Ηταν αργά το απόγευμα της Μεγάλης Πέμπτης όταν δέχθηκα στο γραφείο το πολυαναμενόμενο τηλεφώνημα. «Καλησπέρα, είμαι ο Σάιμον Ρατλ» ακούω από την άλλη άκρη της γραμμής. Τόσο απλά… σε αναντιστοιχία, ίσως, με ό,τι θα περίμενε κανείς από έναν τόσο λαμπερό σταρ όσο ο 60χρονος αρχιμουσικός ο οποίος κατέχει τον τίτλο του σερ και εν προκειμένω επέδειξε βρετανική ακρίβεια στην προγραμματισμένη ώρα του τηλεφωνικού ραντεβού. Toν συνοδεύει βέβαια η φήμη ανθρώπου άμεσου και επικοινωνιακού. Οσοι είχαν μάλιστα την ευκαιρία να τον γνωρίσουν στο περιθώριο του προηγούμενου «Κοντσέρτου της Ευρώπης» της περίφημης Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Βερολίνου στην Αθήνα το 2004 –στο Ηρώδειο είχε δοθεί τότε –τον θυμούνται χαμογελαστό, ευγενικό και πρόθυμο να ανταλλάξει μια κουβέντα με όποιον τον πλησίαζε…

Η προσφορά των Γερμανών

«Αλήθεια; Εχουν περάσει κιόλας 11 χρόνια από εκείνη τη συναυλία;» με ρώτησε με έκπληξη όταν του το υπενθύμισα προσθέτοντας ότι επρόκειτο για τη χρονιά που η Αθήνα φιλοξένησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. «Α, ναι… ήταν τότε που όλοι νομίζαμε ότι δεν θα τελειώσουν τα έργα αλλά τελικά διαψευστήκαμε. Κάποιοι πρέπει να έκαναν πραγματικό αγώνα δρόμου μετά την 1η Μαΐου που δόθηκε η συναυλία μας» λέει μεταξύ αστείου και σοβαρού, ενώ μιλάει με πραγματικό θαυμασμό για το ρωμαϊκό ωδείο.
Το επικείμενο «Κοντσέρτο της Ευρώπης» του 2015 που θα δώσει η Φιλαρμονική του Βερολίνου υπό τη διεύθυνσή του την Πρωτομαγιά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών –και θα μεταδοθεί τηλεοπτικά σε αρκετές χώρες αλλά και διαδικτυακά παγκοσμίως –έρχεται σε μια πολύ διαφορετική συγκυρία για τη χώρα μας. «Η Ορχήστρα ανυπομονεί να ξανάρθει στην Αθήνα» λέει ο βρετανός μαέστρος και συνεχίζει: «Εχουν επίγνωση βέβαια του ότι βρισκόμαστε σε μια ευαίσθητη στιγμή. «Αναρωτιόμαστε πόσο δημοφιλείς είναι αυτόν τον καιρό οι Γερμανοί στην Ελλάδα» ακούς να λένε. Από την άλλη πλευρά, το αισθάνονται και ως προσφορά. «Τουλάχιστον μπορούμε να έρθουμε και να παίξουμε μουσική σε αυτή τη δύσκολη εποχή», αυτή είναι η σκέψη».

«Στα καλά και στα άσχημα»

Το «Κοντσέρτο της Ευρώπης» διοργανώνεται από το 1991 κάθε Πρωτομαγιά από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, σε ανάμνηση της ίδρυσής της ως ανεξάρτητου μουσικού φορέα την 1η Μαΐου 1882. Η εν λόγω συναυλία, πέρα από τον επετειακό χαρακτήρα της, έχει επίσης συμβολική αξία για την προώθηση της ευρωπαϊκής ιδέας σε ολόκληρο τον κόσμο: μέσω αυτής επιχειρείται να δοθεί έμφαση στους πολιτιστικούς συσχετισμούς και στα κοινά σημεία των μελών της ευρωπαϊκής οικογένειας. «Η αρχική ιδέα ήταν να εμφανιστεί η Ορχήστρα σε «αναπάντεχα» μέρη» λέει ο σερ Σάιμον Ρατλ. «Να προσφέρει ένα μουσικό δώρο στην Ευρώπη παίζοντας σε χώρους όπου κάτω από άλλες συνθήκες δεν θα έπαιζε. Τώρα βέβαια η περίσταση είναι διαφορετική: θα εμφανιστούμε σε μια σπουδαία αίθουσα συναυλιών. Αυτή η συναυλία είναι μια υπέροχη ιδέα, η οποία όμως με τα χρόνια γίνεται όλο και πιο δύσκολο να υλοποιηθεί για λόγους οικονομικούς. Είναι αρκετά δαπανηρή ιστορία. Από την άλλη, είναι μια εκδήλωση που όλοι την περιμένουμε με μεγάλη χαρά».
Πιστεύει ότι στη δεδομένη συγκυρία για την Ευρώπη η συναυλία θα μπορούσε να λάβει μια διάσταση ακόμη πιο ξεχωριστή; «Θεωρώ πως θα έπρεπε» λέει και συνεχίζει: «Είμαστε σε μια κοινότητα όλοι μαζί κι ελπίζω να μείνουμε όλοι μαζί. Προέρχομαι από μια χώρα η οποία δεν συνειδητοποιεί πάντα ότι ανήκει στην Ευρώπη. Οσοι ταξιδεύουν όμως στη Γηραιά Ηπειρο καταλαβαίνουν τα «δώρα» που μας προσφέρει: συνειδητοποιούν πόσο ισχυρό και πόσο σημαντικό είναι να μείνουμε όλοι μαζί και στα καλά και στα άσχημα. Από αυτή την άποψη λοιπόν θεωρώ ότι η συγκεκριμένη συναυλία είναι μια πολύ ισχυρή τοποθέτηση-δήλωση. Η Φιλαρμονική του Βερολίνου είναι μια ορχήστρα στην οποία εκπροσωπούνται 26 εθνικότητες: όχι όλες ευρωπαϊκές, υπάρχει όμως μια ενδιαφέρουσα μείξη. Είμαστε ένα είδος ευρωπαϊκού project από μόνοι μας».

Ο απολογισμός και οι «μνηστήρες»

Στο προηγούμενο «Κοντσέρτο της Ευρώπης» που δόθηκε στην Αθήνα το 2004 ο Ρατλ είχε σχετικά πρόσφατα αναλάβει τη θέση του μόνιμου αρχιμουσικού στη Φιλαρμονική του Βερολίνου, προερχόμενος από τη Συμφωνική του Birmingham, όπου η θητεία του είχε θεωρηθεί ένα «μικρό θαύμα». Τώρα η σχέση του με την Ορχήστρα είναι ώριμη. Ετοιμάζεται μάλιστα να κλείσει το κεφάλαιο αυτό της καριέρας του, αφού το 2018 θα αποχωρήσει από τη θέση. Λίγες ημέρες μάλιστα μετά την αθηναϊκή συναυλία, στις 11 Μαΐου, το σύνολο θα αποφασίσει με τη διαδικασία της ψηφοφορίας τον διάδοχο του βρετανού μαέστρου, με τις προβλέψεις να δίνουν και να παίρνουν εδώ και μήνες στον διεθνή Τύπο. Θα είναι ο αργεντινο-ισραηλινός αρχιμουσικός Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ ο οποίος στην προηγούμενη ψηφοφορία έχασε με διαφορά στήθους από τον Ρατλ; Θα είναι ο Λετονός Μάρις Γιάνσονς ο οποίος μόλις προ ημερών απάντησε σιβυλλικά σε σχετική ερώτηση στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την ανακοίνωση της επόμενης σεζόν της Ορχήστρας της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας όπου κατέχει τη θέση του μόνιμου αρχιμουσικού; Θα είναι ο Γερμανός Κρίστιαν Τίλεμαν ή μήπως κάποιο όνομα-έκπληξη, απρόβλεπτο ακόμη και στους καλύτερους γνώστες του παρασκηνίου;
Ενόσω όμως αναμένεται ο «λευκός καπνός», πώς αποτιμά ο ίδιος ο Ρατλ τη θητεία του στο Βερολίνο; «Νομίζω πως είμαι ο τελευταίος που μπορεί να κάνει τον απολογισμό» απαντά. «Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι στη διάρκεια αυτών των χρόνων –16 όταν πλέον θα έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος –έμαθα κάποιες χιλιάδες καινούργια πράγματα. Είναι μια υπέροχη εμπειρία. Πρόκειται πραγματικά για μία από τις καλύτερες ορχήστρες στον κόσμο. Εξερευνήσαμε καινούργια πράγματα. Κυριολεκτικά δεν μετανιώνω ούτε για ένα λεπτό απ’ όλα αυτά τα χρόνια» λέει με νόημα.

Η επιστροφή στο σπίτι και ο τρόμος των μεγάλων προσδοκιών
Το επόμενο βήμα στην καριέρα του έχει γίνει ήδη γνωστό. Από το 2017 αναλαμβάνει το «τιμόνι» της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου, γεγονός που έχει γεννήσει μεγάλες προσδοκίες στη βρετανική καλλιτεχνική κοινότητα εν γένει αλλά και στον Τύπο. Χαρακτηριστικό του περιρρέοντος ενθουσιασμού το γεγονός ότι ο Ρατλ θα είναι ο πρώτος μουσικός διευθυντής στην 111χρονη ιστορία της ορχήστρας που αποτελεί το παλαιότερο συμφωνικό σύνολο της βρετανικής πρωτεύουσας. Οι προκάτοχοί του επικεφαλής –ανάμεσά τους θρυλικά ονόματα όπως αυτό του Κόλιν Ντέιβις και του Κλάουντιο Αμπάντο –κατείχαν τον τίτλο του μόνιμου αρχιμουσικού, γεγονός ενδεικτικό των αυξημένων εξουσιών του Ρατλ. Τι σκέφτεται ο ίδιος για όλα αυτά; «Η αλήθεια είναι ότι οι προσδοκίες είναι τεράστιες, σχεδόν φοβιστικές» λέει και συνεχίζει: «Πάντοτε σε περιόδους οικονομικής κρίσης και με δεδομένες τις περικοπές που υφίσταται η τέχνη ο κόσμος της αισθάνεται ότι χρειάζεται έναν αναγνωρίσιμο εκπρόσωπο ο οποίος θα την υπερασπιστεί. Είναι μεγάλη τιμή αλλά ταυτόχρονα είναι και πολύ δύσκολη δουλειά».
Δηλώνει συγκινημένος από την υποδοχή της οποίας έτυχε η ανακοίνωση του ονόματός του. «Το ίδιο πρωί μιλούσα στην Ορχήστρα… η ζεστασιά και το καλωσόρισμα που εισέπραξα με άγγιξαν βαθιά. Η Συμφωνική του Λονδίνου είναι ένας οργανισμός με ιδιαίτερη σημασία και σήμανση και η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι μέσω αυτής διασφαλίζεται κατά κάποιον τρόπο το γεγονός ότι η τέχνη εν γένει υποστηρίζεται».
Πιστεύει πως στο κύμα αυτό ενθουσιασμού συνετέλεσε το γεγονός ότι ο ίδιος είναι Βρετανός; «Θεωρώ πως γενικότερα υπάρχει μια αίσθηση «επιστροφής στο σπίτι» και αυτό είναι πολύ όμορφο. Ελπίζω να μπορέσω να ανταποκριθώ έστω και σε μια μερίδα των προσδοκιών».

Από τη θητεία του στη Συμφωνική του Birmingham ακόμη, ο Ρατλ ήταν γνωστός για την προσπάθεια προώθησης της λεγόμενης κλασικής μουσικής σε ευρύτερα στρώματα κοινού. Τι πιστεύει για την πολυσυζητημένη κρίση του είδους; Είναι άραγε πραγματική; «Δεν βλέπω ιδιαίτερες ενδείξεις για κάτι τέτοιο, στην Αγγλία τουλάχιστον» λέει και συνεχίζει: «Υπάρχει έλλειψη οικονομικής υποστήριξης, αλλά κρίση στο κοινό για να είμαι ειλικρινής δεν βλέπω. Αντιθέτως, θα έλεγα πως διακρίνω μεγάλο ενθουσιασμό, ιδιαίτερα στις νέες ηλικίες. Ζούμε βέβαια σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και οι προτάσεις πολλές, αλλά μέρος της δουλειάς μας είναι και το να καταδείξουμε τη σημασία που έχει η τέχνη μας για την ίδια μας τη ζωή. Η Συμφωνική του Λονδίνου ήταν ανέκαθεν ένας από τους πυλώνες της εκπαίδευσης και αυτή είναι μια πτυχή την οποία σκοπεύουμε να εξελίξουμε».
Τι λέει για τον πολυσυζητημένο στον βρετανικό Τύπο θέμα της ανέγερσης μιας νέας αίθουσας συναυλιών στο Λονδίνο; Κάποιοι υποστήριξαν ότι αποτελούσε προϋπόθεση την οποία έθεσε ο ίδιος προκειμένου να αναλάβει τη νέα του θέση, γεγονός το οποίο προκάλεσε και ορισμένα επικριτικά σχόλια. Θα υλοποιηθεί το project; «Ποιος ξέρει άραγε;» απαντά ο μαέστρος. «Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε εντελώς πρώιμο στάδιο. Εχουν εξασφαλιστεί τα χρήματα για τη μελέτη σκοπιμότητας, υπάρχει ένα θαυμάσιο, λειτουργικό μέρος κοντά στο Barbican. Για να απαντήσω με ακρίβεια, θα έλεγα ότι αυτό που είναι δεδομένο αυτή τη στιγμή είναι η υποστήριξη να αποκτήσει επιτέλους το Λονδίνο μια πραγματικά θαυμάσια αίθουσα συναυλιών. Αν είμαστε τυχεροί, θα γίνει, αλλά χρειάζεται πολλή δουλειά. Πρέπει να πείσουμε τον κόσμο ότι αυτό θα δώσει μεγάλη ώθηση στην ίδια τους τη ζωή. Και το ίδιο το κτίριο θα πρέπει να είναι τόσο θαυμαστό ώστε όλος ο κόσμος να λαχταρά να βρεθεί εκεί… Κάτι αντίστοιχο με αυτό που κατόρθωσε να κάνει η Tate Modern. Κάποτε διατυπώνονταν ερωτήματα του τύπου «χρειαζόμαστε άραγε έναν νέο χώρο για τη σύγχρονη τέχνη;». Σήμερα όμως ποιος είναι αυτός που θα μπορούσε να φανταστεί το Λονδίνο χωρίς αυτήν; Είναι από τα πλέον αναγνωρίσιμα μέρη της πόλης. Το ίδιο θέλουμε να γίνει και με την αίθουσα συναυλιών».
Ο σερ Σάιμον Ρατλ ανήκει σε αυτούς που πιστεύουν πως ιδιαίτερα σε εποχές κρίσης και αναταραχής σαν τη σημερινή η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει τόσο θεραπευτικά όσο και συμφιλιωτικά: «Θυμάμαι την περίοδο μετά την 11η Σεπτεμβρίου στην Αμερική. Συναντούσα ανθρώπους που μου έλεγαν ότι οι γκαλερί έσφυζαν από κόσμο ο οποίος πήγαινε, περνούσε θα έλεγα, έστω για 20 λεπτά, να θαυμάσει κάτι όμορφο, να ανακουφιστεί, να πάρει δύναμη».

πότε & πού:

Το «Κοντσέρτο της Ευρώπης» της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Βερολίνου υπό τον σερ Σάιμον Ρατλ θα δοθεί την Πρωτομαγιά (στις 12.00) στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την Εισαγωγή από την όπερα «Σεμίραμις» του Ροσίνι, το Κοντσέρτο για βιολί σε ρε ελάσσονα, έργο 47 του Σιμπέλιους με σολίστ τον Λεωνίδα Καβάκο και τη Συμφωνία αρ. 3 σε μι ύφεση μείζονα («του Ρήνου»), έργο 97 του Σούμαν. Τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί. Λόγω της ζωντανής τηλεοπτικής μετάδοσης θα τηρηθεί αυστηρό χρονικό όριο προσέλευσης (πέρας: 11.45 π.μ.)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ