Κάννες, αποστολή

Δεν είναι εύκολο να ανήκεις στο ανδρικό φύλλο και να βρίσκεσαι μέσα σε ταινία της Σοφία Κόπολα. Ακόμα και ο Μπιλ Μάρεϊ δεν ήταν κάτι σαν ζωντανός – νεκρός στους «Χαμένους στη μετάφραση», την καλύτερη ταινία της;

Πολύ απλά, οι άντρες στις ταινίες της αμερικανίδας σκηνοθέτριας κινούνται στα όρια της ανυπαρξίας και της φθοράς και το τελευταίο παράδειγμα είναι το «The beguiled» που προβλήθηκε την Τετάρτη το πρωί στο διαγωνιστικό τμήμα της διοργάνωσης.

Είναι η δεύτερη συμμετοχή της Κόπολα στο επίσημο διαγωνιστικό των Καννών μετά την «Μαρία Αντουανέτα» που είχε εισπράξει τρομερή αποδοκιμασία το 2007 (εκεί ν’ ακούγατε γιουχαϊτά…)

Οι «Σαγηνεύτρες» (ή Πλανεύτρες) όπως θα μπορούσε να αποδοθεί στα ελληνικά ο τίτλος της ταινίας, είναι μια ομάδα γυναικών σε παρθεναγωγείο του αμερικανικού Νότου που κατά την διάρκεια του Αμερικανικού Εμφυλίου Πολέμου παίρνουν υπό την «προστασία» τους έναν βαριά τραυματισμένο στο πόδι δεκανέα των Βορείων.

Υπεύθυνη του παρθεναγωγείου είναι η Νικόλ Κίντμαν (σε μια πραγματικά διαβολική στιγμή της) που παρότι κάνει η ίδια την σωτήρια επέμβαση στο πόδι του δεκανέα, αργότερα τον παρασύρει σε ένα παράξενο παιχνίδι γάτας – ποντικού το οποίο η Κόπολα προσπαθεί να χειριστεί όσο το δυνατόν πιο υπόγεια στοχεύοντας σε έναν αρρωστημένο αισθησιασμό που ποτέ δεν σε αφήνει πλήρως ικανοποιημένο.

Το μόνο βέβαιο εδώ είναι η απόλυτη κυριαρχία του θηλυκού στοιχείου (παίζουν επίσης οι Κίρστεν Ντανστ και η Ελ Φάνινγκ) σε μια ταινία που στην πρώτη ώρα της μπορεί να γίνει ως και κουραστική. Η αλήθεια είναι ότι το «Beguiled» «παίρνει μπροστά» μισή ώρα πριν …τελειώσει: όταν ο Κόλιν Φάρελ στον ρόλο του δεκανέα (ξανά με την Κίντμαν μετά τον «Φόνο του ιερού ελαφιού» του Γιώργου Λάνθιμου), ξυπνά και βλέπει να του λείπει κάτι από το… σώμα του.

Οι σαγηνεύτρες τον έχουν νικήσει αλλά ο θεατής έχει ηττηθεί από την απουσία ρυθμού και έντασης.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το μυθιστόρημα του Τόμας Κάλιναν «The beguiled» μεταφέρεται στον κινηματογράφο. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 την πρώτη μεταφορά του είχε υπογράψει ο Ντον Σίγκελ με τον Κλιντ Ιστγουντ στον ρόλο του δεκανέα και την Τζεραλντίν Πέιτζ στον αντίστοιχο ρόλο της Νικόλ Κίντμαν που όπως δήλωσε ήθελε να μπει «στον μοναδικό κόσμο της Σοφία Κόπολα.»

«Η Σοφία είναι βαθιά φεμινιστική με αποτέλεσμα η αφήγησή της να μην στηρίζεται στην πλοκή. Η Τζέιν Κάμπιον το είπε πανέμορφα: η Σοφία έχει ένα ξεχωριστό femme style.»
Η ταινία «The beguiled» θα προβληθεί στην Ελλάδα σε διανομή UIP