Αν η Μέριλιν Μονρόε ζούσε σήμερα, τότε την Τετάρτη 1η Ιουνίου θα γινόταν 90 ετών. Ομως πέθανε πολύ πρόωρα σε ηλικία μόλις 36 ετών και αυτός (δυστυχώς) είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους έμεινε στην αιωνιότητα.
Κόρη μοντέζ της RKO, η Νόρμα Τζιν Μόρτενσον, όπως ήταν το πραγματικό όνομά της, επρόκειτο να κατακτήσει τη σόου μπίζνες και να γίνει η απόλυτη σταρ της δεκαετίας του 1950, όχι μόνον στην Αμερική αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν κέρδισε ποτέ Οσκαρ, ούτε καν προτάθηκε. Κέρδισε όμως τις καρδιές εκατομμυρίων θαυμαστών. Και εξακολουθεί να κερδίζει.
Με αφορμή την επέτειο των 90 χρόνων από τη γέννηση της θρυλικής αυτής προσωπικότητας το κανάλι ΟΤΕ CINEMA 2 φιλοξενεί ένα αφιέρωμα 10 ταινιών της που αξίζει να θυμηθούν οι παλαιότεροι αλλά και να ανακαλύψουν οι νεότεροι. Από το 1947 ως τον θάνατό της στις 5 Αυγούστου του 1962, η Μονρόε έπαιξε σε μόλις 30 ταινίες. Οι 10 που θα παιχτούν στον ΟΤΕ είναι οι καλύτερές της.
ΤΕΤΑΡΤΗ 1 Ιουνίου

«Νιαγάρας» (Niagara, 1953)
Η Μέριλιν Μονρόε πλάθει εδώ μια γνήσια femme fatale, μια μοιραία, άπιστη γυναίκα, αποφασισμένη να σκοτώσει τον σύζυγό της (Τζόζεφ Κότεν) στους καταρράκτες του Νιαγάρα. Υποτιμημένη στην εποχή της και σχετικά ξεχασμένη σήμερα, η ταινία του Χένρι Χάθαγουεϊ είναι ένα από τα πιο έντονα σε… χρώματα φιλμ νουάρ που έχουν γυριστεί ποτέ (είναι παράξενο που παρά την τόσο λαμπερή φωτογραφία του το τρέιλερ στην εποχή της ταινίας γυρίστηκε ασπρόμαυρο).
ΠΕΜΠΤΗ 2 Ιουνίου

«Πώς να παντρευτείτε έναν εκατομμυριούχο» (How to marry a millionaire, 1953)
Η ιστορία τριών γυναικών, διαφορετικής γενιάς η κάθε μία, οι οποίες στοχεύουν σε πλούσιους γάμους αλλά κερδίζουν στον… έρωτα. Η Μπέτι Γκρέιμπλ, η Λορίν Μπακόλ και η Μέριλιν Μονρόε δείχνουν πραγματικά να διασκεδάζουν παίζοντας σε αυτή την αξιαγάπητη κομεντί που έκανε θραύση στα ταμεία, όπως άλλωστε και το «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές» που προβάλλεται την Παρασκευή 3 Ιουνίου.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 3 ΙΟΥΝΙΟΥ

«Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές» (Gentlemen prefer blondes, 1953)
Δυο όμορφες Αμερικανίδες, η μία ξανθιά, η άλλη μελαχρινή, φεύγουν για το Παρίσι αποφασισμένες να βρουν τον άντρα της ζωής τους. Τα γούστα τους είναι διαφορετικά. Η πρώτη κοιτά τον όγκο του πορτοφολιού, ενώ η δεύτερη έχει προτίμηση στους σφιχτοδεμένους μυς. Και ο Χάουαρντ Χοκς, ο σκηνοθέτης τους, με βάση το μιούζικαλ των Ανίτα Λούις – Τζόζεφ Φιλντς, φτιάχνει μια κεφάτη, γλαφυρότατη κωμωδία όπου τα μουσικοχορευτικά νούμερα βρίσκουν τις καταλληλότερες ερμηνεύτριες στα πρόσωπα των Μέριλιν Μονρόε (η ξανθιά) και Τζέιν Ράσελ (η μελαχρινή).
ΣΑΒΒΑΤΟ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ

«Ποτάμι χωρίς επιστροφή» (River of no return)
Μια απόπειρα της Μέριλιν Μονρόε στο κινηματογραφικό είδος του γουέστερν με συμπρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Μίτσαμ στον ρόλο του πρώην καταδίκου ο οποίος αναζητεί τρόπους να ξαναρχίσει τη ζωή του. Οι μόνοι άνθρωποι που τον ενδιαφέρουν είναι ο γιος του και μια τραγουδίστρια (Μονρόε). Τόσο ο σκηνοθέτης Οτο Πρέμινγκερ όσο και η ίδια η Μονρόε γύρισαν αυτή την ταινία με βαριά καρδιά επειδή είχαν δέσμευση συμβολαίου με το στούντιο της 20th Century Fox. Παρ’ όλα αυτά η ταινία έκανε την έκπληξη και σημείωσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία.
ΚΥΡΙΑΚΗ 5 ΙΟΥΝΙΟΥ
«Ο χορός είναι η ζωή μου» (There’s no busines like show busines, 1954)
Παρά τις τρεις υποψηφιότητες για Οσκαρ (σεναρίου, μουσικής για μιούζικαλ, κοστουμιών), ο «Χορός της ζωής μου» ανήκει στις ξεχασμένες ταινίες της Μ. Μονρόε: η ηθοποιός υποδύεται την «εισβολέα» στη ζωή ενός ζευγαριού (Εθελ Μέρμαν – Νταν Ντέιλι) με τρία παιδιά. Οταν ο γιος (Ντόναλντ Ο’ Κόνορ) την ερωτεύεται, τα πράγματα σκουραίνουν. Η Μονρόε επίσης τραγουδά τα «After You Get What You Want You Don’t Want It», «Heat Wave», «A Man Chases a Girl (Until She Catches Him)».
ΔΕΥΤΕΡΑ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ



«Επτά χρόνια φαγούρα» (The seven year itch, 1955)



Ποιος αλήθεια θα μπορούσε να αντισταθεί στη γοητεία της Μέριλιν Μονρόε, της «ξανθιάς με το μυαλό», που είχε το ταλέντο να βρίσκει τη χρυσή τομή ανάμεσα στην αθωότητα μιας πρωτάρας και στην παρουσία ενός αναμφισβήτητου συμβόλου του σεξ; Σίγουρα όχι ο Τομ Ιγουελ, ο συμπρωταγωνιστής της στην ταινία «Επτά χρόνια φαγούρα». Η Μονρόε παίζει το πανέμορφο μανεκέν που νοικιάζει το διαμέρισμα επάνω από εκείνο του καθωσπρέπει κυρίου με την κοιλίτσα και τα επτά χρόνια γάμου. Πειρασμός! Και τι υλικό όμως για τον κορυφαίο σκηνοθέτη Μπίλι Γουάιλντερ για να φτιάξει μια υπέροχη κωμωδία καταστάσεων και σεξουαλικών υπονοουμένων!
ΤΡΙΤΗ 7 ΙΟΥΝΙΟΥ



«Στάση λεωφορείου» (Bus stop, 1956)
Ο έρωτας ενός κτηματία από τη Μοντάνα (Ντον Μάρεϊ) για μια όμορφη τραγουδίστρια (Μέριλιν Μονρόε) δεν θα είναι κάτι εύκολο ούτε για εκείνον ούτε για εκείνη. Και αυτό επειδή ο πρώτος θα πρέπει να… φτύσει αίμα μέχρι να την πείσει να τον παντρευτεί. Η συμπαθητική αυτή ερωτική κομεντί του Τζόσουα Λόγκαν είναι βασισμένη σε ένα θεατρικό έργο του Γουίλιαμ Ινγκ.
ΤΕΤΑΡΤΗ 8 ΙΟΥΝΙΟΥ



«Μερικοί το προτιμούν καυτό» (Some like it hot, 1959)



Στην εποχή της ποταπαγόρευσης δύο μουσικοί (Τόνι Κέρτις, Τζακ Λέμον) μεταμφιέζονται σε γυναίκες και γίνονται μέλη ενός γυναικείου συγκροτήματος για να ξεφύγουν από τους γκάνγκστερ που τους καταδιώκουν. Μια αρκετά τολμηρή για την εποχή της ταινία του Μπίλι Γουάιλντερ με δεδομένο ότι οι δύο πρωταγωνιστές παρουσιάζονται κατά το ήμισύ της ως θηλυκά θυμίζοντας τραβεστί. Στον ρόλο της τραγουδίστριας που ερωτεύεται τον Κέρτις η Μονρόε πετυχαίνει την πιο φίνα ερμηνεία της ενώ το φιλμ βρέθηκε υποψήφιο για τα Οσκαρ σεναρίου, σκηνοθεσίας, φωτογραφίας και δεύτερου ανδρικού ρόλου (Λέμον) χωρίς να κερδίσει πουθενά.
ΠΕΜΠΤΗ 9 ΙΟΥΝΙΟΥ

«Ελα ν’ αγαπηθούμε» (Let’s make love, 1960)
Ενας γοητευτικός πολυεκατομμυριούχος (και φανατικός εργένης) αποφασίζει να διαμαρτυρηθεί προσωπικώς στον παραγωγό του θεατρικού έργου που πρόκειται να τον διακωμωδήσει. Με το που συναντά όμως την πρωταγωνίστρια του έργου, αλλάζει γνώμη. Εμ τι να κάνει κι αυτός εφόσον η εν λόγω δεσποινίς είναι η… Μέριλιν Μονρόε. Ο Τζορτζ Κιούκορ υπογράφει τη σκηνοθεσία μιας από τις καλύτερες ταινίες της καριέρας της ηθοποιού, η οποία δένει εξαιρετικά με τον Ιβ Μοντάν (ο εκατομμυριούχος) και τραγουδά το αλησμόνητο «My heart belongs to daddy». Οι Λάιονελ Νιούμαν και Ερλ Χάγκεν διεκδίκησαν μια υποψηφιότητα για το Οσκαρ μουσικής.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10 ΙΟΥΝΙΟΥ



«Οι αταίριαστοι» (The misfits, 1961)
Αποφασισμένη να «μουτζουρώσει» την εικόνα τής αμιγώς κωμικής ηθοποιού, η Μέριλιν Μονρόε στην πιο τολμηρή στιγμή της καριέρας της θα βρεθεί ανάμεσα στον Κλαρκ Γκέιμπλ, τον Μοντγκόμερι Κλιφτ και τον Ιλάι Γουάλας σε σκληρό μελόδραμα με φόντο τον αμερικανικό Νότο. Ο σύζυγός της Αρθουρ Μίλερ το έγραψε, ο Τζον Χιούστον το σκηνοθέτησε και δυστυχώς υπήρξε η τελευταία ταινία τόσο της Μονρόε όσο και του Γκέιμπλ.

HeliosPlus