Εκδήλωση αφιέρωμα στον σκηνοθέτη Λάκη Παπαστάθη διοργανώθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου στον κήπο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, στο πλαίσιο της παρουσίασης του βιβλίου του Γιάννη Κιουρτσάκη «Ο νεοελληνικός διχασμός και το μυστήριο της τέχνης. Ξαναβλέποντας δύο ταινίες του Λάκη Παπαστάθη».

«Όταν πρωτοείδα στην δεκαετία του ’80 «Τον καιρό των Ελλήνων», αισθάνθηκα αμέσως ότι αυτή η ταινία, πέρα από το φανερό της θέμα – το ζήτημα της ληστείας στην Ελλάδα του τέλους του 19ου αιώνα – ήταν ένα πολύ προσωπικό κινηματογραφικό ποιητικό δοκίμιο, ένας εξαιρετικά πρωτότυπος καλλιτεχνικός στοχασμός πάνω στον διχασμό του νεοελληνικού κόσμου ανάμεσα στον αστικό και στον λαϊκό πολιτισμό του. Δεν έχω αλλάξει γνώμη σήμερα. Πόσο όμως, βαθιά ένιωθα – και νιώθαμε – τότε το βλέμμα του σκηνοθέτη πάνω σ’ αυτόν τον διχασμό; Ακριβέστερα: πόσο βαθιά η ίδια η ταινία , ως αυτοδύναμη αισθητική μορφή, εισχωρεί σ’ αυτό το συλλογικό δράμα και πόσο το αποκαλύπτει σ’ εμάς, τους θεατές της, πέρα από τις παγιωμένες αντιλήψεις μας για τη νεοελληνική ιστορία, πιθανόν πέρα και από τις προθέσεις του δημιουργού της»,

Με αυτήν την εξομολόγηση αρχίζει το κείμενο του βραβευμένου συγγραφέα και δοκιμιογράφου Γιάννη Κιουρτσάκη για την ταινία «Τον καιρό των Ελλήνων» (1980) του Λάκη Παπαστάθη.

Η άλλη ταινία είναι ο «Θεόφιλος», η «εσωτερική βιογραφία» του ζωγράφου Θεόφιλου Χατζιμιχαήλ που γύρισε ο Παπαστάθης το 1987 αποσπώντας από τον Δημήτρη Καταλειφό μια ερμηνεία που εξακολουθεί να συζητιέται.

Κατά τη διάρκειά της ο συγγραφέας του βιβλίου συνομίλησε με τον διακεκριμένο κινηματογραφικό δημιουργό καθώς και με τον ποιητή και διευθυντή του περιοδικού «Φρέαρ» Δημήτρη Αγγελή, ο οποίος ήταν και ο συντονιστής της συζήτησης. Εμβόλιμα προβλήθηκαν εκτεταμένα αποσπάσματα από τις δύο πρώτες ταινίες του Παπαστάθη, «Τον καιρό των Ελλήνων» (1981) και «Θεόφιλος» (1987) που αποτελούν και το αντικείμενο μελέτης του βιβλίου.

Την εκδήλωση διοργάνωσαν οι εκδόσεις «Πατάκη» και το περιοδικό «Φρέαρ».

Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη την εκδήλωση στον ιστότοπο του Ιδρύματος Μποδοσάκη.