Οι πρόβες του θιάσου έγιναν στη Μόσχα. Οι πρόβες του Χορού στην Αθήνα. Ανάμεσα στο θέατρο Βαχτάνγκοφ και στο δικό μας Εθνικό μια νοητή γέφυρα οδηγεί την προσεχή Παρασκευή (και Σάββατο) στην Επίδαυρο. Εκεί θα κάνει πρεμιέρα ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Ρίμας Τούμινας (Rimas Tuminas, 1952), σε μια συμπαραγωγή των δύο θεάτρων –και σε δύο γλώσσες.
Γεννημένος στο Κέλμε της Λιθουανίας, ο Τούμινας είναι σήμερα μία από τις σημαντικότερες θεατρικές προσωπικότητες. Από το 2007 διευθύνει το θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας ενώ από το 2012 διοργανώνει το ετήσιο φεστιβάλ «Vasara». Με βραβεία και περγαμηνές, αποτελεί ένα από τα διεθνή και ισχυρά ονόματα της χώρας του, ενώ ορισμένες από τις παραστάσεις του έχουν γνωρίσει την παγκόσμια αναγνώριση –«Ευγένιος Ονιέγκιν», «Θείος Βάνιας», «Μασκαράτα».
Στη συνέντευξή του στο «Βήμα» ο ρώσος θεατράνθρωπος δεν κρύβει τον θαυμασμό του για το αρχαίο δράμα και το θέατρο που θα φιλοξενήσει την παράστασή του.


Γιατί διαλέξατε τον «Οιδίποδα Τύραννο»;
«Την πρωτοβουλία για την παράσταση αυτή είχε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου. Ο Στάθης Λιβαθινός. O Στάθης έχει αποφοιτήσει από το Θεατρικό Ινστιτούτο της Ρωσίας, όπως και εγώ. Γνωρίζει καλά το ρωσικό θέατρο, γι’ αυτό άλλωστε μας πρότεινε αυτή τη συνεργασία. Για το Θέατρο Βαχτάνγκοφ είναι μια εξαιρετική, μαγευτική θα έλεγα, πρόκληση. Οι καλύτεροι θίασοι της Ευρώπης εύχονται να τους δοθεί μια αντίστοιχη ευκαιρία να παίξουν στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Αυτό το καλοκαίρι οι ηθοποιοί του Βαχτάνγκοφ θα έχουν τη δυνατότητα, για πρώτη φορά, να πατήσουν το πόδι τους σε αυτόν τον ιερό χώρο».
Τι σημαίνει για εσάς αυτή η τραγωδία;
«Για εμένα προσωπικά είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον αυτό το πείραμα. Μετά τη Λυσιστράτη του Αριστοφάνη που ανέβασα σε έναν ανοιχτό χώρο, ένα στάδιο, στο Ελσίνκι, ο Οιδίπους θα είναι κάτι πολύ πιο ουσιώδες και μεγαλειώδες. Η σοφόκλεια τραγωδία είναι εξαιρετικά σύγχρονη, επίκαιρη. Το αρχαίο δράμα έχει επηρεάσει ποιητές και δραματουργούς μέσα στους αιώνες, όπως ο Σαίξπηρ, ο Λέσινγκ, ο Σίλερ, ο Γκαίτε, ο Πούσκιν, ο Μπάιρον, ο Σέλεϊ, ο Ανούιγ. Ο Πούσκιν είχε γράψει ότι κάθε καλλιεργημένος Ευρωπαίος πρέπει να γνωρίσει τα αθάνατα έργα του αρχαίου πνεύματος. Προσωπικά πιστεύω ότι ο Σοφοκλής είναι ο πιο ισχυρός συγγραφέας των αρχαίων χρόνων. Οι σκηνοθέτες πρέπει να ανεβάζουν διαρκώς αυτά τα έργα, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους, ξανά και ξανά. Είναι όπως οι αθάνατες μελωδίες που δεν τις ξεπερνά ο χρόνος ποτέ. Αυτή η μελωδία είναι τόσο οικεία για εμένα που νομίζω ότι έχω το δικαίωμα να την τραγουδήσω».


Ποια είναι τα θέματα του «Οιδίποδα»;
«Ελπίζω να δημιουργήσω μια παράσταση για δύο εξαιρετικά σημαντικά πράγματα στη ζωή: την αρετή και την τιμή. Μια ιστορία για έναν ηγέτη, για έναν άνδρα δυνατό, ικανό να αναγνωρίσει τις αμαρτίες του και να αποδεχθεί την τιμωρία: εξορία και φτώχεια ως το τέλος της ζωής του. Ο Οιδίπους τιμωρεί τον εαυτό του για το έγκλημά του. Είναι πολύ δύσκολο να βρει κανείς στη σημερινή πραγματικότητα έναν αντίστοιχο άνδρα. Οι περισσότεροι άνδρες της εξουσίας, οι ηγέτες, δεν θεωρούν τους εαυτούς τους ενόχους για τίποτε. Ολα τους επιτρέπονται, όλα γίνονται αποδεκτά. Ηρθε η εποχή να θυμηθούμε την αρετή και την τιμή».
Ποιος είναι σήμερα ο Οιδίποδας;
«Χωρίς να μιλάμε για τον χαρακτήρα, τις συνθήκες και τη μοίρα του, Οιδίπους σήμερα είναι ο πατέρας μου. Υπήρχαν τιτάνες στη γενιά του. Σήμερα χάθηκαν».
Πώς δουλεύετε με τους ρώσους και τους έλληνες ηθοποιούς; Πώς χειρίζεστε το θέμα της γλώσσας;
«Το έργο ενώνει Ελληνες και Ρώσους. Η παράσταση είναι σε δύο γλώσσες. Είναι μια ευχάριστη συνάντηση και μια ενδιαφέρουσα περιπέτεια. Είναι ένα ρίσκο, αλλά ένας από τους βασικούς στόχους του θεάτρου είναι να ανταποκρίνεσαι σε προκλήσεις και ρίσκα. Ελπίζω σε ευφάνταστες προκλήσεις. Εχω εμπιστοσύνη και όχι φόβο. Μας φαντάζομαι να περνάμε βραδιές σε μπαρ με έλληνες ηθοποιούς και να βρίσκουμε κοινή γλώσσα. Η δική μας η δουλειά από εδώ όσο και του Εθνικού Θεάτρου στην Ελλάδα δένει, ταιριάζει. Οι μελωδίες του δικού μας Φάουστας Λάτενας ενώνονται με τα χορικά του Θοδωρή Αμπαζή. Καταλαβαίνουμε ο ένας τον άλλον και μπορούμε να βρούμε μια κοινή συνισταμένη για αυτή την τραγωδία».


Χρησιμοποιείτε ψυχολογικές μεθόδους στη δουλειά σας. Ετσι πλησιάσατε και την αρχαία τραγωδία;
«Δεν σκοπεύουμε να αναπαραστήσουμε έναν αρχαίο τρόπο ερμηνείας. Η ιστορία του Οιδίποδα είναι αιώνια αλλά τώρα μας ενδιαφέρει ο μοντέρνος θεατής, όχι μια μικρή ομάδα ιστορικών του θεάτρου. Γι’ αυτό και θέλουμε να την παρουσιάσουμε με σύγχρονα μέσα. Σήμερα το θέατρο μοιάζει να συγχωνεύει πολλά, να σπάει τα σύνορα. Πρόκειται για ένα αρμονικό σύμπαν. Ολοι οι άνθρωποι αγαπούν, μισούν και υποφέρουν με τον ίδιο τρόπο, ανεξαρτήτως της καταγωγής τους. Αλήθεια, υπάρχει εθνικότητα για τον πόνο; Εχω κουραστεί με τις παρομοιώσεις. Το πνεύμα του θεάτρου είναι παγκόσμιο. Και ούτε υπάρχουν διαφορετικές σχολές. Μία είναι η σχολή, η σχολή του ταλέντου. Και αυτή εμπιστεύομαι –είναι θεϊκή».
Τι σημαίνει για εσάς η Επίδαυρος;
«Η Επίδαυρος είναι το όγδοο θαύμα. Είναι κάτι ιερό, λαμπερό».
Τι είναι αυτό που κάνει τόσο δημοφιλές το ρωσικό θέατρο;
«Το ρωσικό θέατρο υπενθυμίζει τον θάνατο. Είναι ισχυρό γιατί δεν φοβάται. Ακολουθεί τον δρόμο της ζωής χωρίς να ξεχνά τον θάνατο. Και η δύναμή του είναι αυτό που το κάνει δημοφιλές».
Η τέχνη μπορεί να βοηθήσει τον κόσμο; Το θέατρο;
«Το θέατρο είναι χώρος ειρήνης. Η ιστορία του ανθρώπου είναι η ιστορία μεγάλων αυτοκρατοριών που ανέτειλαν και εξαφανίστηκαν. Σήμερα όλα τα σημάδια οδηγούν στην ανατολή μιας άλλης αυτοκρατορίας. Και αυτό με θλίβει. Πιστεύω ότι κατά τη διάρκεια των σημερινών κατακλυσμών πρέπει να αποφασίσουμε και να διαλέξουμε, να μη βιαζόμαστε να κατηγορούμε. Δεν θα γίνουν πόλεμοι αν κάνουμε απλά και ειρηνικά τη δουλειά μας, αν ασχολούμαστε με τον κήπο μας. Πρέπει να αποφεύγουμε τις οικονομικές και πολιτικές παγίδες. Πρέπει να αφήνουμε την τέχνη και το θέατρο να μας παγιδεύσουν. Σκοπός του θεάτρου είναι να φέρνει ειρήνη και αρμονία στην ψυχή του ανθρώπου. Οταν κάποιος ή κάτι καταστρέφουν την αρμονία, το θέατρο είναι αυτό που πρέπει να την επαναφέρει. Συνειδητοποιώ ότι αυτό μπορεί να γίνεται αενάως και ότι μπορεί να μας νικήσει. Αλλά αυτός είναι ο τρόπος μας. Κάποιος συγκρούεται με τη ζωή και κάποιος δημιουργεί νέα ζωή. Ετσι θα έπρεπε να συμβαίνει».
Γνωρίζετε το σύγχρονο ελληνικό θέατρο;
«Στην Ελλάδα έχω ξαναέρθει, αλλά πρέπει να ολομολογήσω ότι δεν γνωρίζω ιδιαίτερα το σύγχρονο ελληνικό θέατρο. Ελπίζω όμως ότι η συνάντηση και η συνεργασία για αυτή την παράσταση θα με οδηγήσουν σε μια βαθύτερη γνώση».

Βαχτάνγκοφ,ένας άνθρωπος, ένα θέατρο
Δεν είναι η πρώτη φορά που το Θέατρο Βαχτάνγκοφ έρχεται στη χώρα μας. Είναι όμως η πρώτη φορά που έρχεται προσκεκλημένο του Εθνικού Θεάτρου και ανεβάζει, σε συμπαραγωγή μαζί του, παράσταση για την Επίδαυρο. Μαζί με τον καλλιτεχνικό του διευθυντή και σκηνοθέτη Ρίμας Τούμινας το κορυφαίο θέατρο της Ρωσίας έχει επισκεφθεί άλλες δύο φορές τη χώρα μας στο πρόσφατο παρελθόν. Και παρουσίασε δύο από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του στο αθηναϊκό κοινό.
Πρόκειται για τον «Θείο Βάνια» του Αντον Πάβλοβιτς Τσέχοφ (Badminton, 3-5 Φεβρουαρίου 2012) και τη «Μασκαράτα» του Μιχαήλ Γιούριβιτς Λέρμοντοφ (Badminton, 22-23 Φεβρουαρίου 2013) –ο «Βάνιας» είχε κριθεί ως η καλύτερη παράσταση του 2009, χρονιά που έκανε πρεμιέρα στη Ρωσία.
«Ξέρει να διδάσκει το σύστημά μου καλύτερα κι από μένα» έλεγε ο Στανισλάφσκι για τον Βαχτάνγκοφ, τον οποίο θεωρούσε διάδοχό του. Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Γεβγκένι Βαχτάνγκοφ (Yevgeni Vakhtangov, 1883-1922) ήταν μια ξεχωριστή προσωπικότητα που άφησε το στίγμα της στο παγκόσμιο θέατρο. Αποφοίτησε το 1911 από τη Δραματική Σχολή Αντάσεφ και δεν άργησε να γίνει αντιληπτός από τον Στανισλάφσκι, ο οποίος και τον προσέλαβε ως καθηγητή Απαγγελίας στο Θέατρο Τέχνης. Εκεί ο Βαχτάνγκοφ ασχολήθηκε και με τη μελέτη της δραματικής τέχνης ενώ σιγά-σιγά κατέθετε και τις πρώτες σκηνοθεσίες του.
Συνδυάζοντας τη μέθοδο του Στανισλάφκσι με άλλες τεχνικές ο Βαχτάνγκοφ δημιούργησε ένα πιο φιλελεύθερο σύστημα, με τα έργα «Ντιμπούκ» και «Η Πριγκίπισσα Τουραντό» του Γκότσι (1922) να γίνονται σημεία αναφοράς. Πίστευε ότι ο σκηνοθέτης μαθαίνει πάνω στη σκηνή και ότι για να κάνει τη δουλειά του πρέπει να «ζει» όλους τους ρόλους, οπότε το να είσαι και ηθοποιός είναι απαραίτητο. Επαιρνε μέρος στις πρόβες, ήταν ευρηματικός, υπέρμαχος των αυτοσχεδιασμών και φανατικός οπαδός της συλλογικότητας, την οποία θεωρούσε βάση της θεατρικής τέχνης. Καινοτόμος (με πρωτότυπες ιδέες για τον χώρο και τη σκηνογραφία) και οραματιστής, ο Βαχτάνγκοφ αποτελεί έναν κρίκο στη θεατρική αλυσίδα, ανάμεσα στον Στανισλάφσκι και στον Μπρεχτ.
Πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία για το έργο του περιλαμβάνονται στο βιβλίο «Βαχτάνγκοφ –Μαθήματα σκηνοθεσίας και υποκριτικής» του μαθητή του Νικολάι Γκορτσακόφ που κυκλοφορεί σε μετάφραση Ανδρέα Μανωλικάκη (Μέδουσα, 1997).
Το Θέατρο Βαχτάνγκοφ ιδρύθηκε πριν από 95 χρόνια και η ιστορία του ξεκινάει όταν μια ομάδα φοιτητών αποφάσισε να δημιουργήσει μια θεατρική λέσχη στη Μόσχα. Μαζί τους ο τότε σκηνοθέτης του Θεάτρου Τέχνης Ευγένιος Βαχτάνγκοφ. Η επίσημη πρώτη δόθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου του 1920 με «Το θαύμα του Αγίου Αντωνίου» του Μορίς Μέτερλινγκ. Η παράσταση με την «Πριγκίπισσα Τουραντό» του Κάρλο Γκότζι, σε σκηνοθεσία του ίδιου του Βαχτάνγκοφ, αποτέλεσε όχι μόνο το κύκνειο άσμα του το 1922 αλλά και μια παράσταση-σταθμό στην ιστορία του ρωσικού θεάτρου.

Πότε & πού

«Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή.
Εθνικό Θέατρο & θέατρο ΒΑΧΤΑΗΓΟΒ Μόσχας.
Σκηνοθεσία: Rimas Tuminas.
Παίζουν ρώσοι και έλληνες ηθοποιοί.
Η παράσταση είναι δίγλωσση (ρωσικά & ελληνικά) και θα υπάρχουν υπέρτιτλοι (ελληνικά & αγγλικά).
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 29 & 30 Ιουλίου, 21.00.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ