Η Μεγάλη Αίθουσα της νέας Φιλαρμονικής του Αμβούργου πάνω στον Έλβα «καθαγιάστηκε» με την πανηγυρική πρώτη συναυλία στα επίσημα εγκαίνια του επιβλητικού κτιρίου, που η πόλη κι ολόκληρη η χώρα πανηγυρίζουν υπερήφανα -παρά τα πολλά προβλήματα στην ολοκλήρωσή της- ως ένα έργο ταιριαστό του Αμβούργου και ταιριαστό του 21ου αιώνα.

Δεν υστερούν ούτε οι φιλοδοξίες της Φιλαρμονικής: Σκοπεύει να φιλοξενεί από ορχήστες και όπερες μέχρι συναυλίες techno.

Την πρώτη συναυλία στη Μεγάλη Αίθουσα τη νύχτα της Τετάρτης διηύθυνε ο μαέστρος Τόμας Χένγκελμπροκ, και την εντυπωσιακή ακουστική της αίθουσας απέδειξαν συνθέσεις που ξεκινούσαν από Καβαλιέρι και Λίμπερμαν, περνούσαν από Βάγκνερ και Μπετόβεν και δοκίμασαν ακόμη και σύνθεση που παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά του Φόλφγκανκ Ριμ.

Στην Αίθουσα -όπου η σκηνή, αντίθετα με το συνηθισμένο, βρίσκεται στο κέντρο και περιβάλλεται από τους θεατές- βρίσκονταν ο γερμανός πρόεδρος Γιόαχιμ Γκαόυκ, η γερμανίδα καγκελάριος Άγνκελα Μέρκελ, ο δήμαρχος Όλαφ Σολτς και πολιτικοί από όλ τη χώρα. Για τη συναυλία, 500 εισιτήρια είχαν επίσης μοιραστεί με κλήρωση.

Όσοι δεν ήταν εντός, είχαν τουλάχιστον αποζημιωθεί από το σόου με τους προβολείς του κτιρίου που φώτισε ολόκληρη την περιοχή. Η ίδια η συναυλία μεταδόθηκε ζωντανά από τα μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα και μέσω του Διαδικτύου.

Το νέο σύμβολο του Αμβούργου

Η Φιλαρμονική καθυστέρησε αρκετά να ολοκληρωθεί και ο προϋπολογισμός της είχε φουσκώσει στο δεκαπλάσιο: Όταν ξεκίνησε να χτίζεται πριν από δέκα χρόνια, θα κόστιζε 77 εκατ. ευρώ -τελικά, ο λογαριασμός ανέβηκε στα 790 εκατ. ευρώ.

Για τους κατοίκους του Αμβούργου, το χαρακτηριστικό περίγραμμα του κτιρίου -η οροφή του μοιάζει με κύμα- έχει γίνει έδω και χρόνια αναπόσπαστο κομμάτι του ορίζοντα της πόλης, από τότε ακόμη που περιβαλλόταν με γερανούς.

Το κτίριο έχει την υπογραφή του αρχιτεκτονικού γραφείου Herzog & de Meuron (με έδρα την ελβετική Βασιλεία). Είναι πάνω στον Έλβα, μέσα και στο παλιό λιμάνι αλλά ουσιαστικά συνιστά το δυτικότερο άκρο του HafenCity. Ακόμη και η μορφή του εκφράζει τη διπλή φύση του Αμβούργου: Το κάτω μέρος του έχει κρατήσει το στιλ των παλιών αποθηκών στο λιμάνι, το κύριο μέρος του επαναλαμβάνει την αρχιτεκτονική γλώσσα του σύγχρονου τμήματος, του Hafencity μερικά μέτρα ανατολικότερα, ενός σχεδίου που ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως αλλά ήδη έχει αρχίσει να ζωντανεύει.

Οι νέες πολυκατοικίες του Hafencity και τα καταστήματα μέσα σε πράσινο, γυαλί και μέταλλο, έχουν φόντο το υπόλοιπο, και εξίσου επιβλητικό, μέρος του λιμανιου με τις αποθήκες αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα και στόχο να μεταμορφωθούν σε αυτόνομη, σύγχρονη περιοχή κατοικιών, γραφείων επιχειρήσεων, ανοικτών χώρων και χώρων αναψυχής.

Μετενσάρκωση αυτής της σύνθεσης παλιού Αμβούργου με τα πυρότουβλα και σύγχρονου Αμβούργου είναι το κτίριο της Φιλαρμονικής του Έλβα. Έχει κιόλας παρατσούκλι: Η Elbephilarmonie αναφέρεται πια εν συντομία «Έλφι».

Ολόκληρη η συναυλία εγκαινίων της Μεγάλης Αίθουσας: