Τετραήμερο μίνι φεστιβάλ ταϊβανέζικων ταινιών έχει προγραμματίσει από την Πέμπτη 29 Οκτωβρίου ως την Κυριακή 1 Νοεμβρίου το Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης · προσπάθεια που υποστηρίζει η Αντιπροσωπεία της Ταϊπέι στην Αθήνα. Οι τρεις ταινίες που θα προβληθούν δεν φέρουν υπογραφές γνωστών σκηνοθετών και δεν ανήκουν σε αυτές που αναδεικνύονται τα τελευταία χρόνια σε διάφορα διεθνή φεστιβάλ. Από μόνο του όμως αυτό το στοιχείο μπορεί να ελκύσει την περιέργεια ακριβώς λόγω της άγνωστης _στην χώρα μας_ πλευράς αυτής της κινηματογραφίας.

Τη Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου στις 20:00 και το Σάββατο 31 Οκτωβρίου στις 19.00 θα προβληθεί η ταινία «Step back to glory» του Τσάνγκ Μπό –ρι που είναι εμπνευσμένη από την πραγματική ιστορία της επιτυχημένης πορείας της ομάδας διελκυστίνδας του Γυμνασίου Θηλέων του Jingmei η οποία, από το 2010, έχει κατακτήσει πολλές φορές το παγκόσμιο Κλειστό Πρωτάθλημα Διελκυστίνδας. Μια ταινία που προβάλλει τον αγώνα και το πείσμα για επιτυχία στην εφηβική ηλικία της «φωτιάς και του σιδήρου».

Το οικογενειακό δράμα του Τζέν Ιού –σιούν «Zone Pro Site» που θα προβληθεί την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου στις 20:00 ακούγεται κάπως πιο συντηρητικό: η ταινία αφηγείται την ιστορία της κόρης ενός μάγειρα κέιτερινγκ η οποία βλέποντας ότι η φυγή από την οικογένειά της για να ακολουθήσει καριέρα μοντέλου δεν την οδηγεί πουθενά, επιστρέφει σπίτι με την ελπίδα να γίνει μέλος της οικογενειακής επιχείρησης.. Θυμίζουμε ότι ο Τζέν Ιού –σιούν έγινε γνωστός το 1995 με την βραβευμένη ταινία του «Tropical Fish».

Και τέλος, την Κυριακή 1 Νοεμβρίου στις 20.00 ο «Ρυθμός της βροχής» όπως μεταφράζεται η ταινία «Rhythm of the Rain» του Βίνσεντ Φονγκ είναι ένα ερωτικό δράμα με κεντρικά πρόσωπα ένα νεαρό τραγουδιστή και μια φοιτήτρια με προβλήματα ακοής. Το γεγονός ότι η κοπέλα θυμίζει στον τραγουδιστή την πρώην του (επίσης τραγουδίστρια) θα παίξει καταλυτικό ρόλο στην ιστορία μιας ταινίας που διακρίθηκε για το τραγούδι της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Χονγκ Κονγκ.

Σύντομο χρονικό ταϊβανέζικου κινηματογράφου
Τα θεμέλια της άνθισης που έχει σημειωθεί τα τελευταία 25 χρόνια στον κινηματογράφο της Ταϊβάν βρίσκονται στην στιβαρή παρουσία σημαντικών σκηνοθετών που διακρίνονται σε μεγάλα φεστιβάλ. Ο Χου Χσιάο Χσιεν (που εφέτος τιμήθηκε στο φεστιβάλ Κανών με το βραβείο σκηνοθεσίας για την «Δολοφόνο»), ο Έντουαρντ Γιανγκ, ο Τσάι Μινγκ-Λιάνγκ και ο Ανγκι Λι ο οποίος μετά την επιτυχία του «Τίγρης και δράκος» μεταπήδησε με επιτυχία και στο Χόλιγουντ κερδίζοντας δυο Οσκαρ σκηνοθεσίας για «Το μυστικό του Brokeback Mountain» και την «Ζωή του Π».
Ο Ταϊβανέζικος κινηματογράφος άρχισε να σταθεροποιείται αρκετά χρόνια μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο όταν στην δεκαετία του 1960 ταινίες βασισμένες στην παραδοσιακή λαϊκή όπερα ή το σύγχρονο μελόδραμα, γυρίζονταν στην παραδοσιακή διάλεκτο Holo. Σημείωναν μεγάλη ντόπια επιτυχία αλλά στον υπόλοιπο κόσμο παρέμεναν άγνωστες. Τα πράγματα άρχισαν σιγά σιγά να αλλάζουν όταν στην κινηματογραφική παραγωγή μπήκε η Μανδαρίνικη διάλεκτος που εκτόπισε τη γλώσσα Holo.
Με βάση του κυρίως γνωστά μυθιστορήματα της Ταϊβάν, ο ρομαντικός κινηματογράφος της Ταϊβάν είχε μεγάλη πέραση στο ασιατικό κοινό της δεκαετίας του 1970, ενώ στην αμέσως επόμενη αναπτύχθηκε το λεγόμενο Νέο Κύμα της Ταϊβάν όπου νέοι σκηνοθέτες άρχισαν να αναζητούν δημιουργικές εξόδους και ύφος αιρετικό σε σχέση με εκείνο της ως τότε κυρίαρχης κινηματογραφίας (ο Χου Χσιάο Χσιέν και ο Εντουαρντ Γιανγκ είναι οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς).
Στη δεκαετία του 1990 εμφανίστηκε ένα δεύτερο κύμα νέων σκηνοθετών (βασικοί εκπρόσωποί του οι Ανγκ Λι και Τσάι Μινγκ Λιναγκ) ενώ μετά από μια «κοιλιά» στα μέσα της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, ο ταϊβανέζικος κινηματογράφος, την τελευταία πενταετία έχει πάρει ξανά τα πάνω με ταινίες που διερευνούν θέματα ταμπού όπως η σεξουαλική αφύπνιση.
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα 177 78, τηλ. 210 3418 550, φαξ. 210 3418 570