Ποια ήταν η σχέση του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου με τη μουσική; Πώς επηρέαζε το ζωγραφικό του έργο την έμπνευση και την καθημερινότητά του; Ποιες μυστικές διαδρομές συνδέουν τη μουσική της εποχής του με τους αξεπέραστους εικαστικούς κώδικές του;

Τις δικές του μουσικές απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά θα δώσει το συγκρότημα «Εν Χορδαίς», σε συνεργασία με το Ensemble Constantinople, με τη συναυλία «Μουσικοί σταθμοί στα ίχνη του Ελ Γκρέκο», την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου (ώρα: 20:30), στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, μία εκδήλωση που εντάσσεται στο πλαίσιο του Κύκλου Επιλογές.

Το πολυβραβευμένο σχήμα, το οποίο αναδεικνύει την ελληνική και μεσογειακή μουσική κληρονομιά και έχει βραβευθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό, συμπράττει με διακεκριμένους ιταλούς και ιρανοκαναδούς καλλιτέχνες, τον διεθνούς φήμης ιταλό τενόρο Mάρκο Μπίσλεϊ, την καναδή σοπράνο Σουζί Λεμπλάν, καθώς και με τη Μαρία Φαραντούρη που θα ερμηνεύσει αποσπάσματα από τον «Ερωτόκριτο» αλλά και μεσαιωνικά τραγούδια.

Το «Εν Χορδαίς» ακολουθεί βήμα βήμα το ταξίδι του από την Κρήτη, στη Βενετία και από εκεί στο Τολέδο. Αφουγκράζεται τα μουσικά ερεθίσματα του μεγάλου ζωγράφου από τη μεταβυζαντινή Κρήτη, τη Βενετία της Αναγέννησης και το Τολέδο της θρησκευτικής ανάτασης.

Αποκαλύπτει νότα νότα το μουσικό ψηφιδωτό που πλαισίωνε τον μέγα πρόδρομο της σύγχρονης τέχνης, με έργα μεταβυζαντινών μελουργών, σκοπούς και τραγούδια από την κρητική παράδοση (στίχους από τον «Ερωτόκριτο» του Βιντσέντζου Κορνάρου και την «Ερωφίλη» του Γεωργίου Χορτάτση), καθώς και με αναγεννησιακή μουσική από την Ιταλία και την Ισπανία.

Σκιαγραφεί έναν πίνακα μελωδιών που αναπαριστά το μουσικό περιβάλλον της εποχής και των συνοικιών όπου έζησε και μεγαλούργησε ο μοναδικός κρητικός καλλιτέχνης: στην Κρήτη από το 1541 μέχρι το 1568, στη Βενετία και τη Ρώμη από το 1568 έως το 1576 και στο Τολέδο από το 1576 μέχρι τις τελευταίες στιγμές της ζωής του το 1614.

Το πρώτο μέρος της βραδιάς αποτελείται από οργανικά κομμάτια και τραγούδια του 14ου, 15ου και 16ου αι. της ισπανικής, ιταλικής και ελληνικής παράδοσης. Μεταξύ άλλων, οι «Εν χορδαίς» και οι συνεργάτες τους θα παρουσιάσουν στο κοινό μία παραλογή («Το τραγούδι της Σούσας») και έναν «Πεντοζάλη» από την Κρήτη, καθώς και το μεταβυζαντινό τραγούδι «Εις υψηλά βουνά, εις όρον χιονισμένον» (από το χειρόγραφο Ξηροποτάμου 262). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης εκλογή στίχων από την Ερωφίλη του Γεωργίου Χορτάτζη σε μουσική του Ηλία Ανδρεουλάκη.

Στο δεύτερο μέρος, το μουσικό ταξίδι στον χρόνο συνεχίζεται με συνθέσεις γνωστών αναγεννησιακών μουσουργών από την Ιταλία (Κατσίνι, Περγκολέζι, Τρομποντσίνο) αλλά και άλλες χώρες, με ένα απόσπασμα από βυζαντινό κράτημα, μία ναπολιτάνικη ταραντέλα, δύο συνθέσεις των Ζοπόγλου και Κιά Ταμπασσιάν, καθώς και με μία εκλογή στίχων από τον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου σε μουσική βασισμένη στην προφορική κρητική παράδοση.