Mε αφορμή τον εορτασμό των 40 χρόνων παρουσίας της, η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου (ίδρυση το 1976) δραστηριοποιείται με μια σειρά εκδηλώσεων κατά τη διάρκεια του τρέχοντος και του επόμενου έτους. Η αφετηρία των εκδηλώσεων θα γίνει στο πλαίσιο του 28ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου της Αθήνας που εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 25 Νοεμβρίου και θα διαρκέσει ως την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου.
Στο αφιέρωμα του Πανοράματος οκτώ κριτικοί κινηματογράφου, εκπρόσωποι της παλαιότερης αλλά και της νέας γενιάς, θα προτείνουν τις αγαπημένες ευρωπαϊκές ταινίες τους, τις οποίες και θα προλογίσουν πριν από τις προβολές. Οι κριτικοί που επελέγησαν είναι (κατ’ αλφαβτική σειρά) ο Μισέλ Δημόπουλος, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο ταμίας της ΠΕΚΚ Ρόμπυ Εκσιέλ («Εθνος»), ο Βασίλης Κεχαγιάς, ο Αχιλλέας Κυριακίδης, που είναι επίσης σκηνοθέτης, συγγραφέας, μεταφραστής και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο διοργανωτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος αλλά και αντιπρόεδρος της ΠΕΚΚ Νίνος Φένεκ Μικελίδης («Ελευθεροτυπία»), ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, ο Ιωσήφ Πρωιμάκης (propaganda.gr) και ο Ανδρέας Τύρος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου (τα υπόλοιπα μέλη του σημερινού ΔΣ της ΠΕΚΚ είναι ο γενικός γραμματέας της Νέστορας Πουλάκος και ο Κωνσταντίνος Μπλάθρας).
Γνωστή κυρίως με το ακρωνύμιο ΠΕΚΚ, η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου ιδρύθηκε το 1976 με πρόεδρο τον Παύλο Ζάννα. Ανάμεσα στα πρώτα μέλη της ήταν ο Δημήτρης Δανίκας, ο Κώστας Σταματίου, ο Αντώνης Μοσχοβάκης, ο Βασίλης Ραφαηλίδης και ο Γ. Μπακογιαννόπουλος. Από το 1977 η ΠΕΚΚ ανήκει και στη Διεθνή Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI). Η «διεθνοποίηση» των ελλήνων κριτικών κινηματογράφου ήταν ένα σημαντικό βήμα αφού σήμανε συμμετοχές τους σε περισσότερες από πάμπολλες κριτικές επιτροπές διεθνών φεστιβάλ. Το 1977 η ΠΕΚΚ συμμετείχε στην Οργανωτική Επιτροπή του αντι-Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που έχει γράψει ιστορία στον θεσμό.
Το σωματείο των ελλήνων κριτικών είχε ενεργό ρόλο σε ό,τι αφορά τη διαμόρφωση του ελληνικού κινηματογράφου (σε θεσμικό πλαίσιο) αλλά και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Εχει συμμετάσχει στη Γνωμοδοτική Επιτροπή του υπουργείου Πολιτισμού (όπου κατέθεσε την πρόταση για τη διεθνοποίησή του το 1991), έχει διοργανώσει συνέδρια για τον ελληνικό κινηματογράφο σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και έχει λάβει μέρος σε διεθνή συνέδρια της FIPRESCI.
Οι δράσεις της ΠΕΚΚ συνεχίζονται ως σήμερα. Διοργανώνει εκδηλώσεις και αφιερώματα, εκδίδει βιβλία όπως το εξαιρετικά χρήσιμο ετήσιο αλμανάκ «Κινηματογράφος» (εγκαινιάστηκε το 1994 και δεν έχει σταματήσει να εκδίδεται) και φυσικά δίνει το παρών απονέμοντας τα δικά της βραβεία σε διάφορα ελληνικά φεστιβάλ κινηματογράφου όπως της Θεσσαλονίκης, της Δράμας και της Χαλκίδας.
Ιστορικές όμως είναι και οι βραβεύσεις των ελλήνων κριτικών για την καλύτερη ελληνική ταινία: το 1986 αναδείχθηκε η «Ευδοκία» του Αλέξη Δαμιανού και το 2006 ο «Δράκος» του Νίκου Κούνδουρου.
Οι επιλογές ταινιών των οκτώ μελών της ΠΕΚΚ στο Πανόραμα είναι οι εξής:
  • «Ο πορτοφολάς» του Ρομπέρ Μπρεσόν (Δημόπουλος)
  • «Σύντομη συνάντηση» του Ντέιβιντ Λιν (Εκσιέλ)
  • «Η γυναίκα της διπλανής πόρτας» του Φρανσουά Τριφό (Κεχαγιάς)
  • «Φάνι και Αλέξανδρος» του Iνγκμαρ Μπέργκμαν (Κυριακίδης)
  • «Λόλα Μοντές» του Mαξ Οφίλς (Μικελίδης)
  • «Senso» του Λουκίνο Βισκόντι (Μπακογιαννόπουλος)
  • «Μαζί, ποτέ» του Φατίχ Ακίν (Πρωιμάκης)
  • «Alphaville» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ (Τύρος)

HeliosPlus