Δώδεκα ώρες. Μια παράσταση που έκανε πρεμιέρα και μεγάλη αίσθηση στο Φεστιβάλ της Αβινιόν στα μέσα Ιουλίου έρχεται στο τέλος του τρέχοντος μηνός στο Φεστιβάλ Αθηνών: «2666» ο τίτλος της. Βασισμένη στo έργο του χιλιανού συγγραφέα Ρομπέρτο Μπολάνιο (1953-2003) με τους φανατικούς αναγνώστες, την παγκόσμια επιτυχία και τις χίλιες σελίδες η ομότιτλη παράσταση του 29χρονου γάλλου σκηνοθέτη Ζιλιέν Γκοσλέν δεν περνά απαρατήρητη.
Σαν κατάρα, ο τίτλος του μυθιστορήματος του Μπολάνιο συνδυάζει την υπόσχεση της τρίτης χιλιετίας με αυτή μιας μελλοντικής αποκάλυψης. Μελλοντικής ή ίσως ήδη καθ’ οδόν, μια που ο συγγραφέας μιλάει για μια κουρασμένη Ευρώπη και μια διεφθαρμένη Αμερική. Με όχημα τα ιστορικά θέματα αλλά και μια ιδιαίτερη αισθητική ο Γκοσλέν δημιουργεί ένα ολόκληρο σύμπαν: τα εγκλήματα του 20ού αιώνα, οι ακρότητες, η βία, οι καταστροφές, αλλά και η τέχνη του καινούργιου που πολεμά το Κακό, βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της παράστασης που ξεκίνησε με θριαμβευτικά σχόλια και θερμές κριτικές.
Χωρισμένη σε πέντε μέρη, η ιστορία που θα παρακολουθήσουμε φέρνει στη σκηνή μια παρέα θεωρητικών της λογοτεχνίας που αναζητούν έναν μυστηριώδη συγγραφέα, έναν καθηγητή στα πρόθυρα της τρέλας, έναν σαστισμένο αμερικανό δημοσιογράφο. Χαμένοι αστυνομικοί, φόνοι, έρωτας, βία και trafficking συνθέτουν τον καμβά του έργου που επιστρέφει στις βασικές ιδέες του συγγραφέα για τον σύγχρονο κόσμο. Η αναζήτηση της σωτηρίας μοιάζει πιο μάταια κι από ό,τι είναι στην πραγματικότητα.
Ο Ζιλιέν Γκοσλέν είναι ο σκηνοθέτης της ομάδας «Si vous pouviez lécher mon Coeur» που συστάθηκε το 2009 μετά την αποφοίτηση τη δική του και των συμφοιτητών-συνεργατών του από την Ανώτατη Σχολή Δραματικής Τέχνης της γαλλικής πόλης Λιλ.
Μαζί ξεκίνησαν το 2001 και έκτοτε δίνουν το παρών με παραστάσεις που δεν κινούνται σε αναμενόμενα πλαίσια, όπως η τελευταία τους (πριν από το «2666»), μια θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος του Μισέλ Ουελμπέκ «Les Particules élémentaires» που παρουσιάστηκε το 2013 στην Αβινιόν. Στόχος του Γκοσλέν και των συνεργατών του είναι να ξεπεράσει το κοινό τον πραγματικό κόσμο, βιώνοντας διαφορετικές εμπειρίες.
Αν και ουδείς έχει πραγματικά εξηγήσει το νόημα αυτής της χρονολογίας-τίτλου, εύκολα μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι αναφέρεται στον συνδυασμό του «διαβολικού» 666 με τη δεύτερη και την τρίτη χιλιετία –μια αναφορά στο άγνωστο μέλλον. Στην παράσταση του Γκοσλέν, όπως και στο βιβλίο του Μπολιάνο, είναι πολλοί και διαφορετικοί οι τόποι της δράσης –Λονδίνο, Βαρκελώνη, Σάντα Τερέζα, μια φυλακή, ένα ξενοδοχείο, οι ακτές της Βαλτικής, ένας πύργος στη Ρουμανία -, με τις μουσικές να συνδέουν καταστάσεις και συναισθήματα –όπως και η χρήση του βίντεο.
Πρόκειται για έναν «μαραθώνιο εναντίον του Κακού», έγραψε στην κριτική της η εφημερίδα «Le Monde», «που παρέχει αυτό που συνήθως αναζητούμε αλλά σπανίως βρίσκουμε: ένα θέατρο του σήμερα που μιλάει για το σήμερα».

«2666» του Ρομπέρτο Μπολάνιο από τον Ζιλιέν Γκοσλέν.
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» (Φεστιβάλ Αθηνών).
Σάββατο και Κυριακή 30 και 31 Ιουλίου 2016. Στις 19.00.
Παρουσιάζεται σε δύο μέρη, στις 30 και στις 31 Ιουλίου.
Διάρκεια κάθε μέρους: περίπου 5 ώρες (συμπεριλαμβάνεται το διάλειμμα).
Με ελληνικούς υπέρτιτλους.
Μετάφραση στα ελληνικά: Δημήτρης Κοσμίδης – Γιάννης Κωνσταντινίδης – Στρατής Πασχάλης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ