Βαθμολογία:5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη

«Macbeth» κοντά στο αριστούργημα
Στις αρκετές κινηματογραφικές μεταφορές του θεατρικού έργου «Macbeth» του Γουίλιαμ Σαίξπηρ (Ακίρα Κουροσάβα, Ορσον Γουέλς, Ρόμαν Πολάνσκι) η τελευταία που γύρισε ο Αυστραλός Τζάστιν Κερζέλ αφηγούμενος την τραγική ιστορία του αφοσιωμένου στρατιώτη που παγιδεύεται στη γλύκα της εξουσίας και με τη βοήθεια της δαιμονικής γυναίκας του εξελίσσεται σε αποτρόπαιο κτήνος ανήκει ήδη σε εκείνες που αξίζουν περίοπτη θέση. Για πολλούς λόγους.
Πρώτον, είναι μια καθ’ όλα «σωματική» δημιουργία, στάζει αίμα και ιδρώτα, νιώθεις ότι το φυσικό κρύο των χώρων σε διαπερνά, ότι είσαι κι εσύ «μέσα» της.
Δεύτερον, ο Κερζέλ τόλμησε να χρησιμοποιήσει τον γνήσιο (και δύσκολο) σαιξπηρικό λόγο ακολουθώντας κατά γράμμα τους κανόνες των στίχων και των διαλόγων του βάρδου. Και κατάφερε να μην κουράσει στο παραμικρό.
Τρίτον, η ταινία έχει ένα ερμηνευτικό πολυβόλο στη διάθεσή της, τον Μάικλ Φασμπέντερ, ο οποίος «πετυχαίνει» έναν πέρα για πέρα σαρκικό, ωμό Μακμπέθ (κάτι που δεν θα έλεγα για τη φτιαχτή Λαίδη της Μαριόν Κοτιγιάρ) ο οποίος δεν βγαίνει εύκολα από τη μνήμη –σε αντίθεση για παράδειγμα με τον δικαίως ξεχασμένο, «αδύναμο» Μακμπέθ του Τζον Φιντς στην ταινία του Πολάνσκι.
Τέταρτον, ο Κερζέλ αξιοποιεί με ελάχιστα εφέ τους φυσικούς χώρους των γυρισμάτων (Isle of Sky, Σκωτία, Κάστρο Μπάμπεργκ, Νορθάμπερλαντ, Αγγλία κ.ά.) και σε αυτό το σημείο η ταινία θυμίζει αρκετά εκείνη του Πολάνσκι.
Τελικά αυτή η πρωτόγονη εικόνα του «Μακμπέθ», αποτέλεσμα γυρισμάτων που κατά ένα μεγάλο μέρος έγιναν με φυσικούς φωτισμούς (στα εσωτερικά γυρίσματα το φως είναι κεριών ή δαυλιών, οπότε το σκότος είναι τόσο φυσικό), γίνεται ως και εθιστική.
Βαθμολογία: 4
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – STER IΛION – ODEON STARCITY – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – NANA – ΑΕΛΛΩ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΒΑΝΑ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ – ΙΝΤΕΑΛ – ΙΛΙΟΝ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – GAZARTE – CINERAMA – ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – STER MAΚEΔONIA – ΟΛΥΜΠΙΟΝ – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ
————————-
Ιδιοφυής παράνοια
«Ή θα νικήσω ή θα με νικήσουν» απαντούσε πριν από τους αγώνες του ο διάσημος αμερικανός σκακιστής Μπόμπι Φίσερ (1943 -2008), ο οποίος διακρίθηκε επίσης για την απερίγραπτη αγένεια και την –σε σημείο παράνοιας –αντικοινωνική συμπεριφορά του (εξαφανίστηκε από προσώπου γης για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα). Το κεντρικό βάρος της ταινίας του Εντουαρντ Ζουίκ «Θυσιάζοντας ένα πιόνι» («Pawn sacrifice», ΗΠΑ, 2015) που ασχολείται με τον Φίσερ βρίσκεται στη μεγάλη μονομαχία του με τον ρώσο σκακιστή Μπορίς Σπάσκι τη δεκαετία του 1970. Ο Ζουίκ κινηματογραφεί τους αγώνες τους με ένταση ανάλογη με αγώνα μποξ, αναδεικνύοντας κάθε τερτίπι του Φίσερ (π.χ. απαίτησε να μεταφερθεί ο αγώνας σε κλειστό δωμάτιo γιατί τον ενοχλούσε ο θόρυβος). Εν προκειμένω βέβαια πραγματική δύναμη της ταινίας είναι ο ίδιος ο ρόλος του Μπόμπι Φίσερ και ο Τόμπι Μαγκουάιρ που τον υποδύεται είναι πράγματι εκρηκτικός δίπλα σε ένα ικανοποιητικό καστ δευτεραγωνιστών: ο Μάικλ Στούμπαργκ (δικηγόρος και κάτι σαν ατζέντης του), ο Πίτερ Σάρσγκααρντ (ιερέας, πρώην σκακιστής και κάτι σαν προπονητής του) και ο Λιβ Σράιμπερ (Σπάσκι).
Βαθμολογία: 2 1/2
ΑΘΗΝΑ: ODEON ΟΠΕΡΑ – CINE ΨΥΧΙΚΟ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ ΔΑΦΝΗ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – ΟΛΥΜΠΙΟΝ – CINEMA ONE
————————-
Συνταξιούχος ναι, πεθαμένος όχι!
Το κενό που πρέπει να γεμίσει στη ζωή του ο συνταξιούχος χήρος και παππούς Μπεν Γουίτακερ (Ρόμπερτ Ντε Νίρο), κεντρικός ήρωας στον «Αρχάριο» («The Intern», ΗΠΑ, 2015) είναι να απασχοληθεί επαγγελματικά με κάτι. Οτιδήποτε. Καλή η γιόγκα, το τάι τσι, καλή και η μαγειρική, καλά και τα ταξίδια. Ομως κάτι λείπει και αυτό λέγεται «είμαι εδώ!», «υπάρχω». Γι’ αυτό και τελικά ο Μπεν πιάνει δουλειά στην επιτυχημένη ιστοσελίδα e-commerce About The Fit στο Μπρούκλιν, την οποία διευθύνει η Τζουλς Οστιν (Αν Χάθαγουεϊ), μια αυτοδημιούργητη επιχειρηματίας και το πρότυπο της καλοσύνης και της δίκαιης εργοδότριας. Αλλά της τον έχουν φορτώσει και δεν τον θέλει. Πώς θα τη «ρίξει» τελικά ο παππούς; Η σχέση των δυο τους είναι η ραχοκοκαλιά της πολύ γλυκιάς, πολύ καλοπροαίρετης, πολύ τρυφερής αλλά όχι… σπουδαίας κομεντί της Νάνσι Μέγερς, η οποία φέρνει κοντά τα δύο κεντρικά πρόσωπα δίνοντας σημασία στις λεπτομέρειες: ο Μπεν και η Τζουλς τρώνε μαζί πίτσα, ο Μπεν παίζει με το κοριτσάκι της κ.ο.κ. Είναι σαν να έχεις δει την ταινία προτού καν τη δεις. Οσο για τον Ντε Νίρο, αναρωτιέσαι αν κι αυτός έχει την ανάγκη να γεμίσει κάποια κενά στη ζωή του. Δεν εξηγείται αλλιώς η συμμετοχή του σε αυτού του τύπου τις ταινίες που ναι μεν είναι ευχάριστες αλλά ξεχνιούνται προτού καν τελειώσουν. Ε, πώς να το κάνεις, στενοχωριέσαι βλέποντας τον «Ταξιτζή» του Μάρτιν Σκορσέζε να υποδύεται εδώ τον ανήσυχο σοφέρ ενός πλουσιοκόριτσου…
Για περισσότερες πληροφορίες διαβάστε άρθρο Γιατί ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο έχει τόσα νεύρα;
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΣINE ΠΑΡΙ – ΦΟΙΒΟΣ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΣΙΝΕΑΚ ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ – ΟΛΑ TA VILLAGE
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – CINEPLEXX
————————-
Περπατώντας στα σύννεφα
Τη συναρπαστική ιστορία του Φιλίπ Πετί, του ατρόμητου γάλλου σκοινοβάτη που τον Αύγουστο του 1974 πέτυχε το «ακατόρθωτο» στη Νέα Υόρκη διασχίζοντας πάνω σε ένα σκοινί το διάστημα που χώριζε τις κορυφές των Διδύμων Πύργων, μετέφερε ο Ρόμπερτ Ζεμέκις στη «Βόλτα στο κενό» («The walk», ΗΠΑ, 2015). Δεν είναι η πρώτη φορά που η ιστορία περνά στην οθόνη, αφού το 2008 ο Τζέιμς Μαρς κέρδισε το Οσκαρ ντοκιμαντέρ για το «Man on wire» που παρουσίαζε το πρωτότυπο κινηματογραφημένο υλικό. Ο Ζεμέκις χρησιμοποιεί την κλασική αφήγηση του «σύγχρονου αμερικανικού παραμυθιού» α λα «Φόρεστ Γκαμπ». Πιάνει την περίπτωση του σκοινοβάτη (Τζόζεφ Γκόρντον-Λέβιτ) από παιδί, συνεχίζει με την ενηλικίωσή του δίπλα στον μέντορα Πάπα Ρούντι (Μπεν Κίνγκσλεϊ) και καταλήγει στο κατόρθωμά του στη Νέα Υόρκη. Ωστόσο αν κάτι εδώ αξίζει πραγματικά αυτό είναι το 3D, το σύστημα στο οποίο η ταινία γυρίστηκε. Το κομμάτι της ταινίας όπου βλέπουμε τον Πετί να διασχίζει την απόσταση ανάμεσα στους δύο Πύργους (και όχι μία φορά αλλά οκτώ!) κόβει την ανάσα με το… τσεκούρι! Ως κινηματογραφική εμπειρία συναρπάζει, αν και δεν είμαι βέβαιος για το πώς θα νιώσουν οι πάσχοντες από υψοφοβία.
Για περισσότερες πληροφορίες διαβάστε ρεπορτάζ Σχοινοβάτης στο «Σημείο 0»
Βαθμολογία: 3 1/2
ΑΘΗΝΑ 3D: ODEON STARCITY – VILLAGE PENTH – ΔΑΝΑΟΣ – ΝΑΝΑ
AΘHNA 2D:ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΔΑΝΑΟΣ – ΕΛΛΗ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ – ΝΑΝΑ – ΟΝΑΡ – ΟΝΕΙΡΟ ΡΕΝΤΗ – ΟΣΚΑΡ – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2D: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 3D: CINEMA ONE – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER MAKEΔONIA – VILLAGE COSMOS – ΒΑΚΟΥΡΑ – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ
————————-

Μακριά, μακριά ,μακριά!
Αναρωτιέται κανείς για τα κίνητρα των δημιουργών μιας ταινίας που στοχεύει να επιστρέψει στον τρόμο του κινηματογραφικού κανιβαλισμού που ευδοκίμησε _ευτυχώς για λίγο_ στην δεκαετία του 1970 με σκουπίδια όπως τα «Τελευταίοι κανίβαλοι» και «Ολοκαύτωμα των κανίβαλων» του Ρουγκέρο Ντεοντάτο. Ο Ελι Ροθ που σήμερα παρουσιάζει τους «Κανίβαλους» («The green inferno», ΗΠΑ, 2015) θα πρέπει μάλλον να τα έχει τα θέματά του. Δεν εξηγείται διαφορετικά αυτός ο σαδιστικός παραλογισμός βίας των ξεσκισμένων ανθρώπινων σαρκών από τα δόντια Περουβιανών κανίβαλων που παρουσιάζει στο τελευταίο έκτρωμά του ο δημιουργός του «Hostel». Μια ταινία που μόνον αναγούλα μπορεί να προκαλέσει, όπως εξάλλου συμβαίνει και με τους ήρωες της ιστορίας που κάνουν εμετό πριν τους φάνε ζωντανούς.
Βαθμολογία: 0
ΑΘΗΝΑ: ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEPLEXX

Προβάλλονται επίσης
Στο ντοκιμαντέρ «Μάνα» (Ελλάδα, 2015) που προβάλλεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, η Βάλερυ Κοντάκος ακτινογραφεί την σοβαρή και επίπονη δουλειά που κάνουν οι καλόγριες του Λυρείου Παιδικού Χωριού στο Νέο Βουτζά Αττικής προστατεύοντας παραμελημένα και κακοποιημένα παιδιά. Για περισσότερες πληροφορίες διαβάστε ρεπορτάζ Μοναχές με άποψη για τη ζωή
Βαθμολογία: 2 1/2
>>Αποκλειστικά στον Δαναό, το ντοκιμαντέρ «Bikes vs Cars» (Σουηδία, 2014) του Φρέντρικ Γκέρτεν επεξεργάζεται την ιδέα του ποδήλατου και της χρήση του ως πρόταση απέναντι στην πολύμορφη παγκόσμια κρίση πο βιώνουμε στις μέρες μας.
Βαθμολογία: _
>>Η κούκλα Μπάρμπι συνεχίζει την επιτυχημένη κινηματογραφική πορεία της με την animation ταινία «H Barbie και οι αδερφούλες της σε μια απίθανη κουβαροπεριπέτεια»
Βαθμολογία: _
ΑΘΗΝΑ:ODEON STARCITY -STER ΙΛΙΟΝ –ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE –ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ, ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΙΔΑΡΙ –ΖΕΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΑΝΑ κ.α. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS