«Δυο δρόμοι για τον Ερωτόκριτο», δύο και οι δημιουργοί που τον παρουσιάζουν, εφόσον ο καθένας καταθέτει το δικό του κομμάτι από το έργο του Βιντσέντσου Κορνάρου. Ο λόγος για τους Νίκο Ξυδάκη και Λουδοβίκο των Ανωγείων που συνεργάζονται για πρώτη φορά επί σκηνής το προσεχές Σάββατο 24 Ιανουαρίου στον Ρυθμό Stage στην Ηλιούπολη. Οχι και για πρώτη φορά όμως πάνω στον «Ερωτόκριτο». Συναντήθηκαν για πρώτη φορά στις παραστάσεις του Σείριου του Μάνου Χατζιδάκι το 1986. Αργότερα συνέπραξαν δισκογραφικά με τους Ψαραντώνη και Γιώργο Κουμεντάκη στους «Τέσσερις δρόμους για τον Ερωτόκριτο».
Πρώτη επαφή με ποιητικό έργο πριν από περίπου 15 χρόνια. Δεύτερη, ξαφνικά, πέρσι το καλοκαίρι, στα Ανώγεια της Κρήτης, στο πλαίσιο των Υακίνθειων. Τρίτη και… φαρμακερή εφέτος και στη συνέχεια μίνι περιοδεία.
Η σχέση που έχουν οι καλλιτέχνες με τον χρόνο είναι σχετική, όπως σημειώνει ο Νίκος Ξυδάκης στη συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής». «Από τους «Τέσσερις δρόμους» το συζητούσαμε, αλλά τα χρόνια περνούσαν και οι συζητήσεις έμεναν. Το περασμένο καλοκαίρι στα Ανώγεια μάς παρότρυνε ο κόσμος που μας είδε και είπαμε επιτέλους να το κάνουμε. Πιστεύω ότι μεταξύ μας υπάρχει ένας κοινός δρόμος. Ο Λουδοβίκος τραγουδά όπως αναπνέει. Νομίζω ότι και οι δύο αφηγούμαστε τον «Ερωτόκριτο» με στόχο να παράξουμε για τον ακροατή-θεατή ένα ανακουφιστικό συναίσθημα, να αναζητηθεί η ισορροπία μέσα από έναν δημιουργικό διάλογο».
Για τον Νίκο Ξυδάκη η εν λόγω παράσταση δεν είναι ξεκομμένη από την κοινωνική – πολιτική – οικονομική πραγματικότητα που ζούμε. «Είναι σαν να παίρνουμε μέρος σε ελληνορωμαϊκή πάλη όπου δεν ξέρουμε ποιοι είναι οι Ελληνες και ποιοι οι Ρωμαίοι. Ο «Ερωτόκριτος» δεν είναι ένα μόνο ερωτικό έργο αλλά ένα έργο πολιτισμού. Αποτελεί για μένα ένα πείραμα για να δούμε πώς μπορούμε να το μοιραστούμε με το κοινό». Δεν τρέφει αυταπάτες ότι η εποχή που ζούμε είναι σκληρή. «Κοίτα να δεις, όσο κλειστά κι αν θέλεις να κρατήσεις τα παράθυρα, όσο και αν κλειστεί στον χώρο του ένας δημιουργός, από τις γρίλιες μπαίνουν όλα μέσα. Ενας δημιουργός δεν μπορεί να είναι ανεπηρέαστος.

Το θέμα είναι πώς θα επεξεργαστεί ο καθένας όλα αυτά ώστε να κρατηθεί η επιθυμία της δημιουργικότητάς του ζωντανή. Για μένα αποτελεί εφιάλτη το γεγονός ότι όλα είναι οικονομία. Η αίσθηση ότι η ζωή είναι οικονομία και τίποτε άλλο. Παλιά οι άνθρωποι μαρτυρούσαν για τις ιδέες τους, τις θρησκείες τους. Σήμερα δεν μαρτυρούν για τις ιδέες τους αλλά για την οικονομία. Η γενιά μου έζησε δύο βαρβαρότητες: τη χούντα και τη σημερινή οικονομική βαρβαρότητα. Και τα δύο μάς πήγαν πίσω».
Μπορεί ο ίδιος να κρατάει τη δημιουργικότητά του ζωντανή αλλά δεν βλέπει και πολύ ζωντανό τον πολιτισμό, τουλάχιστον θεσμικά. «Αν μπορούσαν οι πολιτικοί να αφήσουν τον πολιτισμό ήσυχο, θα ήταν μια καλή περίπτωση. Και το λέω αυτό αστειευόμενος επειδή όλα αυτά τα χρόνια οι πολιτικοί αντιμετωπίζουν την τέχνη ως πολυτέλεια.
Δεν ακούς στις ομιλίες τους τις λέξεις πολιτισμός – τέχνη ούτε ως αστείο. Εχουν εξαφανιστεί από το λεξιλόγιό τους. Νομίζω ότι οι πολιτικοί αντιμετωπίζουν τον πολιτισμό ως ζαβό παιδί για το οποίο κάποια στιγμή κάτι πρέπει να κάνουν και αυτό επειδή είναι δίπλα τους. Και το θέμα είναι ότι ο πολιτισμός είναι το μόνο κεφάλαιο που δεν πρόκειται να χρεοκοπήσει ποτέ και αντιμετωπίζεται ως παραπαίδι».
Αν όλα πάνε όπως τα έχει σχεδιάσει ο Νίκος Ξυδάκης, τον προσεχή μήνα μπαίνει στο στούντιο για να ηχογραφήσει μια σειρά τραγουδιών του Μιχάλη Γκανά, τα συρτάρια του είναι γεμάτα από ιδέες και έργα, αλλά η δισκογραφία αυτή την εποχή δεν περνάει και την καλύτερή της περίοδο. «Εχει διαλυθεί όλο το σύστημα της δισκογραφίας. Ισως πρέπει να αναθεωρηθεί και ο τρόπος καταγραφής της μουσικής».

πότε & πού:
«Δυο δρόμοι για τον Ερωτόκριτο». Μουσική σκηνή Ρυθμός Stage (Λεωφόρος Μαρίνου Αντύπα 38, Ηλιούπολη), ώρα έναρξης 22.30, είσοδος 12 ευρώ με μπίρα ή κρασί. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στη «Μαύρη Τρύπα» στη Θεσσαλονίκη στις 6 και 7 Φεβρουαρίου, στη «Σουίτα» στα Τρίκαλα στις 6 Μαρτίου, στον Τόπο Τεχνών στην Κέρκυρα στις 7 Μαρτίου και στον Χώρο Τεχνών στη Βέροια στις 21 Μαρτίου. Η περιοδεία θα συνεχιστεί και σε άλλες πόλεις και νησιά της Ελλάδας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ