5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδκετη,
_ : χωρίς άποψη

———————————————–
«Εμφυτο ελάττωμα» («Inherent vice», ΗΠΑ, 2014) του Πολ Τόμας Αντερσον, με τους Χοάκιν Φίνιξ, Τζος Μπρόλιν, Ρις Γουίδερσπουν
Ερωτευμένος με τον ψυχεδελικό κόσμο του ακριβοθώρητου αμερικανού συγγραφέα Τόμας Πίντσον στο πιο βατό μυθιστόρημά του, το «Εμφυτο ελάττωμα», ο Πολ Τόμας Αντερσον, σκηνοθέτης του «Θα χυθεί αίμα» και του «Master», ήταν τελικά εκείνος που αποφάσισε να το χειριστεί με εικόνες. Πρόκειται για μια «κλασική» ιστορία έρευνας ιδιωτικού ντετέκτιβ στο Λος Αντζελες της αυγής της δεκαετίας του 1970, η οποία μετατρέπεται σε τρυφερό χαιρετισμό του Πίντσον προς τη χαμένη γενιά των παιδιών των λουλουδιών της δεκαετίας του 1960.
Κάπως έτσι κινείται και ο Αντερσον με τον θαυμάσιο Χοάκιν Φίνιξ στον ρόλο του πιο ανορθόδοξου ιδιωτικού ντετέκτιβ των τελευταίων χρόνων μετά τον Τζεφ Λεμπόφσκι (Τζεφ Μπρίτζες) στον «Μεγάλο Λεμπόφσκι» των αδελφών Κόεν. Ιδεολογικές, κοινωνικές και πολιτισμικές μνήμες από την πιο «θολή», μα και μια από τις πιο ενδιαφέρουσες περιόδους της Αμερικής του 20ού αιώνα (το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1960), συγχωνεύονται σε μια ιστορία μέσα από την οποία ξετυλίγονται κι άλλες, κι άλλες, κι άλλες ιστορίες, με δεκάδες χαρακτήρες, σε μικρούς ή μεγάλους ρόλους (Τζος Μπρόλιν, Οουεν Γουίλσον, Ρις Γουίδερσπουν, Ερικ Ρόμπερτς, Μάρτιν Σορτ).
Τις περισσότερες ώρες της ημέρας οι ήρωες του βιβλίου «ταξιδεύουν» υπό την επήρεια της μαριχουάνας, του LSD και άλλων πολύχρωμων τοξικών ουσιών σε ένα ομιχλώδες Λος Αντζελες που έτσι όπως περιγράφεται από τον Πίντσον μοιάζει με τεράστιο σύννεφο μπάφου. Η ταινία είναι αστεία αλλά συγχρόνως μελαγχολική, ένας παρδαλός χορός ανάμεσα στον αστικό ιστό του Λος Αντζελες, τη φύση, την αμερικανική Ιστορία και την αμερικανική ποπ κουλτούρα με αμέτρητες αναφορές σε τραγούδια, συγκροτήματα, ταινίες, ηθοποιούς και σειρές της τηλεόρασης.
Bαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL – ΔΑΝΑΟΣ – ΕΛΛΗ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΤΤΑΛΟΣ – ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ –
ΣΙΝΕΑΚ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ
——————————————–

Μεταμορφωμένη Ανιστον

«Cake» (HΠΑ, 2014) του Ντάνιελ Μπαρνζ με τους Τζένιφερ Ανιστον, Αντριάνα Μπαράζα

Εφόσον όλα δείχνουν ότι έχει περάσει η εποχή της ως κομεντιέν, η δημοφιλέστατη σταρ της σειράς «Τα φιλαράκια» αλλά και πάμπολλων αισθηματικών κωμωδιών ρουτίνας από τις οποίες το «Οταν γνώρισα την Πόλι» ήταν η καλύτερη, αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να πάει και για κανένα Οσκαρ. Και έτσι βλέπουμε σήμερα την Τζένιφερ Ανιστον στο «Cake» του Ντάνιελ Μπαρνζ. Που παραλίγο να την οδηγήσει στα Οσκαρ (έφτασε ως τις Χρυσές Σφαίρες).
Αγνώριστη στην κυριολεξία (λιπαρή και υπέρβαρη, καθόλου αστεία, με ουλές στο πρόσωπο) η Κλερ (Ανιστον) «μονομαχεί» με τους άλλους αλλά και με τον ίδιο της τον εαυτό ενώ κλαίει τη μοίρα της για τραύματα του παρελθόντος. Την καταδιώκει το φάντασμα μιας γυναίκας που αυτοκτόνησε (Ανα Κέντρικ), δεν μπορεί να ξεπεράσει τον χαμό του δικού της παιδιού που πέθανε, όλα της βρωμάνε και πολύ απλά, δεν μπορεί να προχωρήσει μπροστά.
Και κατά κάποιον τρόπο αυτό είναι και το πρόβλημα της ταινίας, η οποία δυσκολεύεται να κάνει ένα βήμα παραπάνω πέρα από το να σταθεί επίμονα, μονότονα και εν τέλει κουραστικά πάνω στο πρόσωπο της Κλερ, δηλαδή της μεταμορφωμένης Ανιστον που παρότι τα βγάζει πέρα μια χαρά, θέλει ωστόσο ακόμη δουλειά για να μας πείσει ως δραματική ηθοποιός. Και καλύτερο σενάριο.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: EMBASSY – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ – CINERAMA – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE PARK PENTH – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ:ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
——————————————–

Επιχείρηση… αυτοκαταστροφής

«Επιχείρηση Μαύρη Θάλασσα» («Black Sea», Αγγλία, 2014) του Κέβιν Μακ Ντόναλντ με τους Τζουντ Λο, Μπεν Μέντελσον, Καρλ Ντέιβις
Κλειστοφοβική, δραστήρια και με προεκτάσεις ταξικού δράματος, η περιπέτεια «Επιχείρηση Μαύρη Θάλασσα» θέλει έναν απολυμένο από την εταιρεία του, μάγκα κυβερνήτη υποβρυχίου (Τζουντ Λο) να αναλαμβάνει για λογαριασμό ενός πάμπλουτου επιχειρηματία την ανεύρεση γερμανικού υποβρυχίου το οποίο ναυάγησε στη Μαύρη Θάλασσα στα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ενώ μετέφερε αμύθητης αξίας μπάρες χρυσού.
Αυτό που κατά βάθος όμως ο απολυμένος ναυτικός θέλει (και αυτό που κάνει την ταινία του Κέβιν Μακ Ντόναλντ ενδιαφέρουσα) είναι να την «πει» στην εταιρεία που τον πούλησε έπειτα από τόσα χρόνια υπηρεσίας και προσφοράς. «Τα σκατά αντεπιτίθενται!» είναι το σύνθημά του. Ηρθε επιτέλους η ώρα για να «τους τα πάρω, να τους τη φέρω».
Ομως η ανθρώπινη φύση είναι περίεργη, όπως μας θυμίζει η ταινία από την οποία δεν λείπουν οι ανατροπές όπως και οι χαρακτήρες. Το γεγονός ότι το πλήρωμα είναι μοιρασμένο σε αγγλοσάξονες και Ρώσους επιφέρει ανταγωνισμούς και ανεγκέφαλες κινήσεις με αποτέλεσμα τίποτε να μην πάει σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, το ένα λάθος να φέρει το άλλο, λες και όλη η «αποστολή» να μοιάζει με επιχείρηση… αυτοκαταστροφής. Οπου φτωχός και η μοίρα του με άλλα λόγια.
Βαθμολογία: 2 1/2
ΑΘΗΝΑ: ODEON ΟΠΕΡΑ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΖΕΑ ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ –
OΛΑ ΤΑ VILLAGE
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS
——————————————–

Ανούσιος θόρυβος
Επιεικώς απαράδεκτη, βλακώδης και βεβαίως ανούσια είναι η ταινία «John Wick» (ΗΠΑ Καναδάς/ Κίνα, 2014) των Ντέιβιντ Λιτς, Τσαντ Σταχέλσκι με τον Κιάνου Ριβς σε ρόλο αποσυρμένου επαγγελματία δολοφόνου (ονόματι John Wick) που επιστρέφει στην ενεργό δράση και σκοτώνει καμιά χιλιάδα για να εκδικηθεί τους ρώσους γκάνγκστερ που εισέβαλαν στο σπίτι του, σκότωσαν τον σκύλο του και έκλεψαν το αμάξι του. Ενώ η ταινία αρχίζει σχετικά καλά, με ανορθόδοξες για το είδος της σιωπές που ενδεχομένως θέλουν να μας εισαγάγουν στον εσωτερικό κόσμο ενός «τελειωμένου» ανθρώπου, σύντομα η ταινία δείχνει τα δόντια και τα αφόρητα κλισέ της: μέσα σε έναν καταιγιστικό θόρυβο που προκύπτει από τον κακόγουστο συνδυασμό καταστροφών και χέβι μέταλ μουσικής, ο Ριβς κινείται σαν μεθυσμένο φάντασμα και πυροβολεί ό,τι βρίσκει μπροστά του. Αυτό είναι όλη κι όλη η ταινία που από κάποια στιγμή και μετά εκλιπαρούσα μέσα μου να τελειώσει. Και η άτιμη δεν τελείωνε.
Βαθμολογία: 0
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL – VILLAGE PENTH – VILLAGE ΦAΛΗΡO – VILLAGE METRO MALL – ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – STER IΛION – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – NANA – ΑΕΛΛΩ
Δύο ντοκιμαντέρ
Στο ντοκιμαντέρ των Αγγελου Κοβότσου, Καλλιόπης Λεγάκη «Καιρός για ήρωες» (2014), ο σκηνοθέτης Ροβήρος Μανθούλης, που έζησε εξόριστος στο Παρίσι κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, συναντά τον δημοσιογράφο Ηλία Δημητρακόπουλο, μόνιμο κάτοικο της Ουάσιγκτον, ο οποίος ακόμη και στα 85 του, σήμερα, αγωνίζεται για δικαιοσύνη και ελευθερία. Ο Δημητρακόπουλος αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στον αγώνα εναντίον της δικτατορίας των Συνταγματαρχών και είναι γνωστός για την αποκάλυψη της ελληνικής πτυχής του σκανδάλου Watergate. Ηταν ένας πραγματικός ήρωας των καιρών του, ο μόνος που τόλμησε να τα βάλει με τη CIA και ως και μήνυση να υποβάλει εναντίον της (συνεχίζει να συλλέγει στοιχεία για την προσαγωγή του Χένρι Κίσινγκερ στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για να εκδικαστεί ως εγκληματίας πολέμου).
Βαθμολογία: _
ΑΘΗΝΑ: ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Στις «Αρκούδες» («Bears», ΗΠΑ, 2014) οι έμπειροι ντοκιμαντερίστες Aλαστερ Φόδεργκιλ και Kιθ Σόλεϊ (έχουν διαπρέψει ασχολούμενοι με τη φύση και τα άγρια ζώα) ξεναγούν τον θεατή στον κόσμο των αρκούδων εστιάζοντας σε μια οικογένεια καφέ αρκούδων από την Αλάσκα: πώς γαλουχούν οι αρκούδες τα μικρά τους; Υπάρχουν κοινά σημεία στη συμπεριφορά τους με αυτή των ανθρώπων ή έχουμε απομακρυνθεί και αποξενωθεί εντελώς από τη φύση (μας); Τα μικρά αρκουδάκια παίρνουν μαθήματα που θα τους χρησιμεύσουν στο υπόλοιπο της ζωής τους. Το ταξίδι τους ξεκινάει με το τέλος του χειμώνα, όταν οι αρκούδες ξυπνούν από τη χειμερία νάρκη στην οποία είχαν πέσει. Ο κόσμος έξω είναι τόσο ελκυστικός, αλλά και τόσο επικίνδυνος.
Βαθμολογία: _
ΑΘΗΝΑ: ΟDEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – STER IΛION – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE MALL – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ