από metereologos.gr
Δευτέρα 28 Μαΐου 2018
 
 

Μουσείο από ασήμι

Περιήγηση στο «σπίτι» της αργυροτεχνίας των Ιωαννίνων που παρουσιάζει μια τέχνη της προβιομηχανικής περίοδου, η οποία συνεχίζει να ζει και να δημιουργεί
Μουσείο από ασήμι
Από τη μόνιμη έκθεση της συλλογής τέχνεργων του 18ου, του 19ου και του 20ού αιώνα
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος
 
Μουσείο Ιωαννίνων
Σοφία Στάικου
 
5  φωτογραφίες

 

Ανηφορίζοντας προς το Κάστρο Ιωαννίνων, στον δυτικό προμαχώνα της νοτιοανατολικής ακρόπολης, στο Ιτς Καλέ, ένα επιβλητικό κτίριο το οποίο καταλαμβάνει τις δύο στάθμες του προμαχώνα και το κτίσμα των παλαιών μαγειρείων στεγάζει το νέο Μουσείο Αργυροτεχνίας της πόλης. Το ένατο μουσείο που δημιούργησε το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς ολοκληρώνει το δίκτυο των θεματικών του μουσείων και συνδυάζει δύο όψεις, καθώς πρόκειται για τεχνολογικό μουσείο, το οποίο πραγματεύεται την τεχνολογία της αργυροχοΐας κατά την προβιομηχανική περίοδο, αλλά ταυτόχρονα και για περιφερειακό μουσείο, με την έννοια ότι εστιάζει στην ιστορία της αργυροχοΐας στην περιοχή της Ηπείρου. Σχεδόν νιώθεις σαν να ταξιδεύεις στον χρόνο, σαν να ανακαλύπτεις μια άλλη διάσταση της πόλης και των ανθρώπων της που ποτέ δεν κατάφερες να εξερευνήσεις με τρόπο σαν αυτόν που σου προσφέρεται μέσα από την ξενάγηση στους χώρους του.

Η εμπειρία από την περιήγηση στον χώρο είναι ιδιαίτερη καθώς στο συγκεκριμένο μουσείο συνδυάζονται πολλά. Μπαίνοντας βρίσκεσαι μπροστά σε μια έκπληξη καθώς αυτό που σε καλωσορίζει στην είσοδο είναι ο ήχος ενός σφυριού που σε μεταφέρει νοερά σε περιβάλλον εργαστηρίου. Στην εικόνα μπροστά σου συναντάς έναν αργυροχόο εν ώρα εργασίας.

Με κυρίαρχη την πέτρα ως υλικό και τις καμάρες ως γεωμετρικό σχήμα, με τα χρώματα της ώχρας να αναδεικνύονται μέσα από τους φωτισμούς και το αρχιτεκτονικό παιχνίδισμα εναλλάσσονται οθόνες, βιτρίνες, φωτογραφίες, επιγραφές, όλες κομμάτια της ηπειρωτικής αργυροτεχνίας. Στο ισόγειο ο επισκέπτης μυείται στην τέχνη, στα μυστικά και στους ανθρώπους της. Παίζει διαδραστικά, διαβάζει, βλέπει και μαθαίνει κάθε λεπτομέρεια που αφορά τις τεχνικές (σφυρηλάτηση, χύτευση, συρματερή, σαβάτι, ανάγλυφο). Παράλληλα, γίνεται ξεχωριστή αναφορά σε ηπειρώτες τεχνίτες αλλά και σε παραγγελιοδότες, ενώ παρουσιάζεται και η ηπειρωτική αργυροχοΐα και τεχνοτροπία κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Στη συνέχεια, ανεβαίνει στον δεύτερο όροφο ο οποίος μοιάζει μαγικός με σπάνια αργυρά αντικείμενα να αιωρούνται μέσα σε προθήκες σε όλες τις πλευρές των αιθουσών: πόρπες, κοσμήματα, τιάρες, όπλα, κορόνες, προσωπικά αντικείμενα, εργαλεία, εκκλησιαστικά είδη αφηγούνται μια ιστορία η οποία ξεκινά τον 18ο και φτάνει ως τον 20ό αιώνα. Περιμετρικά σε μια πορεία που υποστηρίζεται από εποπτικό κυρίως υλικό, ο επισκέπτης προσεγγίζει το προϊόν της αργυροχοΐας, το οποίο παρουσιάζεται ως «ένα πολύτιμο αντικείμενο».

Και αν κάτι δείχνει πιο ελκυστικό και πιο ενδιαφέρον μέσα από το επεξηγηματικό οπτικοακουστικό υλικό που συνοδεύει την έκθεση, υπάρχει αναφορά στη σύγχρονη αργυροτεχνία με δείγματα από τη δουλειά αργυροχόων που δραστηριοποιούνται σήμερα στην ευρύτερη περιοχή, συνεχίζοντας μια παράδοση αιώνων. Το Μουσείο Αργυροτεχνίας διαθέτει επίσης αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, καθώς και χώρο για την υλοποίηση εκπαιδευτικών παιχνιδιών και προγραμμάτων. Πριν από μερικές ημέρες το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος πραγματοποίησε τα εγκαίνια του Μουσείου ενώ τον Αγιασμό τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος παρουσία πολλών εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων, του Τύπου και εκπροσώπων της τοπικής κοινότητας.

Εμφανώς συγκινημένη, η πρόεδρος του ΠΙΟΠ, κυρία Σοφία Στάικου, καθώς κλείνει πια ένας μεγάλος κύκλος δημιουργίας εννέα μουσείων ανά την Ελλάδα, του οποίου είναι «ψυχή», μίλησε μεταξύ άλλων για την ανάγκη συνένωσης των δυνάμεων που «διαμορφώνει μια σταθερή και γόνιμη βάση για την περιφέρεια, για δράσεις που μπορεί να εμπλουτίζονται και να εξαπλώνονται, για δράσεις πολλαπλά ωφέλιμες για τις τοπικές οικονομίες, για τις τοπικές κοινωνίες. Το δίκτυο των μουσείων του Πολιτιστικού μας Ιδρύματος αποτελεί όχι μόνο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, ένα επιτυχημένο πείραμα, αλλά και μια ισχυρή αφορμή για το μέλλον. Καταδεικνύει ότι η τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί να λειτουργήσει σαν μοχλός ανάπτυξης και μέσα από τον πολιτισμό». Η κυρία Στάικου ανακοίνωσε την επιθυμία και την πρόθεσή της για καθιέρωση ετήσιας επίσημης Συνάντησης, ενός είδους Συνεδρίου, «σε έναν από τους εννέα δήμους, εναλλάξ κάθε φορά, κάθε χρόνο, όπου θα προγραμματίζουμε και θα συντονίζουμε τις πρωτοβουλίες και τις παρεμβάσεις σε αυτούς τους εννέα τόπους της περιφέρειας. Δηλαδή, Πολιτισμός και Τοπική Αυτοδιοίκηση μαζί. Ενα πρόγραμμα πανελλαδικής διάστασης, ενεργό για όλον τον χρόνο, με γνώμονα τη συμβολή στην τοπική ανάπτυξη, μέσω των πολιτιστικών δράσεων που θα παράγουν αυτά τα εννέα μουσεία».

Τέλος, αναφέρθηκε στην τεράστια σημασία του πολιτισμού σε περιόδους δύσκολες σαν αυτή που διανύουμε, την αξία της συνείδησης εξωστρέφειας και την αξιοποίηση νέων δρόμων ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την πεποίθησή της ότι και «η επόμενη διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς θα ακολουθήσει τον δρόμο που χάραξε ο Μιχάλης Σάλλας, θα συμμεριστεί αυτή τη μεγάλη προσφορά και θα συνδράμει ώστε να συνεχίσουμε το έργο μας για τον πολιτισμό».



ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (0)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
-