Μετά την καλοκαιρινή «επίθεση» επανεκδόσεων ταινιών του γερμανού σκηνοθέτη Βιμ Βέντερς (παίχτηκαν από τη Strada Films τρεις ταινίες, οι «Τα φτερά του έρωτα», «Παρίσι – Τέξας» και «Η αγωνία του τερματοφύλακα πριν από το πέναλτι», στις οποίες αναφερθήκαμε σε εκτενές αφιέρωμα), ο κινηματογράφος Αστυ στην πλατεία Κοραή επιμένει γερμανικά και προβάλλει τις… ίδιες ταινίες συν τον «Αμερικανό φίλο», την «Κατάσταση των πραγμάτων» και το ντοκιμαντέρ «Το αλάτι της γης». Το αφιέρωμα θα διαρκέσει μία εβδομάδα, από την Πέμπτη 1η Σεπτεμβρίου ως και την Τετάρτη 7 του μηνός, ενώ καθημερινά θα παίζονται δύο ταινίες (μοιρασμένες σε τρεις παραστάσεις) με ενιαίο εισιτήριο των 6 ευρώ.
Με τον «Αμερικανό φίλο» (1977) ο Βιμ Βέντερς καταπιάστηκε με τον σκοτεινό κόσμο του Τομ Ρίπλεϊ, ήρωα πέντε μυθιστορημάτων της συγγραφέως Πατρίτσια Χάισμιθ. Εν προκειμένω, πρόκειται για το «Παιχνίδι του Ρίπλεϊ», βιβλίο που ο Βέντερς «πείραξε» αρκετά, προκαλώντας μάλιστα τη δυσαρέσκεια της συγγραφέως. Ο μηχανορράφος, παραχαράκτης αλλά και δολοφόνος Ρίπλεϊ (που πρωτόπαιξε ο Αλέν Ντελόν στο «Γυμνοί στον ήλιο») έχει εδώ τη μορφή ενός Ντένις Χόπερ απόμακρου και μοναχικού, ενός ερημίτη που κυκλοφορεί με στέτσον και καουμπόικες μπότες στο παγωμένο Αμβούργο. Ο Ρίπλεϊ θα μεσολαβήσει ώστε ο Τζόναθαν (Μπρούνο Γκαντς) που πρόκειται να πεθάνει εξαιτίας μιας ανίατης ασθένειας να αναλάβει τη δολοφονία ενός κακοποιού προκειμένου με τα χρήματα της πληρωμής του να εξασφαλίσει το μέλλον της γυναίκας και του παιδιού του. Η σχέση των δύο αντιηρώων είναι η ραχοκοκαλιά αυτού του μελαγχολικού νουάρ με το οποίο ο Βέντερς υποκλίνεται στους μεγάλους μέντορές του δίνοντας μικρούς ρόλους στους σκηνοθέτες Σάμιουελ Φούλερ και Νίκολας Ρέι.
Βραβευμένη με τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας, η «Κατάσταση των πραγμάτων» (1982) είναι μία από τις πιο «στρυφνές» αλλά συνάμα γοητευτικές ταινίες του Βέντερς, η ματιά του επάνω στο ίδιο το σινεμά και κυρίως τα προβλήματα στη διαδικασία κατασκευής του. Παρακολουθούμε την προσπάθεια ενός σκηνοθέτη (Πάτρικ Μπαουχάου) να γυρίσει τη δική του εκδοχή ενός θρυλικού b movie του Ρότζερ Κόρμαν ονόματι «Το τέρας της μαύρης κοιλάδας» («The day the world ended», 1955). Η αγωνία του σκηνοθέτη εντείνεται αφού στον κυκεώνα των προβλημάτων που έχει να αντιμετωπίσει λίγο έξω από τη Λισαβόνα της Πορτογαλίας (όπου γυρίστηκε η «Κατάσταση των πραγμάτων») προστίθεται η αδυναμία του να αντιμετωπίσει τον αμερικανό παραγωγό της ταινίας (Αλεν Γκάρφιλντ).
Και τέλος, το πολύ πιο σύγχρονο «Αλάτι της γης» (2014) είναι ένα ποιητικό ταξίδι στον κόσμο του διάσημου βραζιλιάνου φωτογράφου Σεμπαστιάο Σαλγάδο ή καλύτερα ένα ταξίδι στον κόσμο μας μέσα από τη ματιά και τη φαντασία του. Με 50 χρόνια εμπειρίας (στα περισσότερα από τα οποία βοηθός του ήταν η γυναίκα του Λέλια) ο Σαλγάδο έχει βρεθεί απέναντι σε πολλές καταστάσεις, αυτόπτης μάρτυρας πολλών τραγωδιών. Μια ανθρώπινη σφαγή στη Ρουάντα, ένα χρυσωρυχείο στη Βραζιλία, μια δασική καταστροφή στην πατρίδα του. Οπως ο ίδιος το θέτει, «βρισκόταν στην καρδιά του σκότους». Ο Βέντερς μαζί με τον γιο του Σαλγάδο, τον Χουλιάνο Ρομπέρτο Σαλγάδο, φωτίζει αυτό το σκοτάδι και αναζητεί τη λάμψη της αισιοδοξίας: ένα μεγάλο κομμάτι της ταινίας αποτυπώνει το αναπάντεχο ταξίδι της οικογένειας Σαλγάδο στη Βραζιλία.
Το πρόγραμμα
1, 2 Σεπτεμβρίου
18.00: «Παρίσι – Τέξας», 20.30: «Η αγωνία του τερματοφύλακα πριν απότο πέναλτι», 22.15: «Παρίσι -Τέξας»

3, 4 Σεπτεμβρίου
18.00: «Τα φτερά του έρωτα», 20.10: «Ενας αμερικανός φίλος», 22.15: «Τα φτερά του έρωτα»

5, 6, 7 Σεπτεμβρίου
18.00: «Το αλάτι της γης», 20.00: «Η κατάσταση των πραγμάτων», 22.00: «Το αλάτι της γης»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ