Le redoubtable», το οποίο άξιζε το βραβείο ερμηνείας για τον Λουί Γκαρέλ.
Πολύ καλή σοδειά και για τη Seven Films, στην οποία ανήκει η καλύτερη ταινία του διαγωνιστικού προγράμματος, το «Χωρίς αγάπη» («Loveless») του Ρώσου Αντρέι Ζβιάγκιτζεφ που αρκέστηκε στο βραβείο της επιτροπής. Στην ίδια εταιρεία ανήκει το «Ευγενικό πλάσμα» του Ουκρανού Σεργκέι Λόζιντσα, το «You were never really here» της Λιν Ράμζεϊ (που βραβεύθηκε και για την ερμηνεία του Χοακίν Φίνιξ) και δύο ταινίες που σύντομα ξεχάστηκαν: «Wonderstruck» του Τοντ Χέινς από την Αμερική και «Rodin» του Ζακ Ντουαγιόν.
Δύο ταινίες για τη Rosebud21, η μία με τις δάφνες της βράβευσης της γερμανίδας ηθοποιού Νταϊάν Κρούγκερ και η άλλη χωρίς βραβείο μεν αλλά με το όνομα του αυστριακού σκηνοθέτη Μίκαελ Χάνεκε ως εγγύηση. Αντιστοίχως οι ταινίες «In the fade» (Στο σκοτάδι) του Φατίχ Ακίν και «Happy end», το οποίο μπορεί να εκληφθεί και ως συνέχεια της αριστουργηματικής «Αγάπης» (2012) του ιδίου του Χάνεκε.
Τρεις ταινίες για την οικογενειακή επιχείρηση ΑΜΑ Films, η οποία εφέτος δεν είχε ρέντα αφού καμία τους δεν κέρδισε κάτι: «Radiance» της Ναόμι Καβάσε από την Ιαπωνία, «Η επόμενη μέρα» (The day after) του Χονγκ Σανγκσού από τη Νότια Κορέα και η ουγγρική «Το φεγγάρι του Δία» («Jupiter’s moon») του Κορνέλ Μουντρούτζο.
Ταινία στούντιο το «The beguiled» της Σοφία Κόπολα που κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας, θα διανεμηθεί στην Ελλάδα από τη United International Pictures.
Τέλος, το μεγάλο βραβείο της επιτροπής δόθηκε στην ταινία «120 κτύποι ανά λεπτό» του Ρομπέν Καμπιλό, ο οποίος απέσπασε και το μεγαλύτερο σε διάρκεια χειροκρότημα στην απονομή της περασμένης Κυριακής. Δικαίως. Η ταινία αναφέρεται στα πρώτα χρόνια του AIDS στη Γαλλία (δεκαετία 1980) και στη σημαντική δουλειά των ακτιβιστικών οργανώσεων για τη σωστή ενημέρωση του ανυποψίαστου κόσμου. Ηταν η μόνη γαλλική ταινία του επίσημου προγράμματος που κέρδισε βραβείο και η μόνη ταινία της εταιρείας Weirdwave από το διαγωνιστικό τμήμα.
Οσο για τις δύο ταινίες που δεν έχουν αγοραστεί, αυτές είναι οι παραγωγές της Netflix «Okja» και «The Meyerowitz stories», οι οποίες δεν θα προβληθούν σε αίθουσες. Ως γνωστόν, η αμερικανική υπηρεσία video streaming που δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα έχει εισχωρήσει δυναμικά στον κινηματογράφο με αρκετές ταινίες, εκ των οποίων κάποιες θα προβληθούν απευθείας στη μικρή οθόνη χωρίς να περάσουν καθόλου από τη μεγάλη που είναι η ουσία του κινηματογράφου.

HeliosPlus