«Είναι μια ακόμη συνεισφορά της Τράπεζας στη διάσωση, διαφύλαξη και προαγωγή του πολιτισμού της χώρας μας. Μετά την έκθεση για τον Μιχαήλ Αξελό, τον πρώτο σχεδιαστή ελληνικών τραπεζογραμματίων και αξιών, η Τράπεζα φωτίζει πτυχές του έργου του διαδόχου του –επίσης υπαλλήλου της Τράπεζας».

Με τα παραπάνω λόγια ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας αναφέρεται στην έκθεση «Αλέξανδρος Κορογιαννάκης (1906-1966) –Χαρακτική» που παρουσιάστηκε το μεσημέρι της Δευτέρας από τον διευθυντή του Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος Παναγιώτης Παναγάκης (διοργάνωση της έκθεσης),τον υπεύθυνο του Μουσείου της Τράπεζας Μάνος Κορδάκης (φιλοξενία της έκθεσης) και την Δήμητρα Νικολού (επιμέλεια της έκθεσης)

Απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών το 1929, ο Αλ. γιαννάκης άρχισε να εργάζεται ως σκιτσογράφος σε αθηναϊκές εφημερίδες και τo θετικό κλίμα για την τέχνη της χαρακτικής, που είχε δημιουργηθεί εκείνη την εποχή στους καλλιτεχνικούς κύκλους της Αθήνας, τον οδήγησε στα πρώτα του έργα πάνω σε ξύλο που δημοσιεύτηκαν στο διάστημα 1930-35.
Η συνεργασία του Κορογιαννάκη με την Τράπεζα της Ελλάδος άρχισε το 1939 ενώ από το 1947 έγινε μόνιμος συνεργάτης στο νεοσύστατο τότε Ίδρυμα Εκτυπώσεως Τραπεζογραμματίων και Αξιών (ΙΕΤΑ) της Τράπεζας. Φιλοτέχνησε συνολικά έντεκα τραπεζογραμμάτια, έχοντας αποκτήσει ειδίκευση στη χαλκογραφία από τις δύο μαθητείες του στη Βιέννη, όπου τον είχε στείλει η Τράπεζα.

Τι θα δούμε

Η έκθεση «Αλέξανδρος Κορογιαννάκης (1906-1966) –Χαρακτική» πραγματοποιείται στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος και χωρίζεται σε πέντε ενότητες.
>Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται βιογραφικά στοιχεία για τον καλλιτέχνη με φωτογραφίες και αρχειακό υλικό.
>Στη δεύτερη ενότητα υπάρχουν εκθέματα που αναδεικνύουν διάφορες μορφές της χαρακτικής.
>Στην τρίτη προβάλλεται η σχέση του έργου του Κορογιαννάκη με την Τράπεζα της Ελλάδος, μέσα από τα τραπεζογραμμάτια που σχεδίασε ( για πρώτη φορά εκτίθενται προσχέδια των τραπεζογραμματίων αυτών, χάρη στα οποία γίνεται αντιληπτή η πορεία της δημιουργίας του κάθε έργου).
>Στην τέταρτη ενότητα της έκθεσης παρουσιάζονται όλα τα βιβλία και τα λευκώματα που εικονογράφησε.
>Στην πέμπτη και μεγαλύτερη ενότητα της έκθεσης στην κύρια αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου, έχουν συγκεντρωθεί τα πιο αντιπροσωπευτικά χαρακτικά έργα του –38 τον αριθμό. Τα έργα προέρχονται από τη συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος, της Alpha Bank και από ιδιωτικές συλλογές.
Πέρα από το σχεδιασμό τραπεζογραμματίων και ευχετήριων καρτών για το ΙΕΤΑ, ο Κορογιαννάκης δημιούργησε πλούσιο χαρακτικό έργο, το οποίο μπορεί να κατηγοριοποιηθεί σε τέσσερις θεματικές ενότητες: α) τοπία, β) ανθρώπινες μορφές (κυρίως εργάτες και τεχνίτες), γ) γυμνά και προσωπογραφίες και δ) συνθέσεις με αντικείμενα.
Η ιστορικός τέχνης Ειρήνη Οράτη τονίζει στον κατάλογο της έκθεσης ότι στον Κορογιαννάκη «διακρίνουμε έναν ικανό τεχνίτη (…) που δημιούργησε ένα προσωπικό στίγμα. Η προσφορά του είναι αναμφισβήτητη, αφού αποτελεί έναν από τους πρώτους Έλληνες χαράκτες με έργο που προέκυψε από το προσωπικό του ενδιαφέρον και την πάλη του με το υλικό».

Η Δρ. Ιστορίας της Τέχνης Ελένη Γκόνου-Στυλιανίδη αναφέρεται στον Κορογιαννάκη λέγοντας ότι «συνέχισε επάξια το έργο του Μιχ. Αξελού και ουσιαστικά έθεσε τις βάσεις της τέχνης του χαρτονομίσματος στη χώρα μας». Επισημαίνει δε ότι «ο Κορογιαννάκης κατόρθωσε τελικά μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να θέσει την προσωπική σφραγίδα του στο ελληνικό χαρτονόμισμα, αποτυπώνοντας τις βασικές αρχές του: την πίστη του στον άνθρωπο και στον αγώνα του για την πρόοδο και την ελευθερία, κλασικά ιδεώδη του ελληνικού πολιτισμού».

Τέλος, η επιμελήτρια της έκθεσης Δήμητρα Νικολού γράφει στον κατάλογο: «ο Κορογιαννάκης μελετά και εξερευνά τις δυνατότητες, τις διάφορες τεχνικές και τις πολλαπλές εφαρμογές της χαρακτικής και ότι όλα αυτά συνθέτουν ένα πλούσιο έργο, που καταδεικνύει την έμφαση στη λεπτομέρεια, την ακρίβεια και την τεχνική δεινότητα του χαράκτη. (…) Το χαρακτικό έργο του Κορογιαννάκη, με τη σημαντική καλλιτεχνική και ιστορική του αξία, μας δίνει τη δυνατότητα να πλησιάσουμε αυτή την τέχνη, που δεν παύει να ασκεί, μέσα στην ιδιαιτερότητά της, τη μοναδική και υποβλητική της γοητεία».
——————————————————–
Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος
Αμερικής 3, Αθήνα 102 50
Τηλ: 210 320 4444
Ανοικτή για το κοινό από την Τρίτη 25 Απριλίου.
Το Μουσείο παραμένει κλειστό τη Δευτέρα, το Σάββατο και την Κυριακή, καθώς και τις επίσημες αργίες.
Η είσοδος είναι δωρεάν.