Το μεγαλύτερο ηλιακό σκάφος στον κόσμο, το καταμαράν MS Tûranor PlanetSolar, εφοδιασμένο με 29.124 φωτοβολταϊκές κυψέλες κάνει μια ολιγοήμερη στάση στη Μαρίνα Ζέας προτού ξεκινήσει για μια συναρπαστική αναζήτηση της ελληνικής προϊστορίας στον βυθό της Αργολίδας. Η ελληνοελβετική επιστημονική αποστολή TerraSubmersa θα ταξιδέψει από τις 11 ως τις 22 Αυγούστου στον όρμο της Κοιλάδας, στον Κόλπο του Ναυπλίου, προσδοκώντας να φέρει στο φως το αρχαιότερο ίσως «χωριό» της Ευρώπης.

«Για πρώτη φορά θα γίνουν υποθαλάσσιες προϊστορικές έρευνες για την ανακάλυψη, όπως πιστεύουμε, ενός από τους παλαιότερους οικισμούς της Ευρώπης, πρόκληση που για εμένα ως ερευνητή είναι μεγαλύτερη από την ανακάλυψη της χαμένης Ατλαντίδας» ανέφερε στη διάρκεια της παρουσίασης ο ερευνητής του τμήματος Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Γενεύης και επικεφαλής της αποστολής κ. Ζουλιάν Μπεκ. Το Σπήλαιο Φράγχθι, όπου θα γίνουν οι έρευνες πεδίου, θεωρείται ο ιδανικός τόπος για τη μελέτη υποθαλάσσιων προϊστορικών τοπίων, καθώς είχε κατοικηθεί για 35.000 χρόνια από την Παλαιολιθική ως τις Νεολιθικές Περιόδους, χρονικό διάστημα που χαρακτηρίζεται μοναδικό σε όλη την Ευρώπη.

Οι υποθαλάσσιες αρχαιολογικές έρευνες των οποίων ηγούνται αρχαιολόγοι του Πανεπιστημίου της Γενεύης και του Μουσείου Laténium, διεξάγονται ήδη από το 2012, σε συνεργασία με την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων και το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών. Μάλιστα, στην έρευνα θα συμβάλει και το πλήρως εξοπλισμένο ελληνικό ερευνητικό σκάφος «Αλκυών». Η μελέτη για την ανεύρεση βυθισμένων προϊστορικών αρχαιοτήτων πραγματοποιείται με συνδυασμό γεωφυσικών μεθόδων και ενάλιων ανασκαφών. «Στη σύγχρονη αρχαιολογία, όλα τα ευρήματα μένουν και μελετώνται στον χώρο όπου γίνονται οι ανασκαφές, οπότε δεν υπάρχει κανένα ζήτημα μετακίνησης όποιου ευρήματος από τον τόπο της έρευνας» διαβεβαίωσε ο κ. Λορέν Μπομέρ, διευθυντής του Τμήματος Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Γενεύης.

Χαιρετίζοντας την έναρξη αυτής της φιλόδοξης αποστολής, ο υπουργός Πολιτισμού κ. Κώστας Τασούλας επισήμανε ότι πρόθεση του υπουργείου είναι να τιμήσει και τις 17 αρχαιολογικές αποστολές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ορισμένες για περισσότερα από 100 χρόνια. Μια από τις πιο διακεκριμένες είναι η Ελβετική Αποστολή, που μετρά 50 χρόνια αρχαιολογικών ερευνών, με πιο γνωστή αυτή της Ερέτριας. «Στο πλαίσιο αυτό θέλουμε να αναδείξουμε ότι οι ξένοι δεν είναι μόνο αυτοί που πήραν τα αρχαία μας, αλλά είναι και αυτοί που μας βοηθάνε να ανακαλύπτουμε τα αρχαία μας. Δεν υπάρχει μόνο η μια, η αρνητική πλευρά» είπε χαρακτηριστικά.

Ένα τεχνολογικό διαμάντι στην υπηρεσία της αρχαιολογικής έρευνας

Το MS Tûranor PlanetSolar αποτελεί το μεγαλύτερο καταμαράν παγκοσμίως που κινείται αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια χάρη στα 512 τ.μ. ηλιακών πάνελ που καταλαμβάνουν το κατάστρωμά του. Αυτά τροφοδοτούν τη μεγαλύτερη ως σήμερα κινητή μπαταρία για μη στρατιωτική χρήση στον κόσμο, η οποία αποτελείται από έξι συστοιχίες μπαταριών ιόντων λιθίου. Έχει συνολικό μήκος 35 μέτρων και μέγιστο πλάτος 23 μέτρων. Για τη ναυπήγησή του, που διήρκεσε 14 μήνες, απαιτήθηκαν 64.000 ώρες εργασίας, ενώ δαπανήθηκαν 12 εκατ. ευρώ.

Παρθενική του αποστολή ήταν να ολοκληρώσει τον πρώτο περίπλου της Γης μόνο με την ενέργεια του ήλιου, αποστολή που ολοκληρώθηκε στις 4 Μαΐου 2012, ύστερα από 584 ημέρες και περισσότερα από 60.000 χιλιόμετρα πλεύσης. Στις 8 Απριλίου 2013, το εντυπωσιακό σκάφος ξεκίνησε τη δεύτερη φάση της ζωής του, καθώς μετατράπηκε σε μια υπερσύγχρονη επιστημονική πλατφόρμα. Η δεύτερη επιστημονική αποστολή στην οποία συμμετέχει, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Γενεύης, είναι αυτή που θα διεξαχθεί στη χώρα μας.

«Ο ρόλος του σκάφους στην αποστολή μας είναι διττός» εξήγησε ο κ. Μπομέρ. «Πρώτος στόχος η επικοινωνία του εγχειρήματός μας με όχημα αυτό το σύμβολο της υψηλής τεχνολογίας που εντυπωσιάζει το κοινό και δεύτερος φυσικά η διεξαγωγή γεωφυσικών μετρήσεων, που θα συμβάλουν στην χαρτογράφηση των πρώην παράκτιων περιοχών, που σήμερα βρίσκονται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας καλυμμένες από ύλη». Το καταμαράν είναι εφοδιασμένο με τεχνολογικό εξοπλισμό αιχμής όπως βυθόμετρο multi-beam, sidescan σόναρ, GPS κλπ.