Μια παράσταση εμπνευσμένη από τον κόσμο της κλασικής μουσικής και κυρίως από την «Τέχνη της φούγκας» του Μπαχ είναι το «Οpus» που παρουσιάζει ο χορογράφος Χρήστος Παπαδόπουλος στο θέατρο Πόρτα. Η νέα του πρόταση έρχεται σε μια στιγμή άκρως δυναμική, αφού η περσινή δουλειά του με τίτλο «ELVEDON» έγινε δεκτή στο πανευρωπαϊκό δίκτυο χορογράφων Aerowaves. Dance Across Europe και απέσπασε την πρώτη θέση ανάμεσα σε περίπου 540 ομάδες χορού, συγκεντρώνοντας τη μεγαλύτερη βαθμολογία. «Το πιο σημαντικό σε αυτή τη δουλειά είναι ότι κατάφερε να επικοινωνήσει με έναν κόσμο που δεν το περίμενα» λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος, δηλώνοντας παράλληλα και τη χαρά του για την καλή πορεία της παράστασης.
Στη συνέχεια ο γεννημένος στη Νεμέα χορογράφος –ο οποίος σπούδασε χορό στην Ολλανδία, θέατρο στη Δραματική Σχολή του Εθνικού και Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο ενώ έχει ήδη διαγράψει μιαν αξιόλογη διαδρομή –λέει πως ανέκαθεν τον γοήτευε η ολοκληρωμένη και σαφής κατασκευή του μουσικού έργου. Μέσα σε αυτό, συνεχίζει, ο ίδιος μπορεί να «δει» κίνηση. «Ο όρος κλασικός προέρχεται από τη λατινική λέξη classicus και την ελληνική λέξη κλασικός» αναφέρει χαρακτηριστικά σε σχέση με τη νέα του παράσταση. «Περιγράφει τη συμμόρφωση του ύφους και της σύνθεσης στα πρότυπα της ελληνικής και λατινικής αρχαιότητας. Η έννοια λοιπόν της κλασικής μουσικής παραπέμπει σε μιαν «ανώτερη» μορφή μουσικής σύνθεσης (opus) με αυστηρή δομή και πολυμορφία».
Βασικός άξονας της παράστασης είναι η μελέτη της δομής αυτής, η αποκωδικοποίηση και εν τέλει η οπτικοποίησή της ζωντανά στη σκηνή. Το «Opus» επιχειρεί να διερευνήσει το πώς οι βασικές αρχές της σύνθεσης που διέπουν ένα κλασικό κομμάτι μπορούν να εφαρμοστούν σε μια εντελώς διαφορετική μορφή τέχνης όπως είναι ο χορός. Πώς το σώμα μπορεί να γίνει η οπτική εκδοχή του μουσικού οργάνου επάνω στο οποίο αποτυπώνεται η μουσική μέσω της κίνησης και πώς η παρτιτούρα του μουσικού έργου μπορεί να δημιουργήσει και την παρτιτούρα της χορογραφίας.
Εναλλαγή μουσικών θεμάτων


«Ενα από τα χαρακτηριστικά της κλασικής μουσικής είναι η εναλλαγή μουσικών θεμάτων και ρυθμικών μοτίβων που δημιουργούν διαφορετικές εντάσεις μέσα στο έργο, καθιστώντας το αφηγηματικό» διαβάζουμε χαρακτηριστικά στο ενημερωτικό υλικό της παράστασης. «Στόχος της έρευνας» σημειώνεται παρακάτω «δεν είναι να ερμηνεύσει το μουσικό έργο ούτε να υπηρετήσει τις διαθέσεις και το συναισθηματικό φορτίο που γεννά. Στόχος είναι να αποδεσμευτεί από την αφηγηματικότητα, από την τάση για ερμηνεία και να καταπιαστεί με τον ίδιο τον πυρήνα της μουσικής, αντιμετωπίζοντάς την ως ένα πολύπλοκο και δομημένο σύνολο ήχων. Πρόκειται για μια απόπειρα καταγραφής της αυτόματης αντίδρασής μας στη μουσική».
Χρησιμοποιώντας ζωντανά όργανα στη σκηνή (φλάουτο, βιολί, κλαρινέτο, βιολοντσέλο) οι συντελεστές ακολουθούν πότε τη ρυθμική αγωγή και πότε τις μελωδικές γραμμές και προσελκύουν την προσοχή μας πότε σε ένα όργανο, πότε σε δύο, πότε σε όλη της τη μουσική ως ενιαία σύνθεση, αρχίζοντας από τη σιωπή και καταλήγοντας στην ολοκλήρωση της αριστουργηματικής αυτής σύνθεσης του Μπαχ. Με τον τρόπο αυτόν δημιουργείται ένας ιδιότυπος σκηνικός κόσμος, μέσα από τον οποίο επιχειρείται η επανασύσταση ενός νέου κώδικα ανάγνωσης του μουσικού έργου… Στο «Opus», βασισμένο στη μουσική του Μπαχ (επεξεργασία: Κορνήλιος Σελαμσής), τη σύλληψη-χορογραφία υπογράφει ο Χρήστος Παπαδόπουλος, τους φωτισμούς ο Νίκος Βλασσόπουλος και τα κοστούμια η Κλερ Μπρέισγουελ. Συμμετέχουν οι Ηλίας Χατζηγεωργίου, Γιώργος Κοτσιφάκης, Αμαλία Κοσμά, Ερμής Μαλκότσης (κίνηση), Ναυσικά Τσάρα (φλάουτο), Φαίδων Μηλιάδης (βιολί), Κώστας Τζέκος (μπάσο κλαρινέτο) και Αλέξης Καραϊσκάκης.

πότε & πού:

Το έργο «Opus» του Χρήστου Παπαδόπουλου κάνει πρεμιέρα στις 8/2 στο θέατρο Πόρτα (Μεσογείων 59).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ