Τον Αυστριακό σκηνοθέτη Χούμπερτ Ζάουπερ και τον Ρουμάνο συνάδελφό του Αλεξάντρου Σόλομον τιμά εφέτος με ειδικά αφιερώματα το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που θα διεξαχθεί από τις 13 ως τις 22 Μαρτίου. Μέσα από το έργο τους οι δυο κινηματογραφιστές έχουν ασκήσει έντονη κριτική στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.

Χούμπερτ Ζάουπερ
Το όνομά του Χ. Ζάουπερ που γεννήθηκε στις Αυστριακές Άλπεις και σπούδασε σκηνοθεσία στη Βιέννη και το Παρίσι, έχει συνδεθεί με το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ «Ο εφιάλτης του Δαρβίνου» (2004) που στηλιτεύει την εκμετάλλευση της αφρικανικής ηπείρου από τον δυτικό κόσμο (εξετάζει την αποικιοκρατική αλιεία στη Λίμνη Βικτώρια στην Τανζανία, περιοχή που μαστίζεται από την απόλυτη φτώχεια, χιλιάδες τόνοι ψαριών αλιεύονται καθημερινά και αποστέλλονται σε κράτη της Δύσης).
Η Αφρική έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τον Ζάουπερ. Το 1998 με το «Kisangani Diary» κατέγραψε την οδυνηρή εμπειρία εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων Χούτου της Ρουάντα στη ζούγκλα του Ζαΐρ, ενώ στο περσινό «We Come as Friends» (2014) αποτυπώνεται ένα νεο-αποικιοκρατικό πείραμα που συντελείται στο Νότιο Σουδάν.
Άλλες ταινίες του Ζάουπερ είναι το «Οn the Road with Emi»(1993), όπου πρωταγωνιστής είναι ο διευθυντής ενός τσίρκου και το «Alone with our Stories» (2002) μια καταγγελία για την ενδοοικογενειακή βία.
Αλεξάντρου Σόλομον
Σκηνοθέτης, διευθυντής φωτογραφίας και παραγωγός, ο Αλ. Σόλομον γεννήθηκε το 1966 στο Βουκουρέστι, σπούδασε κινηματογράφο και σε όλες τις ταινίες του ανιχνεύει το παρελθόν της χώρας του για να μιλήσει για το παρόν και το μέλλον.
Στο «Kapitalism: Our Improved Formula» (2010) σκιαγραφεί τη σύγχρονη Ρουμανία, μετέωρη ανάμεσα στον κομμουνισμό του χθες και τον καπιταλισμό του σήμερα, ενώ στο «Apocalypse On Wheels» (2008) κινηματογραφεί από τη θέση του συνοδηγού πέντε ανθρώπους που οδηγούν στους δρόμους τoυ Βουκουρεστίου – έναν καθρέφτη της ρουμανικής κοινωνίας.
Μια σπάνια ματιά στο παρελθόν ρίχνει το ντοκιμαντέρ «Cold Waves» (2007), που μας ξεναγεί στα παρασκήνια του ραδιοφωνικού σταθμού – μύθου Radio Free Europe (ξεκίνησε ως όργανο αμερικανικής προπαγάνδας την δεκαετία του 1950 και έγινε φωνή παρηγοριάς για το ρουμανικό λαό επί Τσαουσέσκου), την ώρα που το «Clara B.» (2006), εκθέτει στιγμιότυπα που σημάδεψαν την ιστορία της Ευρώπης, με οδηγό την ομώνυμη ηρωίδα.
Τέλος, τεράστιο ενδιαφέρον προκαλεί η αληθινή ιστορία που ο Σόλομον αφηγείται στο «The Great Communist Bank Robbery» (2004): μια ομάδα πρώην καθεστωτικών κομμουνιστών που το 1959 λήστεψε τη Ρουμανική Εθνική Τράπεζα, με στόχο να πλήξει το απολυταρχικό σύστημα. Μετά τη σύλληψή τους, το καθεστώς τους υποχρέωσε να πρωταγωνιστήσουν στην προπαγανδιστική ταινία «Reconstruction», μια αναπαράσταση του περιστατικού με την υπόσχεση να μειωθούν οι ποινές τους. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων όμως, οι δράστες εκτελέστηκαν.
Οι δυο σκηνοθέτες θα παραστούν στο φεστιβάλ.