Είναι η τρίτη φορά που η όπερα ετοιμάζεται να φλερτάρει ασύστολα με τη μόδα και όλα αυτά με τις ευλογίες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Υπό τον τίτλο «Το Ονειρο –Il Sogno», ο μέχρι πρότινος εκθεσιακός χώρος του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο ιστορικό Ωδείο Αθηνών θα μεταμορφωθεί στις 21 Μαΐου σε ένα ονειρικό τοπίο-σημείο συνάντησης των δύο φαινομενικά τόσο αντίθετων κόσμων.
Το πρότζεκτ «Οπερα και Μόδα» βασίζεται σε μια ιδέα της δημοσιογράφου του «Βήματος» Ισμας Τουλάτου, η οποία έχει και τη γενική επιμέλεια. Συγκεκριμένα επιχειρεί να συνδυάσει το λυρικό θέατρο με την υψηλή ραπτική με τρόπο ισότιμο και δημιουργικό προκειμένου να αναδείξει τις πολλαπλές δυνατότητες σύγκλισης των δύο κόσμων τα τελευταία 25 χρόνια. Το γεγονός ότι κορυφαίοι σχεδιαστές (Αρμάνι, Μισόνι, Γκαλιάνο, Πράντα, Λάγκερφελντ, Ουνγκαρό, Αλάια κ.ά.) γοητεύονται και υπογράφουν κοστούμια για τη θεατρικότερη από όλες τις τέχνες ενέπνευσε τη δημοσιογράφο να ερευνήσει αυτό το φαινόμενο και επί ελληνικού εδάφους.
Αυτή τη φορά τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Κωνσταντίνος Ρήγος. Η μόδα εκπροσωπείται από τη σχεδιάστρια Λουκία και το μακιγιάζ υπογράφει ο Αχιλλέας Χαρίτος. Τη μουσική επιμέλεια έχει ο Δημήτρης Γιάκας, ο οποίος θα συνοδεύσει τους ερμηνευτές στο πιάνο, ενώ βιολί θα παίξει ο Παναγιώτης Τζιώτης. Αριες και αποσπάσματα των Ντβόρζακ, Μπερλιόζ, Μασνέ, Ραχμάνινοφ, Λέχαρ και Οφενμπαχ θα ερμηνευτούν από τους μονωδούς της ΕΛΣ Βασιλική Καραγιάννη, Μαρία Κόκκα, Μυρσίνη Μαργαρίτη (σοπράνο), Αρτεμη Μπόγρη (μέτζο σοπράνο), Νίκο Στεφάνου (τενόρο) και Τάσο Αποστόλου (μπάσο). Θα συμπράξουν χορευτές του μπαλέτου αλλά και σπουδαστές της Σχολής Χορού της ΕΛΣ.
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος μάς μίλησε γι’ αυτή τη νέα περιπέτειά του: «Ο χώρος του Ωδείου Αθηνών, το οποίο είναι ένα κτίριο-σύμβολο του ελληνικού μοντερνισμού, με την ψυχρή αισθητική του λευκού χώρου, αλλά και με πολύ έντονα αρχιτεκτονικά στοιχεία, με σκάλες και μπαλκόνια, προσφέρει το ιδανικό σκηνικό για να στήσουμε το σύμπαν του Ονείρου. Για την ακρίβεια, οι θεατές θα παρακολουθήσουν 14 διαφορετικές εικόνες ονείρου, με τη δράση να μοιράζεται ταυτόχρονα σε τρία επίπεδα, στο ισόγειο, στον πρώτο και στον δεύτερο όροφο. Η ιδέα είναι ότι μια ομάδα κοριτσιών και αγοριών αποκοιμιούνται και όλα αρχίζουν να συμβαίνουν ενώ ονειρεύονται. Οι δημιουργίες της Λουκίας, ονειρικές από μόνες τους, συμβάλλουν στο χτίσιμο αυτού του ονειρικού κόσμου αλλά και ενδίδουν στην αποδόμηση, δεχόμενες την εισβολή ανατρεπτικών ποπ στοιχείων».
Οσο για τη σχέση όπερας και μόδας «ο τρόπος με τον οποίο ντύνονται οι άνθρωποι έχει εξ αγχιστείας καθορίσει και την τέχνη, από την trash περίοδο των 80s ως τη μίνιμαλ αισθητική των Γιαπωνέζων. Πάντα έβρισκα πολύ κομπλεξική τη σκέψη ότι όταν έχεις πολύ έντονη άποψη στα κοστούμια στερείσαι ουσίας στην ίδια σου την παράσταση. Γιατί να μη δίνεις την ίδια σημασία και στα δύο; Σε τελική ανάλυση, η μόδα είναι ένας τρόπος να σκηνοθετείς τον εαυτό σου».
Ο ίδιος θεωρεί ότι «η όπερα παραμένει μια διαχρονική αξία, που σε κάθε περίοδο βρίσκει το κοινό της, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τον χορό. Η όπερα παραπέμπει σε ένα εκλεκτό είδος τέχνης με εκλεκτούς καλεσμένους. Το κοινό της μπορεί να είναι συγκριτικά μικρότερο από κάποια πιο λαοφιλή είδη τέχνης, είναι όμως το πιο πιστό απ’ όλα. Ξέρει ακριβώς γιατί και πού πηγαίνει».
Συχνά του καταλογίζουν ότι καταπιάνεται με εκ διαμέτρου αντίθετα πράγματα: από τη σκηνοθεσία βιντεοκλίπ ποπ και λαϊκών ειδώλων ως το ανέβασμα απαιτητικών μιούζικαλ ή κλασικών έργων. «Θέλω να είμαι συνδεδεμένος τόσο με την απολλώνια όσο και με τη διονυσιακή πλευρά των πραγμάτων. Μπορώ να συνδυάζω και τα δύο, είναι μια εσωτερική ανάγκη να εκφράζομαι και με τους δύο τρόπους, μόνο έτσι βρίσκω ισορροπία. Κάνω μόνο τα πράγματα που με ενδιαφέρουν, χωρίς να φοβάμαι τις ταμπέλες. Γι’ αυτό και όταν η Ισμα μου πρότεινε να αναλάβω αυτό το πρότζεκτ είπα αμέσως ναι».

«Ενας τρόπος να βρούμε τον εαυτό μας»
Η εμπνεύστρια του όλου εγχειρήματος Ισμα Τουλάτου λέει χαρακτηριστικά: «Τα κοινά στοιχεία μεταξύ όπερας και μόδας είναι πολύ περισσότερα απ’ ό,τι θα μπορούσε κάποιος να φανταστεί. Οπως στην όπερα ανατρέχεις και βρίσκεις κάτι εντελώς δικό σου καθώς είναι το κατ’ εξοχήν είδος τέχνης που τραβάει το συναίσθημα στα άκρα, έτσι και η μόδα αποτελεί μια άσκηση ταυτότητας για τον καθένα μας. Ενας τρόπος να βρούμε τον εαυτό μας. Επίσης, και οι δύο αυτοί τομείς βρίσκονται σε μεταβατική περίοδο. Η μόδα έχει μετακινηθεί από το δόγμα «κανονικά ρούχα για κανονικές γυναίκες» δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στο ρούχο-«κοστούμι» και ταυτόχρονα οι επιδείξεις μόδας δεν βασίζονται σε μια απλή πασαρέλα αλλά αποτελούν πλέον εντυπωσιακά θεάματα με αρχή, μέση και τέλος».
Αντιστοίχως, η όπερα βρίσκεται αντιμέτωπη με διάφορα διλήμματα και ερωτήματα: «Είναι ένα είδος που μπορεί να επιβιώσει στις ημέρες μας; Μήπως το κοινό της γερνάει και δεν φρεσκάρεται με νέο αίμα; Είναι προτιμότερο ένα κλασικό ή ένα σύγχρονο ανέβασμα; Τα πράγματα που συμβαίνουν στο εξωτερικό είναι πολύ ελπιδοφόρα: γράφονται νέα έργα, το νεανικό κοινό είναι πιο ένθερμο απ’ ό,τι νομίζουμε, νέοι χώροι αξιοποιούνται. Και η στείρα ελληνική άποψη ότι είναι ένα είδος ελιτίστικο σιγά-σιγά αποσύρεται καθώς η όπερα, αν την καταλάβεις σε βάθος, θα σου αποκαλύψει ότι είναι μια μορφή τέχνης που μπορεί να εκφράσει τα πάντα».
πότε & πού:

Ωδείο Αθηνών, Ρηγίλλης και Βασιλέως Γεωργίου Β’ 17-19, 21 Μαΐου. Ωρα έναρξης: 21.00. Η είσοδος είναι ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα διανέμονται μία ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης στην είσοδο του Ωδείου Αθηνών. Παράλληλα θα υπάρχει και ζωντανή μετάδοση της βραδιάς στον προαύλιο χώρο του Ωδείου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ