To όνομα του Στάθη Λιβαθινού δεν ήταν έκπληξη για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. Εμπειρος σκηνοθέτης, με παιδεία, γνώση και με μια καλά οργανωμένη θεατρική ομάδα, ανήκει στην πρώτη γραμμή του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου. Από την ίδρυση της Πειραματικής Σκηνής και το Εργαστήρι Σκηνοθεσίας επί Κούρκουλου ως τη διεθνή περιοδεία της «Ιλιάδας» και τον πιο πρόσφατο «Γάμο του Φίγκαρο» στο Μέγαρο, έχει προσφέρει ένα συνεπές και διαρκώς εξελισσόμενο έργο. Γι’ αυτό και η απομάκρυνσή του το 2007 από το Εθνικό, όταν τα ηνία της πρώτης σκηνής είχε αναλάβει ο Γιάννης Χουβαρδάς, επικρίθηκε δικαίως και εντόνως. Ο ίδιος ωστόσο συνέχισε επιμένοντας σε ένα είδος ερευνητικού θεάτρου απαιτήσεων και πολύμηνων προβών.
Δύσκολα θα αμφισβητήσει κανείς, εκ προοιμίου, τις ικανότητές του να διευθύνει ένα κρατικό θέατρο, το πρώτο της χώρας. Το όνομά του άλλωστε είχε συζητηθεί και στο παρελθόν, όταν τελικά στη θέση διορίστηκε ο Σωτήρης Χατζάκης από τον τότε αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού Κώστα Τζαβάρα.
Ωστόσο μέσα σε αυτή τη συγκυρία η επόμενη μέρα στο Εθνικό Θέατρο τον βρίσκει αντιμέτωπο με μια σειρά λεπτών προβλημάτων, οι χειρισμοί των οποίων από μέρους του δεν θα κρίνουν μόνο τον ίδιο αλλά και την πορεία του θεσμού.
Ο διορισμός του Στάθη Λιβαθινού την περασμένη Πέμπτη το πρωί από τον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη συνέπεσε, κατά σύμπτωση, με τη συνέντευξη Τύπου που έδωσε εκ μέρους του Σωτήρη Χατζάκη ο δικηγόρος Αντώνης Βγόντζας. Η αντιπαράθεση ωστόσο δεν αφορά τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή, που ανέλαβε τη θέση κατ’ αρχάς ως τον Μάιο του 2016, με την προοπτική να γίνει άμεσα τριετής.
Μαζί με τον σκηνοθέτη και μουσικό Θόδωρο Αμπαζή, που από εδώ και στο εξής θα είναι ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής, ο Στάθης Λιβαθινός πήγε για πρώτη φορά ως διευθυντής στο κτίριο Τσίλλερ την περασμένη Παρασκευή το πρωί.
Ενα από τα πρώτα ζητήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει είναι το ρεπερτόριο που κατέθεσε λίγο πριν από την αποπομπή του για τη σεζόν 2015-2016 ο Σωτήρης Χατζάκης. Πέραν των όποιων νομικών προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν, η ουσία βρίσκεται στη διαμόρφωση του νέου προφίλ του Εθνικού με τη σφραγίδα του Στάθη Λιβαθινού. Πώς θα μπορέσει να βάλει τα θεμέλια του δικού του οράματος χωρίς να προκαλέσει οξύτητες; Πώς θα εφαρμόσει μέσα από μια πολιτική συναίνεσης τη νέα εποχή του Εθνικού; Και ποιο θα είναι το πρόσωπο αυτής της νέας εποχής;
Οι άνθρωποι που θα κληθούν να συνεργαστούν με το Εθνικό, οι σκηνοθέτες, τα έργα που θα επιλεγούν, το ρεπερτόριο, ελληνικό και ξένο, θα καθορίσουν το μέλλον του. Τα χρόνια που διευθυντής ήταν ο Νίκος Κούρκουλος το Εθνικό έβαλε τα θεμέλια της νέας εποχής του. Από την πλευρά του ο Γιάννης Χουβαρδάς συνέβαλε σε μια σύγχρονη και παράλληλα εξωστρεφή εικόνα του Εθνικού, ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Χαρακτηριστικό της σύντομης θητείας του Σωτήρη Χατζάκη ήταν μια στροφή προς την παράδοση και το ελληνικό στοιχείο. Κοινός τόπος, το ελληνικό έργο και οι νέοι δημιουργοί.
Πέρα όμως από το καλλιτεχνικό έργο, το Εθνικό είναι και ένας δαιδαλώδης δημόσιος οργανισμός, επιχορηγούμενος από το κράτος. Τα οικονομικά αποτέλεσαν αγκάθι για όλες τις διοικήσεις. Σύμφωνα με δηλώσεις του απερχόμενου διευθυντή, ο διάδοχός του θα βρει στα ταμεία το ποσό των 2,3 εκατ. ευρώ.
Επίσης από τη νέα του θέση ο Στάθης Λιβαθινός θα κληθεί να υλοποιήσει πολλά από τα εκπαιδευτικά σχέδια που κατά καιρούς έχει εκφράσει, με πρώτο την ίδρυση μιας Σχολής – Ακαδημίας Σκηνοθεσίας. Με το δεδομένο ότι η χώρα μας στερείται σχολή σκηνοθεσίας για το θέατρο, ο ίδιος είχε και έχει κατ’ επανάληψη υποστηρίξει την ανάγκη για τη δημιουργία της.

Το who is who του νέου διευθυντή
Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Πέλου Κατσέλη και της Αγγλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Στάθης Λιβαθινός σπούδασε σκηνοθεσία στο Κρατικό Ινστιτούτο Θεάτρου της Μόσχας. Ξεκίνησε την πορεία του ως ηθοποιός. Εργάστηκε στο Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο του Μάνου Κατράκη, στο ελεύθερο θέατρο και στις σκηνές του Αμόρε, του Εξαρχείων και του Αθηνών. Δίδαξε σκηνοθεσία στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, ενώ έχει διδάξει υποκριτική και σκηνοθεσία στο Τμήμα Μετεκπαίδευσης Ηθοποιών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ της Βοστώνης. Από το 2001 ως το 2007 ήταν καλλιτεχνικός υπεύθυνος της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου. Μετρά δεκάδες σκηνοθεσίες στο ελεύθερο θέατρο, στην Επίδαυρο, στο Εθνικό, στο ΚΘΒΕ, στο Μέγαρο Μουσικής, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και στο Φεστιβάλ Αθηνών. Εχει τιμηθεί, μεταξύ άλλων, με το Βραβείο Σκηνοθεσίας Φώτος Πολίτης.
Συνεργάζεται συστηματικά με τον ποιητή Στρατή Πασχάλη, τον μουσικό Θοδωρή Αμπαζή, τη σκηνογράφο Ελένη Μανωλοπούλου και μια ομάδα των ηθοποιών μεταξύ των οποίων οι Δημήτρης Ημελλος, Νίκος Καρδώνης, Βασίλης Ανδρέου, Δημήτρης Παπανικολάου, Μαρία Ναυπλιώτου, Μαρία Σαββίδου, κ.ά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ