Μπορούν 40 χρόνια κινηματογραφικής δουλειάς στην Ελλάδα και στη Γερμανία να βρεθούν συμπυκνωμένα σε… pinboards; Μα ναι, άπαξ και έχεις το μυαλό του σκηνοθέτη Νίκου Περάκη, ο οποίος με αυτόν τον πρωτότυπο (και απελευθερωμένο) τρόπο προβάλλει την πορεία του στα κινηματογραφικά πράγματα στο πλαίσιο του κινηματογραφικού φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας της Αθήνας.
Στην ουσία ο Περάκης αξιοποιεί υλικά της δουλειάς του ως σκηνογράφου, ενδυματολόγου, σεναριογράφου, σκηνοθέτη και παραγωγού: σκίτσα και προσχέδια, μακέτες κοστουμιών, σκηνικών και κατασκευών, λίστες, φωτογραφίες από τα casting και τα γυρίσματα, διαφημιστικό υλικό και αφίσες. Να με τι συντίθεται η έκθεση Films on Pinboards που (διόλου τυχαία) φιλοξενείται ως το Σάββατο 1 Οκτωβρίου στο φουαγέ του Ινστιτούτου Γκαίτε της Αθήνας (Ομήρου 14-16, τηλ. 210 3661.000).
Ο Περάκης πρόβλεψε ότι καθετί που κινδύνευε να πεταχτεί ή να χαθεί σε συρτάρια μπορεί κάποια στιγμή στο μέλλον να χρησιμεύσει. Οπως και έγινε. Την έκθεση συμπληρώνουν διαβατήρια, κλειδιά, παλιές ατζέντες, αναμνηστικά, καρτ ποστάλ, εγγυήσεις μηχανημάτων, εισιτήρια, προγράμματα φεστιβάλ, δημοσιεύματα, επαγγελματικές κάρτες κ.ά.
Γεννημένος το 1944 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο Νίκος Περάκης επέστρεψε με την οικογένειά του στην Ελλάδα το 1945, με την απελευθέρωση. Η οικογένεια εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Αργότερα, από το 1962 έως το 1966, ο Περάκης σπούδασε σκηνογραφία και ενδυματολογία στην Ακαδημία Εικαστικών Τεχνών του Μονάχου.
Από το 1966 ως το 1969 υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία στην Τηλεόραση των Ενόπλων Δυνάμεων.
Οι αναμνήσεις του από εκείνη την περίοδο (πριν και κατά τη διάρκεια της δικτατορίας) πέρασαν με χιούμορ στην κωμωδία «Λούφα και παραλλαγή» (1984) που προσφάτως κέρδισε τον τίτλο της καλύτερης ελληνικής ταινίας των τελευταίων 40 χρόνων από τους αναγνώστες του περιοδικού «Αθηνόραμα».
Μετά τη στρατιωτική θητεία του ο Ν. Περάκης επέστρεψε στη Γερμανία, όπου στις επόμενες δεκαετίες εργάστηκε στο σινεμά, μετέχοντας στην άνθηση του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου. Η επιστροφή του στην Ελλάδα στέφθηκε από μεγάλες επιτυχίες ταινιών όπως οι «Αρπα κόλλα», «Βίος και πολιτεία», «Προστάτης οικογενείας» και φυσικά η «Λούφα και παραλλαγή» που ακολουθήθηκε από μια τηλεοπτική σειρά και δύο κινηματογραφικές συνέχειες, γυρισμένες από τον ίδιο.
Η πρώτη ταινία που ο Περάκης γύρισε ως σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός την εποχή που εργαζόταν ακόμη στη Γερμανία είναι η «Συντρόφισσα συγκάτοικος» για λογαριασμό της ZDF και πιο συγκεκριμένα για το πρόγραμμα Das kleine Fernsehspiel (H μικρή τηλεταινία) που είχε γίνει θεσμός σαν πεδίο πειραματισμού νέων σεναριογράφων, σκηνοθετών, ηθοποιών, συγγραφέων ή και εικαστικών που ήθελαν να πειραματιστούν με το μέσο, συχνά και χωρίς σενάριο ή ηθοποιούς.
Ωστόσο, η πιο γνωστή ταινία που γύρισε στη Γερμανία είναι το «Bomber και Paganini», μια γλυκόπικρη κωμωδία γύρω από ένα ντουέτο απατεώνων, η οποία πρόκειται να προβληθεί στο Γκαίτε τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου. Είναι η ιστορία του πρώην πιανίστα, μεθύστακα και μποξέρ Μπόμπερ και του πρώην βιρτουόζου του βιολιού, πονηρού και ενίοτε μοχθηρού Παγκανίνι. Οι δυο τους σχεδιάζουν διαρκώς το μεγάλο κόλπο, που πάντα αποτυγχάνει…
Ο Νίκος Περάκης θα μιλήσει για τη «συλλογή» του τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου στις 19.30 (στο φουαγέ του Ινστιτούτου), ενώ στις 21.00 θα ακολουθήσει η προβολή της ταινίας «Bomber & Paganini».

HeliosPlus