Ενας μήνας ακριβώς έχει απομείνει για την διεξαγωγή του 57ου φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που εφέτος θα διεξαχθεί από τις 3 ως τις 13 Νοεμβρίου. Αυτή την εποχή ο Δημήτρης Παπάζογλου σχεδιάζει την αφίσα, τον κατάλογο και την εφημερίδα «Πρώτο Πλάνο» και ο σκηνοθέτης Αργύρης Παπαδημητρόπουλος μοντάρει το διαφημιστικό σποτ. Συγχρόνως, η από εφέτος νέα διεύθυνση του φεστιβάλ (με τους Ελίζ Ζαλαντό και Ορέστη Ανδρεαδάκη στο τιμόνι) δίνει στη δημοσιότητα μια ιδέα για το εφετινό πρόγραμμα.

Οπως πάντα σημαντικές ταινίες της τρέχουσας χρονιάς που παρουσιάστηκαν σε μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ θα κάνουν την ελληνική πρεμιέρα τους στην Θεσσαλονίκη, προτού αργότερα διανεμηθούν στις αίθουσες. Ανάμεσά τους ο «Εμποράκος» του Ασγκάρ Φαραντί, μια τραγική ιστορία εκδίκησης εμπνευσμένη από τον «Θάνατο του εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ, το «Αγνωστο κορίτσι», τελευταία ταινία των Βέλγων αδελφών Νταρντέν και το μεταφυσικό ψυχολογικό θρίλερ «Personal Shopper» του Ολιβιέ Ασαγιάς με την Κρίστεν Στιούαρτ, στο ρόλο μιας νεαρής κοπέλας που προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον πρόσφατα χαμένο αδελφό της. Στον προγραμματισμό θα βρούμε επίσης το «A quiet passion», την βιογραφία της θρυλικής ποιήτριας Έμιλι Ντίκινσον με την Σίνθια Νίξον και σε σκηνοθεσία Τέρενς Ντέιβις.
Στο εκτός συναγωνισμού πρόγραμμα θα βρούμε ταινίες νέων και πολλά υποσχόμενων δημιουργών. Οι Ντάνιελ Σέινερτ και Ντάνιελ Κουάν παρουσιάζουν την μαύρη κωμωδία «Swiss Army Man», οι Αντρέα Τέστα και Φρανσίσκο Μάρκες μας μεταφέρουν στη δικτατορία της Αργεντινής του 1970 με την «Μεγάλη νύχτα του Φρανσίσκο Σάνκτις» και η Ραλίτσα Πέτροβα στο «Godless» εστιάζει σε μια αντι- ηρωίδα που φροντίζει ηλικιωμένους ανθρώπους ενώ ταυτόχρονα κλέβει τις ταυτότητές τους για ένα κύκλωμα κακοποιών.
Πρωτοπόρες ανεξάρτητες κινηματογραφικές προτάσεις στους Ανοιχτούς Ορίζοντες. Αίσθηση αναμένατι να προκαλέσουν οι ταινίες «La mort de Louis XIV» του Αλμπέρ Σέρα (οι τελευταίες μέρες του Λουδοβίκου XIV, με τον Ζαν Πιερ Λεό), «Little Men» του Άιρα Σακς (δυο οικογένειες έρχονται σε ρήξη εξαιτίας κτηματικών υποθέσεων και δυο έφηβοι οδεύουν απότομα προς την ενηλικίωση) και «Zoology» του Ιβάν Τβερντόβσκι (μια άχαρη υπάλληλος σε ζωολογικό κήπο βγάζει ξαφνικά ουρά και ερωτεύεται τον κατά πολύ νεότερο γιατρό της, σε αυτό το γλυκόπικρο αλληγορικό δράμα)
Εφέτος το φεστιβάλ προτείνει μια ξεχωριστή κινηματογραφική εμπειρία μέσα από ένα αφιέρωμα με τίτλο «Αντι / Κατοπτρισμοί» – Mirror / Image. Δώδεκα ταινίες χωρισμένες σε ζευγάρια οι οποίες συνομιλούν μεταξύ τους. Οι ταινίες καθρεφτίζουν η μία την άλλη σαν είδωλα ως προς τη φόρμα, την αισθητική, την θεματική, καθώς και τον τρόπο που βλέπουν το σινεμά ή τον κόσμο. Για παράδειγμα το ιδιότυπο ντοκιμαντέρ «Κate Plays Christine» του Ρόμπερτ Γκριν και η ταινία μυθοπλασίας «Christine» του Αντόνιο Κάμπος προσεγγίζουν το τραγικό αίνιγμα της παρουσιάστριας Κριστίν Τσάμπακ, η οποία αυτοκτόνησε on camera το 1974.
Ριζοσπαστικές ταινίες που ανατρέχουν στις ρίζες του σινεμά και προκαλούν τα όριά του κυριαρχούν στο τμήμα Film Forward. Ανάμεσά τους το «Maquinaria Panamericana» του Χοακίν ντελ Πάσο και το «Moderation» της Άνια Κίρσνερ -με τη Μισέλ Βάλεϊ– που γυρόστηκε στην Ελλάδα, την Ιταλία και την Αίγυπτο. Το φεστιβάλ εφέτος εγκαινιάζει και την μεταμεσονύχτια ζώνη «’Round Midnight» που εγκαινιάζεται στο 57ο Φεστιβάλ με καλτ -underground ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, όπως το γαλλικό «Levres de sang» (1975) του Ζαν Ρολέν, όπου τέσσερα θηλυκά βαμπίρ αποπλανούν έναν νεαρό άνδρα που αναζητά τη γυναίκα των ονείρων του σε ένα απομονωμένο κάστρο και το πορτογαλικό «Απόψε θα πάρω την ψυχή σου» (1964) του Ζοζέ Μουζίκα Μαρίνς, με ήρωα έναν βίαιο νεκροθάφτη που φτάνει μέχρι το έγκλημα για να αποκτήσει έναν γιο, ωστόσο σύντομα θα πληρώσει το βαρύ τίμημα.
Σε ότι αφορά τέλος το νέο τμήμα του Ελληνικού Κινηματογράφου για το οποίο πρώτο το ΒΗΜΑ είχε γράψει είναι σχεδόν έτοιμο και η επιλογή θα ανακοινωθεί σε λίγες μέρες.