Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη


«Birdman (Η απρόσμενη αρετή της αφέλειας)»
(Birdman)
Κοινωνική ταινία αμερικανικής παραγωγής 2014, σε σκηνοθεσία Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ινιαρίτου, με τους Μάικλ Κίτον, Εντουαρντ Νόρτον, Ζακ Γαλιφιανάκις, Ναόμι Γουότς, Αντρέα Ράισμπορο.
Στο πολυδιαφημισμένο λόγω των εννέα υποψηφιοτήτων για Οσκαρ «Birdman» του Μεξικανού Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ινιαρίτου δεν εκτιμάς μόνον την ηλεκτρισμένη, πολυδιαφημισμένη ερμηνεία του υποψήφιου για Οσκαρ Α’ ρόλου Μάικλ Κίτον που υποδύεται ένας κινηματογραφικό σταρ σε παρακμή ο οποίος θέλει να αποδείξει ότι είναι ηθοποιός αξιώσεων ανεβάζοντας ο ίδιος ένα πολύ δύσκολο έργο στο θέατρο. Εκτιμάς και την γενικότερη ατμόσφαιρα μιας ενίοτε πικρής, ενίοτε αστείας, πάντα όμως πολύ αληθινής ταινίας που αποπειράται να ρίξει μια ματιά στον κόσμο των θεατρικών παρασκηνίων.
Ο θεατρικός χώρος εδώ τυγχάνει να είναι ένα θέατρο του Μπρόντγουεϊ, δηλαδή ο Ιερός χώρος του θεάτρου. Θα μπορούσε όμως να είναι το οποιοδήποτε θέατρο σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου. Αυτό που η ταινία δείχνει ότι θέλει, είναι να «σκανάρει» τους καλλιτέχνες, τους ανθρώπους της Τέχνης αλλά και της μπίζνες. Θα βρούμε πολλούς τύπους. Κάποιοι διαθέτουν πολύ ταλέντο αλλά καθόλου τρόπους, άλλοι έχουν λιγότερο ταλέντο αλλά περισσότερη λογική, όλοι πνίγονται στον ποταμό των φιλοδοξιών τους και στις τρομερές αδυναμίες τους. Οι καλλιτέχνες είναι άνθρωποι των οποίων το γιγαντιαίο «εγώ» μπορεί να οδηγήσει σε αδιανόητες μικρότητες κάτι που τροφοδοτεί την ταινία με πολύ καλές ιδέες που διαχειρίζεται με προσοχή ο Ινιαρίτου.
Πολλοί ηθοποιοί σε δεύτερους ρόλους δημιουργούν ένα σφιχτοδεμένο σύνολο: η Ναόμι Γουότς (πρωτόβγαλτη, ανασφαλής ηθοποιός στο Μπρόντγουεϊ), ο Ζακ Γαλιφιανάκις (κυνικός ατζέντης αλλά συγχρόνως πραγματικός φίλος του Κίτον), η Εμα Στόουν (η ταλαιπωρημένη αλλά δυνατή κόρη του Κίτον). Η παράσταση όμως είναι στην τσέπη του (επίσης υποψηφίου για Οσκαρ αλλά Β’ ρόλου) Εντουαρντ Νόρτον, ο οποίος υποδύεται στην εντέλεια το αστέρι του Μπρόντγουεϊ που όμως ως προσωπικότητα διακρίνεται από μια χυδαία συμπεριφορά που τον κάνει σε όλους αντιπαθή.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ODEON ΟΠΕΡΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ – ΝΙΡΒΑΝΑ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ ΔΑΦΝΗ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΖΕΑ ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ
————————————–
Οδηγός επιτυχίας
(Maps to the stars)
Κοινωνική σάτιρα συμπαραγωγής Καναδά/ ΗΠΑ/ Γαλλίας / Γερμανίας 2014 σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ με τους Τζουλιάν Μουρ, Τζον Κιούζακ, Ρόμπερτ Πάτινσον, Μια Γουασίκοφσκα
Όπως το «Birdman» έτσι και ο «Οδηγός επιτυχίας» θέλει να ασχοληθεί με τον μυστηριώδη κόσμο της σόου μπίζνες. Εδώ όμως το φόντο δεν είναι το θέατρο του Μπρόντγουεϊ αλλά ο κινηματογράφος του Χόλιγουντ. Και ο διάσημος καναδός δημιουργός της ταινίας, ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, ποτέ δεν υπήρξε ακριβώς «εκπροσώπος» του στο Χόλιγουντ.
Παρ’ όλ’ αυτά θέλει να ξεγυμνώσει, να κουρελιάσει αυτόν τον κόσμο. Για να κάνει, κυρίως, το κέφι του. Το πρόβλημα είναι ότι εφόσον δεν ξέρει και τόσο καλά αυτόν τον κόσμο, η ταινία στο σύνολό της καταλήγει σε μια αμήχανη και αδικαιολόγητα χυδαία περιγραφή καταστάσεων κάποιες από τις οποίες μπορεί μεν να είναι αστείες αλλά με ένα γκροτέσκο τρόπο.
Βλέπουμε έμπειρες ηθοποιούς στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, ατζέντηδες και παραγωγούς να γίνονται μαριονέτες μικρών παιδιών τα οποία έχουν καβαλήσει το καλάμι μετά από μια επιτυχία. Ναρκωτικά, αιμομιξίες, πυροβολισμοί και «ειδικοί» θεραπευτές εντάσσονται σε ένα κοκτέιλ βίτσιων που (εκτός από το ότι δεν βγάζει πάντα νόημα) σου δίνει την εντύπωση ότι γυρίστηκε χωρίς πραγματικό λόγο.
Κατά μία έννοια, ο «Οδηγός επιτυχίας» είναι για το Χόλιγουντ ότι ήταν ο «Λύκος της Γουόλ Στριτ» του Μάρτιν Σκορσέζε για την Γουόλ Στριτ. Μια αποθέωση της απληστίας σε μια επιδερμική μελέτη στην παράνοια που μπορεί να προκαλέσει το πολύ χρήμα, η απότομη δόξα και ο κίνδυνος αυτή η δόξα να χαθεί. Θέλει να καταδικάσει την απληστία, την ασυδοσία, την ματαιοδοξία και την ρηχότητα αλλά για να το κάνει καταφεύγει η ίδια στην απληστία και την ασυδοσία.
Και καταλήγει ρηχή και άδεια.
Βαθμολογία: 1
Αιθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΝΑΝΑ – ΑΣΤΥ – ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ
—————————————
Ένα σπίτι στο Παρίσι
(My old lady)
Κοινωνική ταινία συμπαραγωγής ΗΠΑ/ Γαλλίας /Αγγλίας 2014, σε σκηνοθεσία Ισραελ Χόροβιτς, με τους Κέβιν Κλάιν, Μάγκι Σμιθ, Κριστίν Σκοτ Τόμας.
Ούτε κρύο ούτε ζέστη ως ταινία, αλλά σίγουρα ένα έργο με συμπαθέστατες ερμηνείες το «Ενα σπίτι στο Παρίσι» είναι το καθυστερημένο σκηνοθετικό ντεμπούτο σε ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους του θεατρικού συγγραφέα Ισραελ Χόροβιτς που διασκεύασε ο ίδιος το δικό του θεατρικό έργο (είναι ο σεναριογράφος της ταινίας «Φράουλες και αίμα»).
Ο Κέβιν Κλάιν υποδύεται τον αμερικανό αποτυχημένο συγγραφέα που όταν διεκδικεί ένα σπίτι στο Παρίσι που του άφησε κληρονομιά ο πατέρας του, έρχεται προ εκπλήξεως: ο πατέρας του αγόρασε το τεράστιο και πανάκριβο σπίτι με το σύστημα viager, σύμφωνα με το οποίο η πωλήτρια (Μάγκι Σμιθ) έχει το δικαίωμα να παραμείνει εκεί ως τον θάνατό της. Το πρόβλημα είναι ότι στα 92 της δείχνει μια χαρά στην υγεία της. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο Κλάιν που είναι άφραγκος, πρέπει να την πληρώνει με ένα σοβαρό ποσό κάθε μήνα.
Συνεπώς η ταινία δίνει χώρο και στους δύο εξαιρετικούς ηθοποιούς του θεάτρου να φτιάξουν μια σχέση ποικίλων συναισθημάτων ενώ προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην τραγωδία και στο χιούμορ· όχι πάντα με επιτυχία. Ευχάριστη νότα της ταινίας η κόρη της Σμιθ, μια όπως πάντα υπέροχη Κριστίν Σκοτ Τόμας, που ζει μαζί της και αντιπαθεί τον Κλάιν, ως την προβλέψιμη στιγμή βέβαια όπου όλοι θα ζήσουν καλά και εμείς καλύτερα.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: ΑΙΓΛΗ – ΔΑΝΑΟΣ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΒΑΚΟΥΡΑ