Οι ταινίες «Μαχαίρι στο νερό» (1962) του Ρόμαν Πολάνσκι, «Αντρέι Ρουμπλιόφ» (1966) του Αντρέι Ταρκόφσκι , «Θεώρημα» (1968) του Πιερ Πάολο Παζολίνι και «Μυστικά και ψέματα» (1996) του Μάικ Λι βρίσκονται στο επίκεντρο του πρώτου αφιερώματος που παρουσιάζει για τη νέα σεζόν η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, με τίτλο «Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες V».

Στο «Μαχαίρι στο νερό», όπου παρακολουθούμε τα συμβάντα ανάμεσα στα μέλη ενός αμαρτωλού «τριγώνου» πάνω σε ένα πλοιάριο, ο Πολάνσκι, πειραματίζεται επάνω στο θρίλερ, χωρίς η ταινία του να ανήκει ξεκάθαρα σ’αυτό το είδος. Πάντως, βρίσκουμε εδώ στοιχεία που ακολουθούν όλο το υπόλοιπο έργο του. Χειρίζεται με θαυμαστή λιτότητα, την έλλειψη επικοινωνίας, τη μικρότητα του ανήθικου, τα υπόγεια σεξουαλικά τερτίπια και το έγκλημα ,φτιάχνοντας μιά ταινία καθρέφτη των ανθρωπίνων
αδυναμιών.
Στην πιο συμβολική ταινία του αριστερού Πιέρ Πάολο Παζολίνι, το «Θεώρημα», τα μέλη μιας μεγαλοαστικής οικογένειας του Μιλάνου (ένας καθρέφτης της νωθρής και κοιμισμένης καπιταλιστικής κοινωνίας) οδηγούνται σιγά σιγά προς την αποσύνθεση, την απόγνωση και την παράνοια, εξαιτίας της ξαφνικής επίσκεψης ενός αινιγματικού Ξένου (Τέρενς Σταμπ) που φιλοξενείται στην έπαυλή τους. Προσφέροντας στην οικογένεια την Θεία Φώτιση, ο επισκέπτης ,«ο τρομερός Θεός της δημιουργίας» όπως ο ίδιος ο Παζολίνι τον αποκάλεσε, ξυπνά τα ένστικτά της και την οδηγεί προς την καταστροφή γιατί κανένα μέλος της δεν έχει «εκπαιδευθεί» ώστε να αντέξει την κυριαρχία των συναισθημάτων και της ειλικρίνειας απέναντι στον εαυτό του.
Στα «Μυστικά και ψέματα» την πιο γνωστή ταινία του Μάικ Λι, μια Μαύρη κοπέλα (Μαριάν Ζαν Μπατίστ), ανακαλύπτει ότι η πραγματική της μητέρα είναι Λευκή (Μπρέντα Μπλέτιν). Η σχέση τους, από τη στιγμή που γνωρίζονται, θα περάσει από πολλά στάδια. Το ρεαλιστικό φιλμ του Μάικ Λι που συγκίνησε εκατομμύρια θεατές όταν πρωτοπροβλήθηκε πριν από δύο χρόνια,έχοντας κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα στο φεστιβάλ Καννών 1996 και έφτασε ως τα Οσκαρ.
Οπως όλες οι ταινίες του σπουδαίου Ρώσου κινηματογραφιστή Αντρέι Ταρκόφσκι έτσι και ο «Αντρέι Ρουμπλιόφ», η δαιδαλώδης, ποιητική, εσωτερική και εντελώς ανορθόδοξη στην δομή της βιογραφία του Ρώσου ζωγράφου που δημιούργησε μέσα στο σκότος του Μεσαίωνα, έχει προ καιρού κατακτήσει ακλόνητη θέση στην κινηματογραφική Ιστορία και καλό θα ήταν να την έχουν υπόψη τους οι νεώτεροι κινηματογραφόφιλοι που μόλις έχουν αρχίσει να ανακαλύπτουν την μοναδικότητα του «σύμπαντος Ταρκόφσκι».
Το αφιέρωμα πραγματοποιείται από την Πέμπτη 26 ως και την Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015, στην αίθουσα Σταύρος Τορνές (Αποθήκη 1, Λιμάνι), όπου θα φιλοξενείται από εδώ και στο εξής η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, μετά την ανάληψη από το Φεστιβάλ της διαχείρισης της Αποθήκης 1.
Πώληση εισιτηρίων: Αίθουσα «Σταύρος Τορνές» (Αποθήκη 1, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, cinematheque@filmfestival.gr)
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.