Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
———————————
Μόνος εναντίον όλων
Ακόμη και το Χόλιγουντ θα ζήλευε τον «Ανθρωπο από τη Μασσαλία» («La French», Γαλλία, 2015), μια χορταστική γαλλική περιπέτεια εποχής που αναφέρεται στον πόλεμο κατά του οργανωμένου εγκλήματος στη Νότια Γαλλία τον οποίο κήρυξε στα μέσα της δεκαετίας του 1970 ο ανακριτής της Μασσαλίας Πιερ Μισέλ (Ζαν Ντεζαρντέν). Ως τον πρόωρο θάνατό του, το 1981, θύμα των εχθρών του, ο Μισέλ πολέμησε με πείσμα τον εχθρό βάζοντας την οικογένεια αλλά και την ίδια του την ζωή σε δεύτερη μοίρα.
Χωρίς να κρύβει τις επιρροές του από τον αμερικανικό αλλά και τον γαλλικό κινηματογράφο, ο σκηνοθέτης Σεντρίκ Χιμενέζ αναπαριστά με ηλεκτρισμένο πάθος αλλά και γνώσεις (είναι από τη Μασσαλία ο ίδιος) μια ολόκληρη εποχή. Αν και «Ο άνθρωπος από τη Μασσαλία» είναι μια ταινία κυρίως περιγραφική, η αλήθεια είναι ότι πολύ απλά σου αρέσει να τη βλέπεις.
Κάπου θα θυμηθούμε τα «Καλά παιδιά» του Μάρτιν Σκορσέζε, κάπου θα μας περάσουν από το μυαλό και οι αστυνομικές περιπέτειες του Αλέν Ντελόν και του Ζαν-Πολ Μπελμοντό τη δεκαετία του ’70. Το όλο στήσιμο όμως της ταινίας είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο (ιδίως τα εξωτερικά πλάνα) και οι δύο βασικοί ηθοποιοί, ο Ντεζαρντέν και ο Ζιλ Λελούς που υποδύεται τη νέμεση του Μισέλ, τον γκάνγκστερ Γκαετάν Ζάμπα, σε εξαιρετική φόρμα.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: EMBASSY ODEON – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY –
VILLAGE THE MALL – VILLAGE PENTH
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE COSMOS
—————————————-
Σωσίας του Στίβεν Χόκινγκ
Το ρεσιτάλ ερμηνείας του Εντι Ρέντμεϊν στον ρόλο του σπουδαίου επιστήμονα Στίβεν Χόκινγκ, ο οποίος αποφάσισε να μην επιτρέψει στην ασθένειά του (νόσος του κινητικού νευρώνα) να καθηλώσει στο αναπηρικό καροτσάκι όχι μόνο το σώμα αλλά και το ιδιοφυές πνεύμα του, είναι το στοιχείο που ενδιαφέρει κυρίως στη «Θεωρία των πάντων» («The theory of everything», Αγγλία, 2014). H ταινία του Τζέιμς Μαρς περιστρέφεται γύρω από τη σχέση του Χόκινγκ με την πρώην σύζυγό του (Φελίσιτι Τζόουνς) την οποία γνώρισε στο κολλέγιο. Ο κόπος που η γυναίκα αυτή κατέβαλλε για να σταθεί δίπλα του από την στιγμή που η ασθένεια άρχισε να τον γονατίζει ήταν αξιοθαύμαστος. Αλλά ο κόπος στον οποίο ο Ρέντμειν κατέβαλε τον εαυτό του για να παίξει τον Χόκινγκ (και ενδεχομένως να κερδίσει το Οσκαρ) δεν σου επιτρέπει να σκεφθείς τίποτε άλλο. «Η θεωρία των πάντων» είναι ένας σαφής ύμνος προς την ομορφιά και το μεγαλείο της ζωής αλλά όχι και μια ταινία που παρακολουθείται εύκολα, ακριβώς λόγω της ασθένειας του κεντρικού προσώπου της. Εχει προταθεί για πέντε Οσκαρ συνολικά, συμπεριλαμβανομένου και αυτό της καλύτερης ταινίας.
Βαθμολογία: 2 1/2
ΑΘΗΝΑ: ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – CINERAMA – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΙΔΑΡΙ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ – ΑΤΤΑΛΟΣ, Ν.ΣΜΥΡΝΗ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΔΙΑΝΑ, ΜΑΡΟΥΣΙ – ΕΛΛΗ – ΖΕΑ ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΑΝΑ – ΟΣΚΑΡ ΑΧΑΡΝΩΝ – ΤΡΙΑΝΟΝ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΑΙΓΑΛΕΩ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – ΟΛΥΜΠΙΟΝ
—————————————-
Ο Τζόνι Ντεπ και οι γκριμάτσες του
Μετά το ευχάριστο σοκ που προκάλεσε υποδυόμενος τον πειρατή-φάντασμα Τζακ Σπάροου στην πρώτη ταινία «Πειρατές της Καραϊβικής», ο Τζόνι Ντεπ επανέλαβε τον ίδιο ήρωα σε τρεις ακόμη ταινίες (γυρίζει και πέμπτη), με αποτέλεσμα κάποια στιγμή να αρχίσει να γίνεται κουραστικός. Δεν θα χρειαστεί να γυριστούν τόσες ταινίες «Κύριος Μορντεκάι» («Mortdecai», ΗΠΑ, 2015) ώστε ο Ντεπ να ξαναγίνει κουραστικός γιατί τα καταφέρνει μια χαρά στην πρώτη. Ως χρεοκοπημένος βρετανός αριστοκράτης, εξπέρ σε ό,τι σχετίζεται με έργα τέχνης (λόγος για τον οποίο η ΜΙ5 ζητεί τη βοήθειά του), ο Ντεπ το παρακάνει με την αγγλική προφορά, τις γκριμάτσες και τις μούτες, λες και ο μοναδικός στόχος του είναι να μιμηθεί τον Ντέιβιντ Νίβεν. Η υπερβολή του καταντά εκνευριστική σε αυτή την κατά τα άλλα καλοφτιαγμένη, ρετρό περιπετειούλα του Ντέιβιντ Κεπ, στην οποία η Γκουίνεθ Πάλτροου υποδύεται την καλοζωισμένη γυναίκα του Ντεπ και ο Γιούαν Μακ Γκρέγκορ τον πρώην συμφοιτητή του Μόρντεκαι, νυν αξιωματικό της ΜΙ5 που τη γουστάρει. Είναι όμως ο Πολ Μπέτανι που κλέβει την παράσταση παίζοντας τον απτόητο και αφοσιωμένο βοηθό του Μόρντεκαϊ ο οποίος τον ταλαιπωρεί αφάνταστα, κυρίως με την βλακεία του.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΌΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER IΛION – ΑΒΑΝΑ – ΙΝΤΕΑΛ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – GAZARTE -ΝΑΝΑ – ΑΕΛΛΩ – ΚΗΦΙΣΙΑ –ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ –ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΦΟΙΒΟΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ : VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER MAKEDONIA –ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ – ΟΛΥΜΠΙΟΝ
—————————————-
Ανθρωποι μονάχοι σαν το ξεχασμένο στάχυ
Μινιμαλιστικό, ευαίσθητο και πολύ μελαγχολικό, το «Για πάντα» (2014), δεύτερη ταινία μυθοπλασίας της Μαργαρίτας Μαντά μετά την «Χυσόσκονη» (2009), είναι γυρισμένο μέσα στη μουντή, κρύα και ήσυχη ατμόσφαιρα μιας ερημωμένης πόλης και παρακολουθεί την κοινή πορεία δύο επίσης ερημωμένων ανθρώπων. Ο Κώστας (Κώστας Φιλίππογλου) εργάζεται ως εργοδηγός στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, η Αννα (Αννα Μάσχα) είναι εκδότρια εισιτηρίων για τα πλοία στο λιμάνι του Πειραιά. Ο Κώστας έχει «κολλήσει» με την Αννα, τη βλέπει κάθε μέρα αφού εκείνος οδηγεί το τρένο που τη μεταφέρει από το Θησείο στον Πειραιά και πάλι πίσω. Τι θα γινόταν αν προσπαθούσε να την πλησιάσει; Η Μαντά δεν εκβιάζει καταστάσεις, αφήνει την ιστορία να εξελιχθεί χωρίς πίεση και χωρίς πομπώδεις διαλόγους (η πρώτη κουβέντα ακούγεται μετά το 20ό λεπτό!) Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον το προκαλεί η ασπρόμαυρη «αγγελοπουλική» κινηματογράφησή της και διόλου τυχαία η ταινία είναι αφιερωμένη στον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Τόσο οι χώροι γυρισμάτων (το λιμάνι του Πειραιά, περιοχές στο Θησείο, στον Κεραμεικό ή στο ποτάμι του Hριδανού) όσο και τα εκφραστικά πρόσωπα των δύο ηθοποιών νιώθεις ότι μιλούν από μόνα τους.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
—————————————-
Χωρίς λόγια, χωρίς συναίσθημα
Το στοίχημα της ουκρανικής ταινίας «Η φυλή» («Pemlya», 2014) του Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκι που βραβεύθηκε στο Φεστιβάλ Καννών (Εβδομάδα Κριτικής) και στην Ελλάδα ακούστηκε αρκετά μετά την προβολή της στο τελευταίο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι ο θεατής να αντιληφθεί τα όσα γίνονται στην οθόνη αποκλειστικά μέσω των εικόνων. Δεν υπάρχουν διάλογοι ούτε και υπότιτλοι που να εξηγούν τι συμβαίνει. Οι ηθοποιοί επικοινωνούν μόνο με κάποια νοηματική διάλεκτο, δεν υπάρχει αφήγηση ούτε καν μουσική. Τα όσα παρακολουθούμε είναι επεισόδια με νεαρούς μαθητές σχολής κωφών που ηθελημένα ή μη έχουν εισχωρήσει στην παρανομία. Bullying, ξυλοδαρμοί, ληστείες, πορνεία και εν τέλει δολοφονίες είναι τα συστατικά που πλάθουν το σύμπαν της «Φυλής», που είναι το σύμπαν ενός εντελώς άκαρδου κόσμου όπου η ζωή δεν έχει καμία αξία και τα συναισθήματα είναι παγωμένα και ξερά, όπως παγωμένη και ξερή είναι και η τοποθεσία των γυρισμάτων. Η «Φυλή» είναι μια ταινία που δεχόμαστε περισσότερο ως μια ανθρώπινη (ούτε καν κινηματογραφική) εμπειρία. Εχει αξιοθαύμαστα σημεία (υπάρχουν σκηνές που οι ηθοποιοί σε κρατούν με έναν μαγικό τρόπο κοντά τους), αδιάφορα σημεία (δεν βρήκα χρησιμότητα στο μονοπλάνο του σεξ) αλλά και άνευ λόγου προκλητικά σημεία (η σκηνή της έκτρωσης είναι οριακά ανυπόφορη).
Βαθμολογία: 2 1/2
ΑΘΗΝΑ: ΔΑΝΑΟΣ
—————————————-
Ατμόσφαιρα ναι, λογική όχι
Κάτι σαν συνέχεια της «Γυναίκας με τα μαύρα» (2012), η «Γυναίκα με τα μαύρα 2: Αγγελος του θανάτου» («The woman in black 2: Angel of death», Αγγλία, 2015) του Τομ Χάρπερ είναι μια σκοτεινή ταινία τρόμου τοποθετημένη στη βρετανική επαρχία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Δύο δασκάλες του Λονδίνου (Φίμπι Φοξ, Ελεν Μακ Ρόρι) φέρουν σε ένα απομονωμένο σπίτι του υπαίθρου τους μικρούς μαθητές τους για να τους προστατέψουν από τις βόμβες. Κανείς δεν σκέφτηκε όμως ότι ο κίνδυνος στο σπίτι είναι τα φαντάσματα. Η ατμόσφαιρα βεβαίως είναι εδώ το παν και ο Χάρπερ τη φτιάχνει καλά, στο κλίμα των παλιών ταινιών των βρετανικών στούντιο Hammer Films, η οποία αναβίωσε χάρη στην πρώτη ταινία «Η γυναίκα με τα μαύρα», έστω και αν πολλά πράγματα δεν βγάζουν και τόσο νόημα, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεσαι να την παρακολουθήσεις.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΑΕΛΛΩ CINEMAX – NANA – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE ΙΛΙΟΝ – VILLAGE THE MALL – VILLAGΕ ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE COSMOS
—————————————-
Προάλλεται επίσης η παιδική ταινία «Barbie η σούπερ πριγκίπισσα» στις αίθουσες της Αθήνας ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE AΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΙΔΑΡΙ – ΑΤΤΑΛΟΣ, Ν.ΣΜΥΡΝΗ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΖΕΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΑΝΑ – ΟΝΕΙΡΟ, ΡΕΝΤΗ – ΟΣΚΑΡ ΑΧΑΡΝΩΝ – ΦΟΙΒΟΣ, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΑΙΓΑΛΕΩ και της Θεσσαλονίκης: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ